33 630 läst ·
35 svar
34k läst
35 svar
Min höjd på IEC-trefasuttag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ok, ett halvår senare, några uppdateringar? (precis som Mikael_L tyckte i början av denna tråd så tycker jag fortfarande att det inte är glasklart vad den korrekta tolkningen av föreskrifterna är)
Jag ska sätta upp ett 416 utomhus och i min egen tolkning lutar jag åt att ett vanligt 416 faktiskt ska sitta på minst 1,7 (sorry @mycke_nu) och det är ju en lösning som alltid funkar, men jag hade tänkt ett med inbyggt schucko och de sitter oftast på ovansidan, då börjar det bli riktigt bökigt att få i sladden. Själv upplever jag inte en rent fjädrande lock som petskydd, och när man öppnat locket kan man ju få in en hel del metall i de där hålen, hål som i ett barns ögon rimligtvis ser som gjorda ut för att stoppa en skruv i...
Ett förreglat skulle jag kunna tänka mig, men jag hittar inte så många sådana (Malmbergs som nämns ovan vill jag f.ö. undvika in i det sista), speciellt inte sådana som har inbyggd schucko, det har jag inte hittat alls, någon som sett?
Lös handske (så man måste lyfta locket och dra hårt) kanske funkar men jag tror inte jag kommer använda det skyddet...
Självklart är detta analt och massor av uttag Sverige runt sitter lägre utan att utgöra en speciellt stor fara, men när man ändå gör det kan man ju lika gärna göra rätt...
/U
EDIT: vad jag är ute efter är nog primärt tips på uttag som kan passa mig, antingen som ger ett användbart schucko även på 1,7m höjd (ej ovansida) eller med förregling & extra schucko. Sekundärt är jag intresserad av tolkningen, är det ok med mindre än 1,7 med ett "vanligt" uttag? men jag tror nog att jag inte kommer vilja sätta ett vanligt lägre än så ändå...
Jag ska sätta upp ett 416 utomhus och i min egen tolkning lutar jag åt att ett vanligt 416 faktiskt ska sitta på minst 1,7 (sorry @mycke_nu) och det är ju en lösning som alltid funkar, men jag hade tänkt ett med inbyggt schucko och de sitter oftast på ovansidan, då börjar det bli riktigt bökigt att få i sladden. Själv upplever jag inte en rent fjädrande lock som petskydd, och när man öppnat locket kan man ju få in en hel del metall i de där hålen, hål som i ett barns ögon rimligtvis ser som gjorda ut för att stoppa en skruv i...
Ett förreglat skulle jag kunna tänka mig, men jag hittar inte så många sådana (Malmbergs som nämns ovan vill jag f.ö. undvika in i det sista), speciellt inte sådana som har inbyggd schucko, det har jag inte hittat alls, någon som sett?
Lös handske (så man måste lyfta locket och dra hårt) kanske funkar men jag tror inte jag kommer använda det skyddet...
Självklart är detta analt och massor av uttag Sverige runt sitter lägre utan att utgöra en speciellt stor fara, men när man ändå gör det kan man ju lika gärna göra rätt...
/U
EDIT: vad jag är ute efter är nog primärt tips på uttag som kan passa mig, antingen som ger ett användbart schucko även på 1,7m höjd (ej ovansida) eller med förregling & extra schucko. Sekundärt är jag intresserad av tolkningen, är det ok med mindre än 1,7 med ett "vanligt" uttag? men jag tror nog att jag inte kommer vilja sätta ett vanligt lägre än så ändå...
Redigerat:
Nej, där håller jag inte med dig. De som sitter för lågt utgör en verklig fara och relativt stor fara.ullberg skrev:
Det förstår jag tydligt då jag sett hur mina egna barn har varit under uppväxten.
Att dom lågt placerade oskyddade uttagen utgör en fara är ju inte detsamma som att det dör ett barn vid varje möjligt uttag, men faran är såpass stor att den får många andra faror vi jagar inom elsäkerhetsområdet att verka ganska fjuttiga.
Nu ska jag ju också tillägga att på uttag monterade de senaste typ 15 åren så sitter det JFB (ska sitta i alla fall), så där blir ju riskerna inte lika akut farliga då. Men JFB fungerar ju inte riktigt 100% alltid.
Så vad jag försöker säga är helt enkelt: Gör det ordentligt med en gång.
Antingen högt eller förreglat. Är det svårt att få till allt korrekt så skippa kombinationsuttaget och sätt upp ett vanligt petskyddat schuko på rätt höjd bredvid istället.
Blir nog svårt att hitta andra utföranden än de vanliga kombiuttagen, men som sagt kanske bättre att då sätta uttag av varje typ på den höjd man valt. För egen del ser jag intervallet 1300-1700mm som ok och givetvis med fördel åt det högre med avseende på säkerhetsresonemangen så 1500 kan vara en bra medelväg.
De förreglade skulle jag avråda från, ska det funka (både för funktion av reglingen och att det ger något skydd när den havererat) får man välja fabrikat med hög kvalitet och de är rejält dyra så spara dem till de få fall det är motiverat dvs vissa brandfarliga utrymmen mm.
De förreglade skulle jag avråda från, ska det funka (både för funktion av reglingen och att det ger något skydd när den havererat) får man välja fabrikat med hög kvalitet och de är rejält dyra så spara dem till de få fall det är motiverat dvs vissa brandfarliga utrymmen mm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du får nog leta efter en låda av något slag. Billigt blir det nog inte....
T.ex http://www.variator.se/motorvarmarstolpar/

T.ex http://www.variator.se/motorvarmarstolpar/

För att "stoppa in" nått i uttagshålen krävs, precis som med andra petskyddade uttag att man använder bägge händerna. Det är lika enkelt att peta i ett vanligt petskyddat uttag med två spikar som att lyfta på locket och stoppa in en spik i hålet så nog duger ett fjäderbelastat lock som petskydd.
På 1500 höjd så kommer endast barn åt som har börjat få lite eget säkerhetstänk och förhoppningsvis börjat förstå och lyda vissa varningar från vuxna.
Men dels kan mindre barn ställa sig på saker som gör att dom kommer åt högre och dels gör barn på 120cm i strumplästen fortfarande svårförklarligt dumma saker. ... :eek:
Jag undrar rätt ofta hur de där hjärnvindlingarna vindlar sig ... :x
Jag tycker att 1700 är på sätt och vis en bra höjd, då har man verkligen börjat minimera riskerna.
Men dels kan mindre barn ställa sig på saker som gör att dom kommer åt högre och dels gör barn på 120cm i strumplästen fortfarande svårförklarligt dumma saker. ... :eek:
Jag undrar rätt ofta hur de där hjärnvindlingarna vindlar sig ... :x
Jag tycker att 1700 är på sätt och vis en bra höjd, då har man verkligen börjat minimera riskerna.
Tycker du det?elmont skrev:
Jag skulle aldrig någonsin känt mig tillfreds med att mina barn som 3-åringar skulle ha lekt runt ikring ett 16A CEE med fjäderbelastat lock på 20-30 cm höjd över golvet.
Garanterat, det tar jag gift på.
Mitt svar är mot att du ser det fjädrande locket som ekvivalent med petskyddet i vanliga enfasuttag.
Dom sitter på ca 2-3 dm höjd.
Och NEJ, jag ser dom alltså inte det fjädrande locket som ekvivalent i säkerhetshänseende, bara för att förtydliga min åsikt ännu mer.
Dom sitter på ca 2-3 dm höjd.
Och NEJ, jag ser dom alltså inte det fjädrande locket som ekvivalent i säkerhetshänseende, bara för att förtydliga min åsikt ännu mer.
Njae, här håller inte jag med. Nog krävs det betydligt mer avsiktligt välplanerad motorik för att "lura" ett petskyddat uttag än att lyfta ett plastlock och peta in nåt i ett "jättehål".elmont skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Här håller jag med och det är därför jag inte ser dem som petsäkra.Alfredo skrev:
@Mikael_L, det saknades lite kontext när jag sa att det fanns många uttag som inte utgör fara, det handlade om sannolikheten att någon som inte fattar bättre är nära det aktuella uttaget ( och uttag med liknande förutsättningar i form av familjekonstellation eller placering finns det många av i Sverige), jag är helt med på att det finns lågt placerade uttag som, givet min uppfattning om petsäkerhet är mycket olämpligt placerade, detta trots att ingen skadats - ännu...
Dessutom så finns det lägen där även mitt uttag blir ett riskuttag pga gäster m.m. och någon gång ska vi kanske sälja. Vidare lägger man ju en hög skyddsnivå inte för att man tänkt göra dumma saker utan för att man vill vara skyddad när det mot förmodan sker, så du har rätt i att jag inte ska vara så självkritisk
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Mmm när jag googlade ramlade jag in på en variant på Elfa som förvisso inte riktigt uppfyllde kraven när det gällde läsbarhet (eller för den delen funktion) och så var det ett lite tveksamt märke (jag vet inte så mycket om det)Bo.Siltberg skrev:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=43-362-14&toc=0&q=cee+32A
men jag tyckte man fick väldigt (väldigt väldigt) mycket för pengarna... ...tills jag insåg att jag ramlat in på den finska sidan och priserna var i EUR.
Det kanske får bli ett "vanligt" kombiuttag@1,7 med option på att komplettera med ett Schucko längre ner om det blir för krångligt med höjden.GK100 skrev:Blir nog svårt att hitta andra utföranden än de vanliga kombiuttagen, men som sagt kanske bättre att då sätta uttag av varje typ på den höjd man valt. För egen del ser jag intervallet 1300-1700mm som ok och givetvis med fördel åt det högre med avseende på säkerhetsresonemangen så 1500 kan vara en bra medelväg.
De förreglade skulle jag avråda från, ska det funka (både för funktion av reglingen och att det ger något skydd när den havererat) får man välja fabrikat med hög kvalitet och de är rejält dyra så spara dem till de få fall det är motiverat dvs vissa brandfarliga utrymmen mm.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Håller inte med. Med tanke på hur svårt det kan vara att få in en riktig kontakt i vissa uttag.elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
