Hej har en fråga jag inte blir klok på.

byggde en altan i somras och la hela altanen med årsringarna ”glad” gubbe för att när den hade torkat så skulle den bli ”konvex” och vatten skulle rinna av lätt och den skulle bli skön att gå på.


När altanen torkade blev det precis så.

Men under vintern när den konstant var blöt så blev hela trallen ”konkav” och samlar vatten…


Nu undrar jag när vårsolen legat på några veckor, kommer den inte bli ”konvex” igen?

Varit strålande sol i 2 veckor nu men ser inga tecken på den är på väg åt rätt håll?
 
  • Mätning av trätrall som visar konkav deformation, med vattenansamling på altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att motverka.

Var glad att inte hela konstruktionen blir en vattensamling vilket jag fick uppleva för någon månad sedan.

Jag la trallen kloss mot och fick ingen springa där vattnet kunde rinna av.

Ville inte få effekten av centimeterbreda springor som jag har på fritidshuset men var inte beredd på bassänger på altanen.
 
B Boende45 skrev:
Svårt att motverka.

Var glad att inte hela konstruktionen blir en vattensamling vilket jag fick uppleva för någon månad sedan.

Jag la trallen kloss mot och fick ingen springa där vattnet kunde rinna av.

Ville inte få effekten av centimeterbreda springor som jag har på fritidshuset men var inte beredd på bassänger på altanen.
Var trallen torr när du la den?
 
Blandat då den är på 150 kvm och det tar några veckor/någon månad för en person att lägga den storleken.

Det torkar vartefter.
 
Jag lade altan förra sommaren, mestadels ”glad gubbe” men har precis som du konkava brädor på de flesta ställen nu.
Min trall var hyfsat torr när jag lade den, lade med små springor mellan och sen svällde brädorna efter jag lagt dom så springorna försvann nästan överallt.

Nu när vårsolen legat på ett tag börjar det bli springor på de flesta ställen igen… så får se om brädorna också ändrar sig till mer konvexa. Det händer sannerligen en del över årstiderna.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag lade altan förra sommaren, mestadels ”glad gubbe” men har precis som du konkava brädor på de flesta ställen nu.
Min trall var hyfsat torr när jag lade den, lade med små springor mellan och sen svällde brädorna efter jag lagt dom så springorna försvann nästan överallt.

Nu när vårsolen legat på ett tag börjar det bli springor på de flesta ställen igen… så får se om brädorna också ändrar sig till mer konvexa. Det händer sannerligen en del över årstiderna.

Vi får höras av här om någon månad och se vad som hänt :)
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Problemet är ju att det för det mesta är fuktigare under själva trädäcket än ovan, därav konkav och således spelar glad/sur gubbe mindre roll. Försök få lite luft att flytta sig under däcket så borde det blir bättre.
 
Redigerat:
S Sesulo skrev:
Problemet är ju att det för det mesta är fuktigare under själva trädäcket än ovan, därav konvex och således spelar glad/sur gubbe mindre roll. Försök få lite luft att flytta sig under däcket så borde det blir bättre.

Ja det är lite svårt då man dessutom la i tightaste laget.

vet inte om några ventgaller kjolen på altanen kan göra någon nytta?
 
Tror ju det blir bättre på sommaren vid långvarigt regn då marken torkat upp under och ytan blöt. Då blir avrinningen bättre.

Har du helt tätt runt kjolen så kanske ett par galler kan göra lite nytta. Hade nog själv inte lagt ner allt för mycket pengar/tid
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.