87 669 läst ·
73 svar
88k läst
73 svar
Min platsbyggda bokhylla av mdf (Helt nybörjare)
Jahaa hade faktiskt ingen aning om det, men dom är så enkelt det bara gick, beställde hem lister från d-cor gjorda i frigolit, som jag bara klistrat på, har även taklisterna i frigolit, det rekommenderar jag absolut, dom funkar omålade. Men frigolit funkar superbra, kanske inte optimalt om man har barn, eller inte orkar vara så försiktig då vi redan lyckats stöta i några lister så dom blev skadade när vi lyft in möbler och lyft ut trappstegar osv. hade jag gjort om det hade jag verkligen övervägt att spendera ungefär en tusenlapp extra för att få i trä, men nu är det gjort och det duger absolut, men lite försiktig får man vara, så länge man inte stöter i med saker så går det bra, dom skadas inte av att man lutar sig mot dom eller så.JonasZent skrev:
Snyggt jobbat! En sak att tänka på med mdf är att materialet inte har något ”minne”. Om man belastar tungt och länge kan hyllplanen börja sagga ner i mitten. Som en hängmatta. I stället för mdf kan man då använda hyllplan av furu där alla vågräta skivor ska vara. Finns färdiga såna hyfsat billigt på Hornbach och Bauhaus. Jag tror dock inte att det blir något problem i det här fallet då flera vertikala skivor stadgar upp hyllplanen
När du säger några tusen extra för trä. I mitt fall så blev träd billigare. Visst ser stuckaturen lite annorlunda ut men man kan hitta väldigt snygga former på mkt trä lister med. Speciellt lokala sågverk/bygghandlare.Emil Boman skrev:
Jahaa hade faktiskt ingen aning om det, men dom är så enkelt det bara gick, beställde hem lister från d-cor gjorda i frigolit, som jag bara klistrat på, har även taklisterna i frigolit, det rekommenderar jag absolut, dom funkar omålade. Men frigolit funkar superbra, kanske inte optimalt om man har barn, eller inte orkar vara så försiktig då vi redan lyckats stöta i några lister så dom blev skadade när vi lyft in möbler och lyft ut trappstegar osv. hade jag gjort om det hade jag verkligen övervägt att spendera ungefär en tusenlapp extra för att få i trä, men nu är det gjort och det duger absolut, men lite försiktig får man vara, så länge man inte stöter i med saker så går det bra, dom skadas inte av att man lutar sig mot dom eller så.
Sambon beställde ifrån D-COR taklister 2 rum (ca 7m) och golvsockel (ca 12m) gick på 2900
Jag köpte foder (40m) och golvsockel i träd (9mx2) och lite MDF för en högre golvsockel byggnad. Gick på 2400kr
Sen blir de + färg.
Men utöver detta så bra jobbat. Ska försöka på mig någon typ av platsbyggd garderob sen jag med
Snyggt! Men kan du inte lägga upp en bild från garderobens insida? Är nyfiken på hur du löst det! och:Emil Boman skrev:
Hej! Jag som helt nybörjare har precis byggt 2 platsbyggda garderober och en platsbyggd bokhylla som är så inne just nu.
Tänkte ifall det finns någon fråga som jag kan svara på, och tänkte bara säga att i princip vem som helst kan bygga en då jag aldrig någonsin byggt något förut!
byggde allt i 16mm mdf, limmade och skruvade ihop allt med vanligt trälim och försänkta träskruvar. För enkelheten så sågades de flesta bitarna av byggvaruhuset, beijer i mitt fall, kan bli rätt dyrt dock men som tur är kände jag några där så fick gratis sågning, annars är mitt tips att såga på längsen till den bredd man ska ha så kan man ta hem bitarna på taket av bilen och såga resten hemma!
gjorde 4 ”byråer” med dubbeldörrar som botten, måtten på dom blev ungefär 90 höga, 90 breda och 38 djupa.
sen själva bokhyllan ovanpå gjorde jag 26 djup
använde vanliga gångjärn som man har i de nyare köken men köpta från biltema för under 20kr styck!
hela bokhyllan hamnade nog på ungefär 6-8 tusen kr med allt material
[bild] Här är garderoben som blev 35 djup, och varje dörr är ungefär 55cm breda, byggde som 4 stommar, 2 stora garderobsstommar och 2 mindre för överskåpen, och la ihop allt mot väggen och skruvade ihop.
Hur gjorde du själva botten? Står den på en pall eller liknande?
Medlem
· västra götaland
· 1 inlägg
Supersnyggt!!