Byggahus.se

Min platsbyggda bokhylla av mdf (Helt nybörjare)

1. Emil Boman
    Medlem Nivå 4
    Hej! Jag som helt nybörjare har precis byggt 2 platsbyggda garderober och en platsbyggd bokhylla som är så inne just nu.

Tänkte ifall det finns någon fråga som jag kan svara på, och tänkte bara säga att i princip vem som helst kan bygga en då jag aldrig någonsin byggt något förut!

byggde allt i 16mm mdf, limmade och skruvade ihop allt med vanligt trälim och försänkta träskruvar. För enkelheten så sågades de flesta bitarna av byggvaruhuset, beijer i mitt fall, kan bli rätt dyrt dock men som tur är kände jag några där så fick gratis sågning, annars är mitt tips att såga på längsen till den bredd man ska ha så kan man ta hem bitarna på taket av bilen och såga resten hemma!

gjorde 4 ”byråer” med dubbeldörrar som botten, måtten på dom blev ungefär 90 höga, 90 breda och 38 djupa.

sen själva bokhyllan ovanpå gjorde jag 26 djup

använde vanliga gångjärn som man har i de nyare köken men köpta från biltema för under 20kr styck!

hela bokhyllan hamnade nog på ungefär 6-8 tusen kr med allt material

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5E001AD1-FE4D-4E0A-8A2D-040937ECE46F.jpeg
    Här är garderoben som blev 35 djup, och varje dörr är ungefär 55cm breda, byggde som 4 stommar, 2 stora garderobsstommar och 2 mindre för överskåpen, och la ihop allt mot väggen och skruvade ihop det, skruvade även fast i väggen.

8230C6B5-A780-408F-8FC1-307981341771.jpeg
    här började bokhyllan, 4 stommar för nedre skåparna, exakta mått så dom går pressa in mellan vägg och garderob, garderoben har bara 3 dörrar så jag kunde köra bokhyllan ända mot garderoben, sen började jag sätta ihop överdelen av bokhyllan och ställde upp dom efter dom var ihopbyggda

F3CD5A38-72C6-4117-BDD1-E92F9E2AB330.jpeg
    Här är hela bokhyllan på plats och endast lister och färg kvar

5A9FB531-8310-4987-BBE6-A2BA403F7B9E.jpeg
    E4F63EBB-B60B-45B3-A071-865E49DB3E11.jpeg
    och nu efter mindre än en månad är allt klart, så tog absolut mycket tid, men betydligt mycket lättare än vad jag trodde. Det som tog mest tid var att måla, och även eftersom jag har jobbat samtidigt så orkar man inte hur mycket som helst.

Redigerat 2 maj 03:06
  2. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Snyggt, och modigt första snickeriprojekt!

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 5
    Ser jättefint ut!

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Nivå 3
    Bilderna med den bruna mdfen gjorde att jag tänkte "njaaa kan det här verkligen bli bra..." men bilden på slutresultatet är verkligen grymt snyggt! (y)(y)

5. N
    Medlem Nivå 2
    Bra jobbat, verkligen!

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Grymt bra jobbat!!

• Laddar…
  7. F
    Husägare · Nivå 10
    Snyggt! Hur gjorde du med gångjärnen? Ikeas variant eller nåt annat?

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 7
    Mycket snyggt!
    Hur har du gjort speglarna? Alltså dom på luckorna/dörrarna.

• Laddar…
  9. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Jättefint! Förstår att målningen tog tid! :)

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 7
    En fråga till: kostnaden 6-8 kSEK, är det för bokhylla + garderob? :)

11. maah
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Snyggt, bra jobbat!

• Laddar…
  12. Emil Boman
    Medlem Nivå 4

Tackar!

13. Emil Boman
    Medlem Nivå 4
    dom enda speglar som finns på bilden är fastklistrade på väggen, inte på någon dörr, köpta på ikea fyrkantiga speglar och man sätter dit dom med dubbelhäftande tejp som följer med

14. Emil Boman
    Medlem Nivå 4
    inte räknat ihop något men 6-8 tusen för hela bokhyllan skulle jag säga och garderoben kanske 2-3 tusen

15. Emil Boman
    Medlem Nivå 4
    tack☺️