Efter att ha försökt montera dörrar och fönster med karmhylsa idag vill jag delge mina ringa erfarenheter.

ESSVE säger att man aldrig ska använda annat än 38 mm till tungt montage typ ytterdörrar.

Tyvärr är karmtjockleken åtminstone i mina dörrar ca 30 mm och med en tryckutjämningsbricka på 4 mm så blir det inte mycket utrymme kvar att skruva ut hylsan i.

Alltså sticker den ut ur karmen på insidan.

Drygt om man i december tar ledigt för att få in skiten medans det är dagsljus men det faller på materialet.

Skriver detta för att eventuella googlare ska hitta information om karmhylsor och karmhylsans längd. Och faktiskt karmens tjocklek. Hade själv dörrar och fönster under presenning och plast och kunde inte enkelt kolla tjockleken på karmen.

Fönstrena är det mycket tjockare karm på.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Alltså sticker den ut ur karmen på insidan.
använd karmskruv så bör det inte vara något problem

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Men exakt va problemet menar du? Har du inte skruvat ut hylsorna mot reglarna? Eller har du inte nog drevmån?

Springan är för liten. Karmskruvar finns också i olika längd på den delen som sitter i karmen vad jag vet så det hade inte hjälpt.

Om jag bara köpt 28 mm så hade detta inte hänt men det hade varit att kompromissa med bärigheten.

Nu har jag läst flera monteringsanvisningar och inte sett någonstans att man ska använda 38mm till tex ytterdörr, men jag har skummat så jag kan ju ha missat det...

Det är ju beroende på vilken springa du har mellan karm och vägg som bestämmer vilken längd på hylsa och om du behöver brickor, så har jag förstår det iaf

• Gilla
tergo
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Springan är för liten. Karmskruvar finns också i olika längd på den delen som sitter i karmen vad jag vet så det hade inte hjälpt.

Om jag bara köpt 28 mm så hade detta inte hänt men det hade varit att kompromissa med bärigheten.
sitter hylsan eller karmskruven ca 20 mm in i karmen så har du inga problem med bärigheten

nino nino skrev:
Nu har jag läst flera monteringsanvisningar och inte sett någonstans att man ska använda 38mm till tex ytterdörr, men jag har skummat så jag kan ju ha missat det...

Det är ju beroende på vilken springa du har mellan karm och vägg som bestämmer vilken längd på hylsa och om du behöver brickor, så har jag förstår det iaf
Ja absolut men det kanske man inte vet när man står i affären och ska handla grejerna. Det är tillverkaren ESSVE som föreskriver 38 mm hylsa till tunga dörrar.

T tergo skrev:
sitter hylsan eller karmskruven ca 20 mm in i karmen så har du inga problem med bärigheten
Ok det är ju bra information. Tror jag klarar det.

Satte en pardörr idag i lättbetongväggar. Blev mkt nybörjarfel då instruktionerna inte förklarar varför man gör vissa moment.

Tex varför ska jag ställa dörren på klossar eller kilar? Då hänger ju tröskeln i luften. Blir typ bara kilar under den och inget drev om den ska bli skapligt stabil (alu).

Sen väger dörrbladen typ 80 kg st, går ju inte att stå där och lattja med dem öppna innan man skruvat fast karmen i väggen.

Och då är det kört med lättbetong fick jag erfara när jag skulle justera in alltihopa.

Skruvarna gängar sönder lättbetongen väldigt fort när man justerar karmhylsorna.

Vad kan man göra nu när man har utgängade hål där det ska sitta skruv?

De skruven jag hade var 120 mm långa med 10 mm skalle.

Troligen svårt att hitta en 200 skruv med den skallen.

B bellman83 skrev:
Vad kan man göra nu när man har utgängade hål där det ska sitta skruv?
använder du inte plastplugg?

normalt brukar man lyfta av dörrarna innan och ställa karmen på pallbrickor som är i rätt höjd och i våg

Klossar eller kilar använder man för att få tröskeln helt i våg.

Jag använde inte plugg då jag hade lättbetongskruv som biter direkt i underlaget. Men de tålde ingen efterjustering så nu får det bli smala plugg som går genom hålet på karmhylsan.

Som du säger nino så vill man ha tröskeln i våg men är det inte OK att bara ställa den på plattan om den är i våg?
Som novis hade man velat ha klart för sig att klossning och kilning bara ska göras om det är nödvändigt.

Har du nu köpt för långa hylsor är det ju bara att kapa av dessa. Essve kan ju inte veta hur stort ditt dörrhål är.

Har lite svårt att se problemet här.

Ja visst går det att kapa av dem, hur litet arbete som helst om du först ska gänga i 50 hylsor och estimera deras rätta lägen och sen ta bort respektive halvdussinet karmar och svarva av och märka upp vilken som skulle vart. Eller bara kapa alla till 33 mm.

Saken är ju den att 38 mm föreskrivs av ESSVE och som lekman kan man inte förutse att köpa en av varje längd man EVENTUELLT kommer att behöva.

Kolla på Adjufix.

B bellman83 skrev:
Ja visst går det att kapa av dem, hur litet arbete som helst om du först ska gänga i 50 hylsor och estimera deras rätta lägen och sen ta bort respektive halvdussinet karmar och svarva av och märka upp vilken som skulle vart. Eller bara kapa alla till 33 mm.

Saken är ju den att 38 mm föreskrivs av ESSVE och som lekman kan man inte förutse att köpa en av varje längd man EVENTUELLT kommer att behöva.
Essve vill ha minst 15mm hylsa i karmen oavsett fogbredd.

Om du använder en 10mm insex i skruvdragaren går det snabbt att skruva i och ur där du behöver justera, kapa hylsorna kan du ju göra med valfri maskin, det tar säkert 5sek med en multimaskin.

Att man inte kan ha 38mm till hur små fogbredder och smala karmar som helst bör man kunna räkna ut själv.

Jag kör med den längre hylsan överallt och där den blivit för lång så är det bara att kapa. Väldigt okomplicerat.

MathiasS MathiasS skrev:
Essve vill ha minst 15mm hylsa i karmen oavsett fogbredd.

Om du använder en 10mm insex i skruvdragaren går det snabbt att skruva i och ur där du behöver justera, kapa hylsorna kan du ju göra med valfri maskin, det tar säkert 5sek med en multimaskin.

Att man inte kan ha 38mm till hur små fogbredder och smala karmar som helst bör man kunna räkna ut själv.

Jag kör med den längre hylsan överallt och där den blivit för lång så är det bara att kapa. Väldigt okomplicerat.
Är det så okomplicerat? Du måste ju ta ur karmen ur hålet i väggen för att kapa hylsan, eller gör du det med hylsan i karmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.