OpiMaza
För kännedom så är det Moderator som tagit bort bilden/bilder på TS begäran enligt följande:

§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.

Så vänligen respektera det och håll god ton och håll er till ämnet, tack.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
ser bara asfalt där
Mmmm, jag också men jag kanske avsåg i allmänhet...

OpiMaza OpiMaza skrev:
För kännedom så är det Moderator som tagit bort bilden/bilder på TS begäran enligt följande:

§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.

Så vänligen respektera det och håll god ton och håll er till ämnet, tack.
Men då är det väll dags att stänga tråden? TS har förmodligen bett om att ta bort bilden eftersom TS inte fick medhåll.
Utan bild på staketet finns det inte riktigt något att diskutera längre……

TS verkar inte vara så intresserad heller eftersom hen inte svarat i tråden sedan början, men bevisligen kontaktat moderator……

• Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
Han har röjt plankbyggarens kunskaper i finsnickeri.

M MetteKson skrev:
Jag tolkar det som att TS garage står i princip vid fastighetsgränsen. Grannen har satt plankstaketet 20 cm in på sin tomt. Detta medför en spalt på ca 20 cm, och detta gör att TS i framtiden får svårt att underhålla sitt garage.
Hade inte TS det innan då?
TS har väl normalt sett inte någon rätt att gå in på grannens fastighet för att underhålla sin byggnad, så TS satt väl i skiten i vilket fall?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hade inte TS det innan då?
TS har väl normalt sett inte någon rätt att gå in på grannens fastighet för att underhålla sin byggnad, så TS satt väl i skiten i vilket fall?
Jo, det borde varit samma problem innan, men jag tror TS förutsatte att det var ok att stå och måla på grannens fastighet. Det är ett radhusområde där alla har garage i fastighetsgräns, så den tanken är inte så konstig. Nu hindrar staketet honom fysiskt från att göra det.

• Gilla
Nilsson i Boda
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.

Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
Mycket okänsligt av grannen. Dessutom passar på medan ni är borta.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
S star_daddy skrev:
Förr hade man en "stadsarkitekt" i alla större kommuner och han hade ensam oinskränkt makt att säga bu till alla estetiska katastrofer som detta "plank".
Det är ju för väl att ingen längre har oinskränkt makt att vara smakdomare.

P
R Rogermala skrev:
Bygglov brukar dessutom innebära att berörda grannar ska tillfrågas innan beslut tas.
Berörda intressenter (inte bara grannar) ska informeras och får komma med synpunkter, men det är byggnadsnämnden som beslutar. Grannar har inte veto.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Detta fick mig att fundera på en sak, om man är rågrannar och båda önskar plank i tomtgräns men nån byråkrat på kommunen sätter stopp. Skulle man kunna bygga en varsin identisk "spaljé" med 50% luft där man ser till så plankorna hamnar omlott?
Om man är överens med sin granne om saken är det väl bara sätta igång att bygga ett gemensamt plank? Ingen annan har ju anledning att bli sur över det.

Och om någon som inte har med saken att göra skulle klaga hos kommunen så kan jag inte tänka mig att kommunen skulle bry sig om det …

P pmd skrev:
Berörda intressenter (inte bara grannar) ska informeras och får komma med synpunkter, men det är byggnadsnämnden som beslutar. Grannar har inte veto.
Det är långtifrån alltid som berörda parter behöver tillfrågas. Beror helt på vad för åtgärd som avses.

Grannhörandet behövs generellt inte vid ansökan avseende plank, om det inte bryter mot DP.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Jag är inloggad men kan inte se bilderna - vad är det jag missar?

H Hansalar skrev:
Jag är inloggad men kan inte se bilderna - vad är det jag missar?
Bilderna är borttagna

AndersPS AndersPS skrev:
Bilderna är borttagna
Aha, tack!

OpiMaza
Skilda åsikter kan berörda ta via PM. Håll er till trådens ämne, tack.

/Moderator

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.