7 285 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Min kvalitetsansvarige har gått under jorden lagom till bygget börjar!
Jag skall bygga på en våning på min kåk. Jag kvalde KA med omsorg och hittade en kille som gav ett bra intryck om som verkligen har gjort ett bra jobb med kontrollplan, rådgivning kring kontrakt osv. Nu har jag försökt att få tag i honom i över två veckor utan att lyckas. Byggarna kom idag och började plocka ner taket och själva taklyftet är planerat till torsdag...
Nämde även detta för entreprenören och han sa att samme kille gått under jorden vid ett annat bygge han gjort!
Vad skall jag göra? Skall vi följa kontrollplanen efter bästa förmåga och att jag kort på allt viktigt och oviktigt och hoppas på att han dyker upp till slutbesikningen så vi kan få ett slutbesked? Eller skall jag bryta kontraketet och försöka att hitta någon annan?
Nämde även detta för entreprenören och han sa att samme kille gått under jorden vid ett annat bygge han gjort!
Vad skall jag göra? Skall vi följa kontrollplanen efter bästa förmåga och att jag kort på allt viktigt och oviktigt och hoppas på att han dyker upp till slutbesikningen så vi kan få ett slutbesked? Eller skall jag bryta kontraketet och försöka att hitta någon annan?
KA är väl inte namngiven i kontrollplanen annat än att han ska skriva under när det är klart?
Kör enligt den kontrollplanen du har, det är den kommunen har godkänt.
Vilken kommun bygger ni i?
Ni känner ingen KA som kan komma och göra platsbesök under bygget?
Fota så mycket ni bara kan. Skriv ner datum osv osv för större moment.
Dokumentera upp så mycket ni bara kan så gör ni det enkelt för en ev ny KA att kliva in sen och avsluta.
Och kontakta kommunen så att dom vet vad som händer. Dom kan ha en annan åsikt.
Kör enligt den kontrollplanen du har, det är den kommunen har godkänt.
Vilken kommun bygger ni i?
Ni känner ingen KA som kan komma och göra platsbesök under bygget?
Fota så mycket ni bara kan. Skriv ner datum osv osv för större moment.
Dokumentera upp så mycket ni bara kan så gör ni det enkelt för en ev ny KA att kliva in sen och avsluta.
Och kontakta kommunen så att dom vet vad som händer. Dom kan ha en annan åsikt.
Jag har en annan åsikt...
Du måste skaffa en ny kontrollansvarig NU! Om du inte får tag på den KA du har nu är det inte säkert du får en ny som vill skriva under kontrollplanen när bygget är klart. Dessutom står det (skall stå...) i bygglovet vem som är godkänd KA och då kan du inte bara komma med en ny underskrift dagen innan inflyttning.
Du måste skaffa en ny kontrollansvarig NU! Om du inte får tag på den KA du har nu är det inte säkert du får en ny som vill skriva under kontrollplanen när bygget är klart. Dessutom står det (skall stå...) i bygglovet vem som är godkänd KA och då kan du inte bara komma med en ny underskrift dagen innan inflyttning.
Det kan ju också bli fel dvs punkter som inte kontrolleras upptäckts senare på vara felaktiga.
Det är väl det syftet med KA är
Se om du kan få fram hemadress och sväng förbi och kolla hur landet ligger.
Via ratsit.se går det nog snabbt
Kan ju vara en olycka, utbrändhet eller vad som helst.
Leta upp en ny snabbt parallellt så du garderar dig.
Det är väl det syftet med KA är
Se om du kan få fram hemadress och sväng förbi och kolla hur landet ligger.
Via ratsit.se går det nog snabbt
Kan ju vara en olycka, utbrändhet eller vad som helst.
Leta upp en ny snabbt parallellt så du garderar dig.
Problemet självläkte, KA hörde av sig i fredags när takstolarna precixt kommit upp och åkte förbi och kollade. Det hade tydligen varit flera dödsfall i familjen vilket kan förklara ett och annat.
KA står med i bygglovet och kommunen tar ut en rundhänt avgift vid byte!
KA står med i bygglovet och kommunen tar ut en rundhänt avgift vid byte!
Klicka här för att svara