Tja!
Jag menade att fläkten kommer sitta på vinden och blåsa ut genom tak, alternativt att jag ansluter de vita rören till det befintliga ftx aggregatets frånluft. Det beror väl på hur varm luften från golvet blir...

Jag har snart gjort 120 kvm, men har fördelen att vi inte flyttat in i huset.
Så det går att trolla en hel del med väggar och el mm...

Jag gjorde hela huset, exkl utbyggnaden. Ville inte chansa och bara göra delar för lukt sprider sig som du vet överallt.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Hejsan!
Hur mycket mjuk fog behöver man för att isolera 80m2 spånskiva?
Jag kommer köra Granab i mitt hus från 1962.
Hur var det man ska göra med icke bärande väggar när man river upp golvet?

Förstår inte riktigt frågan. Hur mycket mjukfog beror väl på hur ojämt ser är, hur mycket du behöver täta?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

yes.
Hur mycket fog behöver man att täta vid väggen.

Jag använde nivells expanderande drev, fungerade kalas. Är ca 2 mm när man klistrar dit det sen expanderar det och fyller ut upp till ca 25-30 mm.

finns inte på Granab därför jag tänkte kolla hur mycket fog ska gå åt tätning om jag inte använder expanderande drev.

Tänkte bara meddela att för någon dag sedan var en representant från Nivell här och mätte in anläggningen. Fick sedan protokoll på mejlen. Nu är huset godkänt med garanti från Nivell. Vet inte om det är värt så mycket för mig men om jag säljer huset inom några år så kan jag tänkta mig att en eventuell köpare skulle uppskatta ett sådant papper.

Alla värden var ok!

Vad mätte dom in? Luftflödet?
Var det på ditt initiativ dom kom och vad kostade det?
Frågar eftersom jag inte direkt fått någon info om något egentligen....du gjorde väl också hela anläggningen själv?

Vad det kostade vet jag inte. Läste i offerten från Nivel att det skulle ingå. Hörde inget av dem själva så jag mejlade Beijer som jag köpt via och bad dem ordna det hela. Några dagar senare ringde dem från Nivell och bokade en tid.

Mätte luftfuktighet ute, inne och i rören
temp ute, inne och i rören.
lufthastighet i rören
kalibrerade spjälldon i rören så det inte var onödigt högt flöde.
balanserade flödet mellan de två "kretsarna"

Tog max 20minuter

Intressant tråd. Ni som kör på nivell fullt ut är det på rekommendation från bättre vetande? När jag renoverade köket för 2 år sedan så rådfrågade jag en som varit i byggbranschen länge. Det jag ville få hjälp med då var lösning för att kompensera en ganska kraftig sättning i ett hörn. På plats fick jag dessutom rådet att ta bort all organisk kontakt med plattan så det blev att bryta bort alla ingjuta plankor, bort med dom knarrande träklossarna under reglarna och så drog jag nivellskruvar i befintliga reglar. Ska det inte vara väldigt mycket fukt i plattan för att man ska vara i behov av ventilation?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

I mitt fall är det nog överkurs men jag tyckte det verkade "dumsnålt" att inte köpa hela paketet när jag river halva kåken.

Sen är det inte säkert att jag kör ventilationen, men då har jag iaf möjligheten...

Håller med ovanstående. Tror e.g. att jag inte behöver ventilationen, men det känns jäkligt mycket bättre att veta att det är bästa tänkbara åtgärd gjord. Har väldigt svårt för mögel och dess sporer. Man vet ju aldrig hur känsligt det är för barnen m.m.

Har en fråga, blir Nivell-systemet helt knarrfritt?

Har inte behov av mögelsanering, då detta gjordes av svärfar i vårt hus -95. Samma procedur som din (var nog extra jobbigt för honom då det var han som gjöt in reglarna -77...) En fläkt finns installerad men är aldrig i bruk, besiktning har visat på väldigt torrt klimat under plattan bara genom självventilation då det är luftade socklar och ventilationshål ut till garaget. Dock är det inte gjort med Nivell el. dyl. utan egenspikad konstruktion som är upplagd på betongen med små plastklossar.

Problemet är att golvet knarrar nåt så djävulskt. Vet inte om det är felmonterat spån utan lim eller om det är bjälkarna som rör sig. Oavsett, är väldigt nära att riva ut skiten och in med ett ordentligt system typ Nivell.

Frågan är; blir det helt knarrfritt/stumt? Antar det, men finns det garantier för att det håller sig så?

• Gilla
estan87
  • Laddar…
Helt tyst och stumt nu. Upplever golvet mer ljuddämpat nu också. Inte samma "häl-duns-ljud" som tidigare. Antar att det beror på att isoleringen ligger dikt spånskivan nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.