Hej,
Säkringen löste ut och efter viss felsökning hittades ett vägguttag där ffa. stickproppen var "svedd". sladden togs bort och strömmen kopplades på igen. Några timmar senare så "brinner det till" i vägguttaget (min frus beskrivning) och säkringen utlöser givetvis igen. Bilder efter demonteringen:
Den undre skadade kabeln går till ett extra utanpåliggande uttag, och behöver givetvis åtgärdas. Inkommande el kommer innifrån väggen.
Lägenheten är från 60-talet, men all el byttes för ca. fem till sju år sedan av föregående ägare. Troligtvis av en utbildad yrkesman som tidigare ägaren kännde (han är hantverkare och renoverade hela lägenheten själv med hjälp av "kollegor")
Det påkopplade utanpåliggande uttaget behöver jag bara till jul-belusningen i fönstret, men det "brunna" uttaget vill jag väldigt gärna ha igång i dag.
Notera skada på brun tråt i utanpåliggande utgåede kabel.
Säkringen löste ut och efter viss felsökning hittades ett vägguttag där ffa. stickproppen var "svedd". sladden togs bort och strömmen kopplades på igen. Några timmar senare så "brinner det till" i vägguttaget (min frus beskrivning) och säkringen utlöser givetvis igen. Bilder efter demonteringen:
Den undre skadade kabeln går till ett extra utanpåliggande uttag, och behöver givetvis åtgärdas. Inkommande el kommer innifrån väggen.
Lägenheten är från 60-talet, men all el byttes för ca. fem till sju år sedan av föregående ägare. Troligtvis av en utbildad yrkesman som tidigare ägaren kännde (han är hantverkare och renoverade hela lägenheten själv med hjälp av "kollegor")
Det påkopplade utanpåliggande uttaget behöver jag bara till jul-belusningen i fönstret, men det "brunna" uttaget vill jag väldigt gärna ha igång i dag.
Notera skada på brun tråt i utanpåliggande utgåede kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det ser ut som jordblecket har legat mot fasledaren i utgående kabel. Isoleringen har då klämts sönder, och du har fått ett överslag där. I princip så ser uttaget ut att vara oskadat. Problemet är att du har fått sot, som ev. kan leda ström.
Men OM det går att få uttaget rent från sot, så bör man kunna använda det igen.
Den utgående kabeln måste bort från sin nuvarande position. Det är en osedvanligt klantig indragning i dosan. Mer normalt att man borrar sig in i dosan, så att kabeln kan komma in under den plåtram som nu är kapad.
Men som en akutåtgärd så skulle jag bara ta bort den kabeln, göra rent uttaget. Och om rengöringen lyckas så bör man kunna skruva ihop det hela igen.
Men man bör undersöka delarna i uttaget noga för ev. värmeskador.
Den utgående kabeln måste bort från sin nuvarande position. Det är en osedvanligt klantig indragning i dosan. Mer normalt att man borrar sig in i dosan, så att kabeln kan komma in under den plåtram som nu är kapad.
Men som en akutåtgärd så skulle jag bara ta bort den kabeln, göra rent uttaget. Och om rengöringen lyckas så bör man kunna skruva ihop det hela igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Så här gör man för att gå in med en utanpåliggande kabel i denna typ av uttag. Som bilderna visar finns de gott om utrymme på sidan av uttaget. Det finns t.o.m en "urgröpning" i ramen som är inringad på bilden. Man behöver avmantla kabeln precis innanför kanten på locket och vika av tvärt till vänster med ledarna för att sedan låta dem gå in i vänster hörn.
Bilden kommer från en gammal tråd.
Bilden kommer från en gammal tråd.
Redigerat:
Tack!hempularen skrev:Det ser ut som jordblecket har legat mot fasledaren i utgående kabel. Isoleringen har då klämts sönder, och du har fått ett överslag där. I princip så ser uttaget ut att vara oskadat. Problemet är att du har fått sot, som ev. kan leda ström.
Efter lite eftertanke lutar jag åt att byta i kväll för att vara på den säkrare sidan. Vilken av Elko, Schneider, eller ABB är rekommenderad?
Tack!Bo.Siltberg skrev:Så här gör man för att gå in med en utanpåliggande kabel i denna typ av uttag. Som bilderna visar finns de gott om utrymme på sidan av uttaget. Det finns t.o.m en "urgröpning" i ramen som är inringad på bilden. Man behöver avmantla kabeln precis innanför kanten på locket och vika av tvärt till vänster med ledarna för att sedan låta dem gå in i vänster hörn.
Det finns till-och-med en "förberedd" öppning i plasten på sidan som ger ännu rakare väg, måste vara enklare att använda den än att kapa metallen.
För att senare återkoppla det utanpåliggande uttaget så måste jag byta hela kabeln eftersom den inte går att skarva utanför en dosa? Vilken kabeltyp är lämplig?
Inser att jag får gå igenom alla uttag och kontrollera...
Klicka här för att svara