Även jag vill instämma i Stringfellows och Kodrods skönsång.
Att öka isoleringen mot en kall vind i ett äldre hus utan 100%-ig diffusionsspärr är som att be om fuktproblem och mögel.
Tidigare innebar den sämre isoleringen i kombination med en använd skorsten(?) att temperaturen på vinden hölls på en fuktsäker nivå.
Vid tilläggsisoleringen sänks temperaturen och den fuktiga luften inifrån kondenserar på undersidan av yttertaket när detta är kallt.
Detta problem kan inte ventileras bort bara lösas genom diffspärr eller yttre isolering.
I vissa fall kan vinden isoleras utifrån. Dvs att man lägger cellplast under läkt och takpannor. En sådan operation r dock inte alltid hälsosam för husets exteriöra karaktär. Tekniskt är det dock en klockren metod som ändå bör utföras i samråd med fuktexpertis.
/Dadid
Att öka isoleringen mot en kall vind i ett äldre hus utan 100%-ig diffusionsspärr är som att be om fuktproblem och mögel.
Tidigare innebar den sämre isoleringen i kombination med en använd skorsten(?) att temperaturen på vinden hölls på en fuktsäker nivå.
Vid tilläggsisoleringen sänks temperaturen och den fuktiga luften inifrån kondenserar på undersidan av yttertaket när detta är kallt.
Detta problem kan inte ventileras bort bara lösas genom diffspärr eller yttre isolering.
I vissa fall kan vinden isoleras utifrån. Dvs att man lägger cellplast under läkt och takpannor. En sådan operation r dock inte alltid hälsosam för husets exteriöra karaktär. Tekniskt är det dock en klockren metod som ändå bör utföras i samråd med fuktexpertis.
/Dadid
En liten varning för vanligt sågspån kanske är på sin plats... Tänk på brandrisken. Brandförloppet är svinlande snabbt i löspackat vanligt sågspån. Ekofiber t.ex. är branskyddsbehandlat med borsalter. Runt skorstenen ska du försöka hålla bort allt vad trä heter, vare sig spån eller brädor.
Som skrivet ovan: Sätt in en plastfilm i inneraket som ångspärr. Om du nu bor i ett gammalt hus kan detta vara mindre roligt. Jag skulle inte våga chansa och bara spruta in mer lösull. I plastfilmen får Inga hål göras. Att tejpa runt strömdosor och genomföringar är ingen bra idé då tejpen ofta rullar ihop sig och är förbrukad efter fem år, och du kan få fuktproblem. Din vägg kanske ska hålla i 50 år.
Plastfilmen kläms med fördel mellan reglar och behöver du skarva, använd minst 220 mm överlapp.
Som skrivet ovan: Sätt in en plastfilm i inneraket som ångspärr. Om du nu bor i ett gammalt hus kan detta vara mindre roligt. Jag skulle inte våga chansa och bara spruta in mer lösull. I plastfilmen får Inga hål göras. Att tejpa runt strömdosor och genomföringar är ingen bra idé då tejpen ofta rullar ihop sig och är förbrukad efter fem år, och du kan få fuktproblem. Din vägg kanske ska hålla i 50 år.
Plastfilmen kläms med fördel mellan reglar och behöver du skarva, använd minst 220 mm överlapp.
Jag har varit i samma situation som dig, dvs med enbart spån som isolering. Jag följde Gullfibers rekomendation om att jämna till spånet och sedan fylla på med 20 cm glasull. Det fanns ingen takfotsventilation , men däremot ordentliga ventiler i gavlarna.
Efter 15 år kan jag konstatera att det inte finns tillstymmelse till mögel och elförbrukningen sjönk direkt.
Spån är inte alltid så dum som isolering. Du kan ffå fukt i den , men normalt sett torkar det upp, vilket man inte kan säga om alla andra isoleringsmaterial.
Efter 15 år kan jag konstatera att det inte finns tillstymmelse till mögel och elförbrukningen sjönk direkt.
Spån är inte alltid så dum som isolering. Du kan ffå fukt i den , men normalt sett torkar det upp, vilket man inte kan säga om alla andra isoleringsmaterial.
Klicka här för att svara