M mortimer skrev:
Jag bugar och bockar för svaret @Arnodt. Lika utförligt och konkreta reflektioner som alltid. Du tänker precis på samma sätt som jag själv gör och tittar på samma parametrar m.m..

Det blev en STP X12 i föranmälan, så det känns rätt och tryggt från dina reflektioner också.
I ditt fall då du har tre vädersträck och i övrigt som @Arnodt säger samt även att panelerna tappar prestanda över tid så skulle jag nog valt X12an med.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
mortimer,
det skulle vara om du i framtiden skulle bygga ut anläggningen att en X15 kan vara bättre.

Just nu tror man kanske att det inte går att bygga ut något mer. Men ofta går det. En bekant har ca 15 kWp och trodde då de skaffade anläggningen för 3 år sedan att det inte var möjligt att bygga ut den mer. Men nu ska de bygga ut den med ca 8 kWp, och befintliga växelriktaren 12,5 kW växelriktaren blir tyvärr för liten. Den klarar inte strängströmmen(blir parallellkoppling med en panel som har hög ström) som blir högre vid utbyggnaden, så den behöver bytas ut mot en på 17,5 kW. Hade de valt från början en på 15 kW, som bara skulle ha kostar ca 1500 kr mer, hade den klarar nya utbyggnaden galant. Snålheten då för 3 år sedan blir dyrt, alltså. Nu måste de köpa den nya 17,5 kW för ca 30000 kr.

I framtiden kan man tänka att paneler blir än mer effektstarka. Bara genom att byta sina befintliga paneler mot effektstarkare, kan man öka effekten på taken. Då blir kanske växelriktaren för liten. Det är aldrig fel att ta en växelriktare ett snäpp större. Fömodligen blir den mindre påfrestad än en mindre då komponenterna i den större är kraftigare och får längre liv.

leby,
Fungerar skugghanteringen dåligt i din växelriktare, eftersom du frågar? Den kanske inte är aktiverad i din växelriktare, då fungerar den inte alls?
Det är säkert samma skugghantering "Optitrack" i Tripower som i nya X-serien, gissar jag. Skugghantering är ju bara en dataprogram, som kan uppdateras. Det är inga fysiska komponter i växelriktaren, utan ett ren programvara.
Ah ,just det , glömde utbyggnads delen. Håller helt med om finns det fler ytor att sätta paneler på för utbyggnad i framtiden kan det vara en ide att ta en storlek större om VR inte kostar allt för mycket mer.

Ang. utbyggnadsmöjligheten så är den också tagen i beaktning. Enda möjlighet till att utöka anläggningen är garagetaket på ca 40m2. Idag är det för dyrt har det visat sig så det är inte aktuellt närmaste åren iallafall. Sedan finns norrsidan av huset men det känns inte aktuellt heller.
Jag har 5+10år garanti på växelriktaren så om/när det är dags att byta den så har det säkerligen hänt mycket kring teknik och utveckling där. Då kan man ev. fundera på byta till en större som kan hantera garaget också och se hur det ser ut med batterilagring m.m..
Om 10-15år när denna växelriktaren troligen har gjort sitt så kan jag inte tänka mig att att denna modellen finns kvar i sortimentet hos SMA, utan då blir det en annan.
Men era reflektioner uppskattas ändå.

Jag blev lite nyfiken och ville samtidigt kontrollera så allt stämde så jag la upp anläggningen själv i SMA´s Sunny design. Anger man automatisk dimensionering på växelriktare så får man upp en relativt gedigen lista, filtrerar jag då bort de inaktuella så jag bara får STPX och föregångarna till den så är skillnaderna små mellan STPX 12 och STPX15 av de resultaten jag får fram.
Tittade även på produktionssiffrorna som SMA anger och de stämmer bra med offert/beställning också. Det uppges 14MWh i beställning medans SMA anger 14,35MWh. Jag räknar med att min skorsten kommer påverka någon procent så 14MWh är nog lagom nära sanningen på utfallet över året. Jag kunde inte lägga in panelernas olika temperaturkoefficienter helt av olika slag då paneltillverkaren anger de med %/C och Sunny design vill man anger de som %/K. Jag tappar 16kwh med STPX12 mot STPX15, men räknar kallt med att jag tar igen några av de tidigt på morgonen och sent på kvällen istället. Dessutom la jag till att mina tre panelfält inte ligger exakt i Öst, Väst resp. S utan det skiljer någon enstaka grad (la till 10grader fel i varje väderstreck)
Fullasttimmar 1198h på STPX12 mot 959h på STPX15
Växelriktarens utnyttjandegrad 96,5% på STPX12 medans den skulle bli 96,6% på STPX15

Så det känns bra och tryggt kring allt änsålänge. Nu väntar jag bara på min installation........

Temperaturkoefficient % per grad Celsius är samma som % per Kelvin. En grad skillnad i Celsius är lika stort temperatursteg som en Kevin.

Däremot om det skulle frågats efter % per Fahrenheit, då annat temperatursteg.

M mortimer skrev:
Jag blev lite nyfiken och ville samtidigt kontrollera så allt stämde så jag la upp anläggningen själv i SMA´s Sunny design. Anger man automatisk dimensionering på växelriktare så får man upp en relativt gedigen lista, filtrerar jag då bort de inaktuella så jag bara får STPX och föregångarna till den så är skillnaderna små mellan STPX 12 och STPX15 av de resultaten jag får fram.
Tittade även på produktionssiffrorna som SMA anger och de stämmer bra med offert/beställning också. Det uppges 14MWh i beställning medans SMA anger 14,35MWh. Jag räknar med att min skorsten kommer påverka någon procent så 14MWh är nog lagom nära sanningen på utfallet över året. Jag kunde inte lägga in panelernas olika temperaturkoefficienter helt av olika slag då paneltillverkaren anger de med %/C och Sunny design vill man anger de som %/K. Jag tappar 16kwh med STPX12 mot STPX15, men räknar kallt med att jag tar igen några av de tidigt på morgonen och sent på kvällen istället. Dessutom la jag till att mina tre panelfält inte ligger exakt i Öst, Väst resp. S utan det skiljer någon enstaka grad (la till 10grader fel i varje väderstreck)
Fullasttimmar 1198h på STPX12 mot 959h på STPX15
Växelriktarens utnyttjandegrad 96,5% på STPX12 medans den skulle bli 96,6% på STPX15

Så det känns bra och tryggt kring allt änsålänge. Nu väntar jag bara på min installation........
Hej,
Jag känner inte till den programvara du har använt men min reflektion är att den borde kunna ta med växelriktarens startspänning och stopspänning i beaktande som relevanta parametrar i energiberäkningen, det vill säga de 16 kWh som skiljer dem åt är redan inräknade? Är det någon som vet mer om detta?

(16 kWh är för övrigt totalt insignifikant i valet mellan växelriktare givet storleksordningen på årsproduktionen. Däremot påverkas investeringskalkylen negativt med den större (dyrare) växelriktaren)

Programvaran jag har använt är SMA´s egna(https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/). Jag förutsätter att den tar hänsyn till alla nödvändiga parametrar och värden som man matar in. Jag vet att mina takytor inte står helt åt öst, väst och syd utan skiljer någon enstaka grad. Laborerade med att väst står något mer åt norr, söder något mer mot väst samt att öst står något mer vridet åt söder (laborerade med 5grader fel resp. 10grader fel) och då varierar produktionen mellan ca 14,250-ca14,350KWh. La även in temperaturkoefficienterna för att det skulle bli så riktiga värden som möjligt. Skillnaderna då mellan STPx12 och STPx15 varierar från 4KWh och 16KWh. Föranmälan (och installationsmedgivande) utgår från STPx12 men skulle det vara brist på just den vid installationen och att STPx15 istället finns i lager så byter vi. Min nätägare är relativt snabb med handlägga föranmälan (tog 2h sist)
Med de mest troliga överensstämmande inmatade parametrarna:
Skärmdump av solenergisystem: prestanda, konfiguration, tekniska specifikationer och effektivitetsmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av gränssnitt för solenergisystem med prestandaindikatorer, konfigurationsdetaljer och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Jag funderar och funderar emellanåt... är det kanske smartare att välja STP X15 istf STP X12, även om jag aldrig kommer bygga ut anläggningen? 15 går ju färre timmar på fullast (mindre slitage->längre livslängd) och producerar någon kwh mer men startar något senare på mitt östra tak på morgonen och bryter något tidigare på mitt västra tak på kvällen. Prisskillnaden är att betrakta försumbar

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Startströmmen är så låg ändå så det bör inte vara ett problem.
Jag har en 25a och den startar löjligt enkelt.

tttomten tttomten skrev:
Startströmmen är så låg ändå så det bör inte vara ett problem.
Jag har en 25a och den startar löjligt enkelt.
Vilken 25a har du, STP X25 ?

M mortimer skrev:
Vilken 25a har du, STP X25 ?
STP25000-TL30

tttomten tttomten skrev:
STP25000-TL30
Hur mycket kwp och vilka väderstreck har du på din anläggning ?

Troligtvis kommer skillnaden mellan elpris dag och natt minska i framtiden. Hur ser garanti ut för batteriet? Hur är företagets ekonomi som du köper ifrån?

Kort och gott är det en häftig grej men risken att du får en payoff är låg. Ta pengarna och sätt dem i fonder eller aktier, troligtvis högra avkastning efter 10år.

M mortimer skrev:
Hur mycket kwp och vilka väderstreck har du på din anläggning ?
21,1 kWP NNO 45% och SSV55% båda 15 graders lutning.

Isarheml Isarheml skrev:
Troligtvis kommer skillnaden mellan elpris dag och natt minska i framtiden. Hur ser garanti ut för batteriet? Hur är företagets ekonomi som du köper ifrån?

Kort och gott är det en häftig grej men risken att du får en payoff är låg. Ta pengarna och sätt dem i fonder eller aktier, troligtvis högra avkastning efter 10år.
Postat i fel tråd

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.