11 347 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Mina råd om karmhylsa
Har man redan börjat skruva fast karmen är det förstår inte längre okomplicerat, men detta bör man ju se när man fixerar karmen initialt och lägger ann hylsorna.
Jag använder en hylsa som denna i skruvdragaren vid montering.
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...3u_hvFyXcajEbp-IRDBoC41QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag använder en hylsa som denna i skruvdragaren vid montering.
https://www.24mx.se/crosstillbehor/...3u_hvFyXcajEbp-IRDBoC41QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Redigerat:
För att förtydliga för kommande läsare så beskriver länken en insexnyckel med hylsa för spärrskaft el dyl och inte en karmhylsa.MathiasS skrev:
Ett liknande verktyg är absolut nödvändigt för att kunna rotera karmhylsan och därmed justera karmen.
Man lägger syltätning under tröskeln, eftersom karmsidornas vikt kan komprimera tätningen på sidorna mer än mitt under tröskeln brukar jag lägga en plastbricka under karmsidorna.B bellman83 skrev:Jag använde inte plugg då jag hade lättbetongskruv som biter direkt i underlaget. Men de tålde ingen efterjustering så nu får det bli smala plugg som går genom hålet på karmhylsan.
Som du säger nino så vill man ha tröskeln i våg men är det inte OK att bara ställa den på plattan om den är i våg?
Som novis hade man velat ha klart för sig att klossning och kilning bara ska göras om det är nödvändigt.
Ska man montera flera dörrar eller om man har det som jobb, då kanske man köper en ask av varje längd, några olika längder och varianter på skruv och några olik tjocklekar på brickor.
Ska man montera en dörr, ja då får man väl antingen plocka ur den gamla karmen och mäta upp hålet och räkna på vad man behöver för grejer eller så köper man 8st hylsor av varje och kanske några brickor i olika tjocklekar gärna på ett ställe där du får lämna tillbaka det som inte använts
Ska man montera en dörr, ja då får man väl antingen plocka ur den gamla karmen och mäta upp hålet och räkna på vad man behöver för grejer eller så köper man 8st hylsor av varje och kanske några brickor i olika tjocklekar gärna på ett ställe där du får lämna tillbaka det som inte använts
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden