Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Den vvsinstallatör jag använde när jag renoverade badrummet ville inte installera den hafa blandare jag köpt. Han menade på att hans installation måste gå under säkert vatten och hafas blandare är inte godkänd för säker vatten installation. Jag har pratat med hafa angående detta och de menade på att kranen är testad under hårdare förhållanden men själva produkten är inte godkänd.

Jag bad honom installera fram till blandaren och monterade själv min hafa blandare.

www.vvsinfo.se ska man kunna hitta alla produkter som är godkända för säkert vatten.

Det finns även andra aspekter. Jag köpte en köksblandare på Jula av okänt fabrikat till fritidshuset och den brusar/låter för jä.... när man spolar, så den åker ut i år.

Hmm, intressant diskussion... Det har ju varit en del trådar om att rörisar tar ut "över priser" på sitt mtrl. Är det så att de gör det för att 'ha råd' att göra backjobb gratis? (naturligtvis för att tjäna pengar också...).

Är det vanligt att hantverkare inkluderar arbete i de garantier på material, var går gränsen (i pengar) när de inte längre bjuder på arbetet?

Kanske en konstig fråga men jag kommer från IT sidan och vi lämnar t ex inte garanti på om åska sopar rent ett helt kontor med datorer, eller en server som går sönder etc etc. Vi tar betalt för jobbet, leverantören av hårdvaran får ta garantin...

Finns det någon oskriven lag vad hantverkaren ska 'ta på sig'? Eller ännu hellre en skriven då så klart :-)

Om jag vänder mej till en yrkesman för att få ett jobb gjort så förväntar jag mej faktiskt att denne installerar kvalitétsprodukter och dessutom ger mej goda råd.

Vad händer om den undermåliga produkten läcker? Jo:

1. Rörmokaren får byta den utan ersättning
2. Gissa vem som får stå för vattenskadan
3. Killen får referenser typ han ställde till med vatttenläcka i mitt badrum.

Det är en stor skillnad på att montera EN blandare i ett hus under sin livstid som vi armatörer kanske gör, och att montera hundratals varje år. Man kan enkelt inte driva en verksamhet om man får ständiga kvalitétsproblem.

Begrunda gärna hantverkarnas villkor innan ni anklagar dem för girighet etc.

Tog intryck av det som sades tidigt i tråden. Kastade mig ut igår och fixade en ny blandare på blocket. Blev en HAFA sapporo. Tyvärr verkar det som om det är samma skit med detta märke. Tröttsamt. Borde läst på lite nogrannare.

Får se vad rör killen säger. Kanske bara retar upp honom ännu mer, då den var jobbig att installera enligt tidigare inlägg. Grejen är att jag tycker FM mattson gör sjukt fula grejer. Subjektivt så klart.

H
bonzichrille skrev:
Tog intryck av det som sades tidigt i tråden. Kastade mig ut igår och fixade en ny blandare på blocket. Blev en HAFA sapporo. Tyvärr verkar det som om det är samma skit med detta märke. Tröttsamt. Borde läst på lite nogrannare.

Får se vad rör killen säger. Kanske bara retar upp honom ännu mer, då den var jobbig att installera enligt tidigare inlägg. Grejen är att jag tycker FM mattson gör sjukt fula grejer. Subjektivt så klart.
Tycker som du att blandarna inte är snygga, köpte själv FM Mattsson med rostfri look, sedan valde en "badkarskran" med rundad design. Man kan "plocka ihop" sin blandare hos FM Mattsson.

HansGrohe, Grohe, har snyggare och priset är ju därefter.

Ericc skrev:
Jag tycker du ska lyssna på vad rörmokaren säger. Han bör veta bäst.

:D:D Som alla hantverkare då...

H
De rörmokare som jag pratat med och som inte vill installera Hafa eller Ikea, har inte haft uppdrag att installera någon kran. Utan frågan har varit vilka kranar som är bäst, de har då svarat att jag inte skall köpa Ikea eller Hafa.
De har inte haft någon ekonomisk vinning när de svarat.

Ericc
Micke_vb skrev:
:D:D Som alla hantverkare då...
Nej, men dom flesta som är seriösa, men du dras kanske till den billiga eller okompetenta hantverkaren typ dom på fuskbyggarna och det är klart att då får du inget trovärdigt svar. happy0204.gifhappy0204.gif

Redigerat:
Fakta att IKEA-blandare inte kan hålla emot trycket. Mycket vanligt framförallt i flerbostadshus att kallvatten trycks ner i vvc-kretsen med följden att hela vvc:n blir kall.

(Kallvatten har oftast högre tryck än varmvatten)

Ericc skrev:
Nej, men dom flesta som är seriösa, men du dras kanske till den billiga eller okompetenta hantverkaren typ dom på fuskbyggarna och det är klart att då får du inget trovärdigt svar. [bild][bild]
Jo det kanske finns seriösa vvs'are men dom är nog lätträknad, men det finns ju andra trådar om det så vi ska inte förstöra den här med den diskussionen

Ericc
Micke_vb skrev:
Jo det kanske finns seriösa vvs'are men dom är nog lätträknad, men det finns ju andra trådar om det så vi ska inte förstöra den här med den diskussionen
Bra!
Då ger jag rådet igen till TS att lyssna på rörmokaren för han bör veta bäst, och hoppas slippa få en trådförstörande citering av dig. character0011.gif

Stringfellow Hawke skrev:
Fakta att IKEA-blandare inte kan hålla emot trycket. Mycket vanligt framförallt i flerbostadshus att kallvatten trycks ner i vvc-kretsen med följden att hela vvc:n blir kall.

(Kallvatten har oftast högre tryck än varmvatten)
Det här låter intressant , kan du utveckla detta lite. Blir resultatet kall toatank = kondens på utsida tank eller? Vilket inte är skoj om man har tanken inbyggd i vägg...

wc = toalett
vvc = VarmVattenCirkulation, får varmvattnet att cirkulera, vilket i sin tur får till följd att man inte behöver vänta så länge innan varmvattnet kommer i kranen. Det var detta SH menade.

Det är svårt att se skillnaden i skriven text, därför brukar man ofta skriva WC med versaler. ;)

Min vvs-kille blev gladare över HAFA blandaren. Nu gav han mig garanti på installationen.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.