Hej!
köpt nyligen en diskmaskin. jag har problem med installation eftersom det inte förbreddat i köket förutom blandaren.
största problemet är el (ej uttag under diskbänken)
jag har ingen erfarenhet alls om detta och jag tänker koppla maskinen till en jordad grenuttag med barnskydd.
samtidigt läste jag på nätet att man får inte göra det.
frågan är hur farligt det är att göra det?!!
det kommer att kosta mycket om någon elinstallatör ska fixa en special eluttag. jag vill spara så mycket det är möjligt men säkert vill inte råka min familj i fara.

Om du kopplar till ett grenuttag och ni skulle råka ut för en olycka, översvämning från diskmaskinen etc. kommer ni inte att få ut ett öre på försäkringen. Det kan bli mycket dyrbart. Bättre då att lägga pengarna på en elektriker. Det kostar inte särskilt mycket att dra fram el till ett enskilt uttag. Tänk på att det måste vara en elektriker med behörighet.

Urtaget skall sitta under bänken en bit upp på väggen i det skåp som står närmast maskinen. Alltså inte på samma ställe som själva diskmaskinen.
Ni måste också ha ett översvämningsskydd under maskinen.

Raceman skrev:
Om du kopplar till ett grenuttag och ni skulle råka ut för en olycka, översvämning från diskmaskinen etc. kommer ni inte att få ut ett öre på försäkringen.
Var kan jag läsa om dessa försäkringsvillkor?

Vad har placeringen av eluttag och elinkoppling för samband med att diskmaskinen läcker vatten?

magnu skrev:
Var kan jag läsa om dessa försäkringsvillkor?

Vad har placeringen av eluttag och elinkoppling för samband med att diskmaskinen läcker vatten?
Vad gäller försäkringen kan det stå något i stil med att installationerna av vitvarorna skall vara "fackmannamässigt utförda" eller något liknande (olika för olika försäkringsbolag läs försäkringsvillkoren). Det innebär i praktiken att gällande branschregler skall följas, och om inte villkoren är uppfyllda är försäkringsbolaget friskrivet från ersättning.

I branschreglerna för inkoppling av diskmaskin kan man läsa just det jag skrev. Man ska lätt kunna komma åt eluttaget utan att först flytta maskinen utifall något oväntat skulle hända, och man får naturligtvis inte ha uttaget så nära golvet att vatten kan komma åt elen i händelse av läckage.

Om en maskin oväntat blir strömlös (vatten i felplacerat uttag eller utdragen skarvdosa) kan maskinens elektronik slås ut och de elektriska ventilerna kan lämnas öppna med översvämning som följd. Att maskinen har "aquastop" är ingen garanti mot läckage, vilket också försäkringsbolagen skriver. Därför kräver de också att maskinen är installerad med en manuell avstängning, men denna är ju satt ur funktion om maskinen är igång.

Jag har själv varit med om en tvättmaskin som blev strömlös, fylldes med vatten och orsakade en översvämning när ingen var hemma.

För att sammanfatta detta i en mening: Följ rådande branschregler om ni vill ha ut ersättning från försäkringbolaget vid skada.

Vissa maskiner håller på i timtal, finns det märken som är kända att vara både snabba och bra?
Hur kommer det bli nu när fosfater förbjuds?

Slugge skrev:
Vissa maskiner håller på i timtal, finns det märken som är kända att vara både snabba och bra?
Hur kommer det bli nu när fosfater förbjuds?

Bosch & Siemens (samma Bolag, olika varumärken) är marknadsledande på Diskmaskiner. Jag anser att det inte går att hitta bättre och mer prisvärda maskiner. Men viktigt att man inte väljer deras billigaste utan något runt 5000 kr och upp. Då får man dessutom en bra funktion som heter "vario-speed". Den förkortar disktiden med upp till 50%, så i stället för 2,5h, tar det 1,5 men givetvis varierar det eftersom de också oftast är utrustade med autoprogram, även det ett måste på en ny diskmaskin för att spara tid.

Raceman skrev:
I branschreglerna för inkoppling av diskmaskin kan man läsa just det jag skrev. Man ska lätt kunna komma åt eluttaget utan att först flytta maskinen utifall något oväntat skulle hända, och man får naturligtvis inte ha uttaget så nära golvet att vatten kan komma åt elen i händelse av läckage.
Grannens diskmaskin drabbades av elbrand så då kan jag lova att det var skönt att kunna rycka sladden innan man började skruva loss maskinen från skåpet. När isoleringen på kablarna börjat brinna/smälta vet man ju inte vad som kan ha blivit strömförande och man vill ju inte gärna lita på att jordningen klarat sig heller.

Vi har dessutom valt att inte skruva fast maskinen i skåpet. Den tar sig ju liksom ingenstans ändå och när det ryker bakom maskinen så kan jag lova att varenda skruvmejsel i huset är borta...

OlaF skrev:
Grannens diskmaskin drabbades av elbrand så då kan jag lova att det var skönt att kunna rycka sladden innan man började skruva loss maskinen från skåpet. När isoleringen på kablarna börjat brinna/smälta vet man ju inte vad som kan ha blivit strömförande och man vill ju inte gärna lita på att jordningen klarat sig heller.

Vi har dessutom valt att inte skruva fast maskinen i skåpet. Den tar sig ju liksom ingenstans ändå och när det ryker bakom maskinen så kan jag lova att varenda skruvmejsel i huset är borta...
Man kan ju bryta strömmen i huset också, låter som en klok åtgärd i det läget du beskriver....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.