goda råd. för mycket kan gå fel. och allt som kan gå fel går fel. ingen behöver oroa sig. Jag gjorde inte detta och jag kommer inte att göra detta. [Niemand hat die Absicht eine Mauer zu errichten.] :)

G gang-of-the-lilly skrev:
Jag planerar att byta ut min gamla säkringsdosan (DIAZED typ).
Jag har bett mina grannar och mest beställda en elektriker för att göra jobbet.
Grannen motsatt oss visade mig sin proppskåp och sa att han gjorde det själv (hempul).
Det ser galet. Men han säger att han studerade el och vet vad han gör.
För mig ser det bara farligt.
Här har jag gjort en schema från minnet av vad jag såg.
Vad säger du?

Det se ok ut.. PEN skenan är till höger och inte separerad dit skall alla jordledningar dras.
Andra skenan är Nolla för oskyddade grupper samt nolla för skyddade grupper (av JFB) dessa får inte komma i kontakt med varandra efter jordfelsbrytaren då skall JFB bryta.

Så jag ser inget fel med kopplingen mer än att han saknar behörighet för installationen.
Sedan kan man som amatör göra andra allvarliga fel som ställer till det.. Allt från att lägga VP rör fel till att klippa av Kardelerna så det bara återstår 90% av dem eller färre i en enledare. Inte dra åt skruvar ordentligt och andra vanliga amatörfel.

[bild]

Även om jag är kompetent att göra mycket hemma har jag som princip att låta bli det som inte försäkringen inte täcker om jag skulle råkat få ett hjärnsläpp under arbetet. Och alla jobb man gör som försäkringen täcker ska man dokumentera med mycket foton så att det inte blir någon diskussion om något skulle hända.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Även om jag är kompetent att göra mycket hemma har jag som princip att låta bli det som inte försäkringen inte täcker om jag skulle råkat få ett hjärnsläpp under arbetet. Och alla jobb man gör som försäkringen täcker ska man dokumentera med mycket foton så att det inte blir någon diskussion om något skulle hända.
Fem år gammal tråd.
Om TS ”grannes” hus står kvar, så gick det nog bra. ;)

Stickan56
granis70 granis70 skrev:
Fem år gammal tråd.
Om TS ”grannes” hus står kvar, så gick det nog bra. ;)
Nja, det var nu dom hittade grannen i askan. :rofl:

Stickan

• Haha
granis70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.