91 545 läst ·
73 svar
92k läst
73 svar
Min platsbyggda bokhylla av mdf (Helt nybörjare)
Om man inte använder kanten på skivan i framkant, så länge framkanten av bokhyllan är ”nysågad”så att säga tycker jag det blir bra, bara man grundmålar, råkade använda en osågad kant på garderoben, blev att måla flera lager bara!G gthulin skrev:
jo jag har läst om det, jag hoppas bara på det bästa Men dom jag läste om sa att man skulle sätta lister i fram och bakkant av skivan så skulle det bli stadigare, tyckte det lät bökigt så chansade, bra tips att köpa hyllplan istället!Kasper i Malmö skrev:
Snyggt jobbat! En sak att tänka på med mdf är att materialet inte har något ”minne”. Om man belastar tungt och länge kan hyllplanen börja sagga ner i mitten. Som en hängmatta. I stället för mdf kan man då använda hyllplan av furu där alla vågräta skivor ska vara. Finns färdiga såna hyfsat billigt på Hornbach och Bauhaus. Jag tror dock inte att det blir något problem i det här fallet då flera vertikala skivor stadgar upp hyllplanen
ja går säkert hitta det, sambon ville ha det dår mönstret och på den hemsidan var frigoliten billigare så då blev det så, kan också tillägga att tyvärr var vissa frigolitlister så man såg att det var frigolit även när man målat, så i efterhand är det nog ändå värt att lägga lite mer eller leta billigare trälister!M Mlindahl skrev:När du säger några tusen extra för trä. I mitt fall så blev träd billigare. Visst ser stuckaturen lite annorlunda ut men man kan hitta väldigt snygga former på mkt trä lister med. Speciellt lokala sågverk/bygghandlare.
Sambon beställde ifrån D-COR taklister 2 rum (ca 7m) och golvsockel (ca 12m) gick på 2900
Jag köpte foder (40m) och golvsockel i träd (9mx2) och lite MDF för en högre golvsockel byggnad. Gick på 2400kr
Sen blir de + färg.
Men utöver detta så bra jobbat. Ska försöka på mig någon typ av platsbyggd garderob sen jag med
V Vihanna skrev:
ja absolut här har du en video, väldigt simpel lösning, själva hyllplanen är skruvade från utsidan innan jag satt upp garderoben, går alltså tyvärr inte flytta men jag kände för att göra en simpel lösning, läste att man borde göra någon sockel att ställa bokhyllan på för att få helt rakt, tyckte de var lite väl överkurs, jag ställde bara själva stommen mot väggen och skruvade fast dom i väggen och i varandra, sen någon kil under där det behövdes!V Vihanna skrev:
läste att man skulle ha sockel men jag tyckte det lät som överkurs, golvet var inte helt plant men skruvade fast allt i varann och i väggen och använde lite kilar där det behövdes!S Steglits skrev:
funderade på sätta något som ikea men orkade helt enkelt inte, tyckte också att garderobenoch bokhyllan fick lite mer stabilitet om jag skruvade fast dom från utsidan av stommen bara, ja på dom lodräta sidorna!
Redigerat:
ja absolut, köpta från biltema som sagt, fanns dock ännu billigare på ikea, 15kr styck, biltema va 2 för 40kr men det var lite bök, var ju tvungen att mäta väldigt exakt, spenderade ett bra tag med att mäta 21mm in, 16mm upp osv, men det var värt det, och att kunna ställa in gångjärnen är guld värt, om man vill få dörrarna att se raka ut, alla ”springor” mellan dörrarna ska vara lika stora osv, fick göra om några gångjärn som inte blev riktigt rätt osv, men det löste sig till slut!mr.Ola skrev:
Jag är allvarligt imponerad!Emil Boman skrev:
ja absolut, köpta från biltema som sagt, fanns dock ännu billigare på ikea, 15kr styck, biltema va 2 för 40kr men det var lite bök, var ju tvungen att mäta väldigt exakt, spenderade ett bra tag med att mäta 21mm in, 16mm upp osv, men det var värt det, och att kunna ställa in gångjärnen är guld värt, om man vill få dörrarna att se raka ut, alla ”springor” mellan dörrarna ska vara lika stora osv, fick göra om några gångjärn som inte blev riktigt rätt osv, men det löste sig till slut!
Jättesnyggt! Bra jobbat.
Hur gjorde du målningen, pensel, roller eller spruta?
Berätta gärna hur många lager och vilka färger du använde.
Min fru vill ha en platsbyggd bokhylla över en hel vägg och min enda oro är att inte få till färgen slätt och snyggt.
Hur gjorde du målningen, pensel, roller eller spruta?
Berätta gärna hur många lager och vilka färger du använde.
Min fru vill ha en platsbyggd bokhylla över en hel vägg och min enda oro är att inte få till färgen slätt och snyggt.
tack! Jag använde en finare roller bara, råkade dock göra misstaget att använda pensel i kanter osv med grundfärgen, det syntes igenom väldigt bra stryken från penseln, antingen dålig pensel eller något men hur som slipade jag bort och körde med roller istället, blev bra iallafall.H Hank_Ö skrev:
Använde en färg med superfinish köpt från måleriaffären men tror verkligen inte det var nå bättre än en helt vanlig färg, garderoben använde jag till och med väggfärg på för den är i samma färg som väggen och den ska se väldigt platsbyggd ut så vi körde väggfärg och det blev bra, men jag tycker att bokhyllan har nästan samma resultat, lite finare bara, men är det supernoga och du vill ha superslät yta som en köksfront eller något så borde du nog inte fråga mig för för oss spelade det väldigt lite roll, det blev väldigt snyggt enligt mig iallafall
körde ett lager snickerigrund från biltema bara och sedan 3 lager färg blev det nog iallafall på alla större ytor där det syns mest, annars 2 lager där de va mindre viktigt!
Målade dock själva väggen bakom bokhyllan med väggfärg av samma färg först, sedan när jag körde snickerifärgen på bokhyllan var det en annan glans, och självklart kom det även på väggen så det blev fläckar som var glansiga, så körde med väggfärgen igen i alla hål om du förstår, så det blev väldigt bökigt, se till att ha samma glans på färgen gärna eller lös det bättre än mig iallafall
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Kör man en grövre roller så blir ytan lite knottrig och småskavanker syns inte så tydligt. Ska det vara helt blankt är det trixigare med målningen
Otroligt imponerande! Kommer helt klart ha denna tråd i åtanke när jag ska göra en garderobslösning i sovrummet