Jag är ute efter en liten lätthanterlig bordsåg för att klyva mindre grejer, låt oss säga entumsbräder upp till 15 cm bredd för att ha nåt att utgå efter.

Jag har en rejäl byggsåg som står där den står, har även tillgång till en nyare såg som är mycket bra, den tar det mesta och är ganska lätt att flytta då man viker upp benen och drar den på hjulen, just nu minns jag inte vilket fabrikat det är.

Det jag är ute efter är en liten behändig klyvsåg som man kan ta i famnen och bära uppför en trappa utan problem och sedan klyva lite smågrejer. Har en festool sänksåg men det är skönt att bara kunna ta materialet och skjuta det in i en bordssåg. Tips, någon?

Ett alternativ kanske kan vara en Festool precisio CS50, men du kanske tänkt dig något ännu mindre och den är ju mer en allroundsåg?
Har en själv och tycker den är perfekt till mindre snickeriarbeten, snabbt att byta mellan klyv och kap klinga, bra spånutsug och rimligt lätt att bära (17kg).

Om du bara ska klyva fungerar Biltemas lika bra som festools för en tiondel av kostnaden men i övrigt är det så klart skillnad.

Ja den där festoolen har jag sett, den verkar väldigt bra men jag var väl egentligen ute efter nåt ännu mindre. En bekant har en gammal pjäs som är stor som en dagstidning typ och väldigt smidig, duger gott till det mesta.

Sen är Festool lite för dyrt för mig.... :o Så mycket håller jag inte på egentligen, jag behöver inte ha de bästa verktygen men jag vill ha de flesta verktygen.

Tänkte tipsa om en parkettsåg tidigare när jag såg din tråd men det glömde jag bort. Kankse en sådan den bekant har? De dyker upp på blocket ibland, har ingen erfarenhet av dito men de ser små och söta ut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.