64 118 läst ·
114 svar
64k läst
114 svar
Min rörmokare vägrar garanti på IKEA blandare!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har köpt IKEAS blandare med utdragbar dusch att användas i grovköket för att tvätta skitiga hundar. Får hoppas på det bästa och vi har inte kommit så långt i byggnationen att rörisen har sagt något.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det har varit snack om något åt det hållet tidigare här. Kommer inte ihåg om dte var just den modellen. En del blandare av udda märken som säljs i Sverige är tydligen typade i något annat EU land, men då inte alltid för det vattentryck som de utsätts för i Sverige.
Personligen tycker jag man kanske skall undvika blandare av märken som HAFA, Svedbergs osv. de gör skapliga möbler men är inte VVS företag.
Personligen tycker jag man kanske skall undvika blandare av märken som HAFA, Svedbergs osv. de gör skapliga möbler men är inte VVS företag.
Varför inte VVS:are monterar skitblandare är för att det är som att trampa på en kratta, dvs det är inget man gör i onödan. Blandarna är av usel kvalitet, vissa har jag sett som är oringar inuti där FMM har keramiska delar. Gissa vilket som håller 20 år?
IKEA har även den fina garantin att hela blandaren ska in dvs demontera, åka in byta och remontera, smidigt om man har avstängningsventiler (de har inte de flesta) medan FMM har utbytes/reserv-delar till i stort sett allt.
Det är tryckslagen de europeiska inte tål, de svenska trycktestas mot högre tryck som i princip kan få en billig att flyga i bitar. Ett tryckslag kan gå uppemot 20 bar om jag minns rätt.
IKEA har även den fina garantin att hela blandaren ska in dvs demontera, åka in byta och remontera, smidigt om man har avstängningsventiler (de har inte de flesta) medan FMM har utbytes/reserv-delar till i stort sett allt.
Det är tryckslagen de europeiska inte tål, de svenska trycktestas mot högre tryck som i princip kan få en billig att flyga i bitar. Ett tryckslag kan gå uppemot 20 bar om jag minns rätt.
Det är installatören som står för garantin och ingen annan för allt material han installerar, även sånt slutkunden köpt för egna pengar. Därför den tråkiga attityden!
...
Sen är ju både IKEA och HAFA bara skit, men det är ju en annan historia!
...
Sen är ju både IKEA och HAFA bara skit, men det är ju en annan historia!
Kan iallfall meddela att hittills har HAFA blandaren fungerat utan problem.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CCwQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.hafa.dk%2FMediaBinaryLoader.axd%3FMediaArchive_FileID%3D3c698e50-b7ff-42ad-9784-d7962bef43ad%26MediaArchive_ForceDownload%3Dtrue&ei=TyEnTZTECser4Abf0JD9CQ&usg=AFQjCNGebUpRL94rzHslULoyjcwjBH1p1w
Godkänd enligt någon norm iaf
testtryckt 16 Bar
Godkänd enligt någon norm iaf
testtryckt 16 Bar
Det är producenten som står för min blandarens garanti. Jag är nöjd att installatören står för garanti på de rörkoplingar han gör. Läcker det i hans koppling så är det hans jobb att få det tätt utan att kunden betalar 2 gånger för det.krilleman_215 skrev:
Annars skulle man ju reklamera en diskmaskin/tvättmaskin hos installatören som bara kopplat in den. Konstigt nog så i detta fall ansvarar dom enbart för kopplingen av rör....Eller har jag fel?
gaia