1 724 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Mina DVD-filmer på min dator - hur då?
Nu växer tankarna på att även köra filmer via nätverket men hur trycker jag in de på datorns hd? Spelade in en film från TV4 på DVD-recorder och försökte köra in den men WMP fixar inte det, eller? Rippar väl bara musik om jag förstår rätt.
Lyckades inte heller med InterVin som låg bland programmen, provade att ladda ner ett program som gjorde om vob-filer till diverse olika format men det var nån provversion med vattenstämpel som dök upp då och då i filmen, inte alls kul. Provar nu med en Freeware men vill egentligen veta vad som skulle vara bäst - finns det funktioner hos befintliga spelare eller måste man ladda ner/köpa programvara och isåfall - vad är bäst till ändamålet?
Kjell G
Lyckades inte heller med InterVin som låg bland programmen, provade att ladda ner ett program som gjorde om vob-filer till diverse olika format men det var nån provversion med vattenstämpel som dök upp då och då i filmen, inte alls kul. Provar nu med en Freeware men vill egentligen veta vad som skulle vara bäst - finns det funktioner hos befintliga spelare eller måste man ladda ner/köpa programvara och isåfall - vad är bäst till ändamålet?
Kjell G
Din DVD-recorder kan använda sig av egen kodning som gör den strulig att spela upp på andra spelare.
PÅ www.videohelp.com finns massor av "how to" i menyn till vänster, i många av fallen används fria mjukvaror så du bör kunna få till det utan kostsamma licenser.
Har själv både HTPC´n och Popcorn a-100 påhängda på en 300mbit-router men för min del blir det mindre och mindre inspelningar på HTPC´ns tv-kort då play-kanalerna börjar få riktigt hygglig kvalité.
Edit:...såklart behövs rätt codec i datorn för att kunna spela dvd. Det är inte alltid det ligger med från scratch beroende på spelarversion.
PÅ www.videohelp.com finns massor av "how to" i menyn till vänster, i många av fallen används fria mjukvaror så du bör kunna få till det utan kostsamma licenser.
Har själv både HTPC´n och Popcorn a-100 påhängda på en 300mbit-router men för min del blir det mindre och mindre inspelningar på HTPC´ns tv-kort då play-kanalerna börjar få riktigt hygglig kvalité.
Edit:...såklart behövs rätt codec i datorn för att kunna spela dvd. Det är inte alltid det ligger med från scratch beroende på spelarversion.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Lägger en dvd-recorder på ett kopieringsskydd när man spelar in från tv? Jag tror dig om du säger att det är så, men det verkar ju rätt dumt att behöva dechiffrera något man själv spelat in.Johan Gunverth skrev:
MPEG2-codec finna iaf i WMP om man har media center. Trodde verkligen att det var standard. Inget stort problem dock?
Taget ur minnet så lite reservation för att jag minns fel.
På xp krävs media center edition för att spela DVD "out of the box"
på vista krävs home eller ultimate
På W7 spelar Home Premium eller bättre DVD
På xp krävs media center edition för att spela DVD "out of the box"
på vista krävs home eller ultimate
På W7 spelar Home Premium eller bättre DVD
Sådärja, nu verkar det fungera. Som någon sa på jobbet så gick det att bränna en avbild, en direkt kopia. Använde programmet Sonic RecordNow som snällt och villigt brände av den inspelade DVD-RWskivan. Har testat och den fungerade att spela av på DVD-inspelaren, sen vet jag förstås inte om det fungerar i vilken som helst DVD men det tror jag 
Kjell G
Kjell G
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
I hyfsat nya dvd spelare så går de säkert bra att spela upp..
annars kan man kolla upp här vilka spelare som klarar vilken sorts skivor
http://www.videohelp.com/dvdplayers
annars kan man kolla upp här vilka spelare som klarar vilken sorts skivor
http://www.videohelp.com/dvdplayers
Klicka här för att svara
