... varför är det på detta viset?

Har märkt att det med ca en veckas mellanrum kommer rätt så höga pipljud från mitt mätarskåp.
(Nej, det är inte möss.)
Tyvärr har jag inte hunnit dit innan pipen slutat för att kunna lokalisera det helt själv.
Ljuden kommer med ca 2 sekunders mellanrum och håller på i kanske 10 sek.

Nån som har en idé?

Har dom glömt att sätta i kullager på mätarskivan :)

Du har inte en brandvarnare sittande inärheten av mätaren? de brukar pipa när det är begynande batteritorsk.

Det kan väl aldrig vara en gammal "rundstyrning-utrustning" som hänger med fortfarande? Trodde de hade fått ge vika för länge sedan.

Användes förr för att fjärrstyrning av utrustning från nätägaren; typiskt för att tända gatubelysning, ställa om tariffer på elmätare och kunna slå av storförbrukare vid tillfällig överlast. En överton (har för mig 625 Hz) på några få volt genererades. I mottagaren satt ett bandpassfilter före en reläspole som startade en snurrande arm som kunde peta på kontakter den passerade. En ytterligare ton, rätt timad, petade på kontakten. Förutom i mottagaren (rundstyrningsreläet) kunde tonerna ofta avlyssnas i transformatorer och lysrörsdrosslar.

Men jag har svårt att tro att sådana finns kvar idag. Men det var en smart konstruktion för sin tid. Motor-generatorn hos nätägaren var av imponerande storlek, så också kontaktorerna som pulsade ut tonerna på högspänningsnätet.

Pen

Pen skrev:
Det kan väl aldrig vara en gammal "rundstyrning-utrustning" som hänger med fortfarande? Trodde de hade fått ge vika för länge sedan.

Användes förr för att fjärrstyrning av utrustning från nätägaren; typiskt för att tända gatubelysning, ställa om tariffer på elmätare och kunna slå av storförbrukare vid tillfällig överlast. En överton (har för mig 625 Hz) på några få volt genererades. I mottagaren satt ett bandpassfilter före en reläspole som startade en snurrande arm som kunde peta på kontakter den passerade. En ytterligare ton, rätt timad, petade på kontakten. Förutom i mottagaren (rundstyrningsreläet) kunde tonerna ofta avlyssnas i transformatorer och lysrörsdrosslar.

Men jag har svårt att tro att sådana finns kvar idag. Men det var en smart konstruktion för sin tid. Motor-generatorn hos nätägaren var av imponerande storlek, så också kontaktorerna som pulsade ut tonerna på högspänningsnätet.

Pen
aldrig hört om detta, vilken tids aspekt fanns denna styrning?
Vart finns det mer info....

/RIchard

Bebben:
Mycket möjligt! ;)

Snuttjulle:
Nej, det är inte den typen av ljud. Och det borde ju inte fortsätta pipa i flera månader...

Pen:
Kan jag på något enkelt sätt se om det är en sådan?
Jag ska se om jag kan lägga ut en bild i helgen.

Tack för hjälpen...

Hos mig är det samma fastän tvärtom :-?

Min elmätare hör mig pipa varje gång jag kontrollrar förbrukningen :o

Trolig orsak: hjärtsnörp alternativt ren panik

Poxeman skrev:
... varför är det på detta viset?

Har märkt att det med ca en veckas mellanrum kommer rätt så höga pipljud från mitt mätarskåp.
(Nej, det är inte möss.)
Tyvärr har jag inte hunnit dit innan pipen slutat för att kunna lokalisera det helt själv.
Ljuden kommer med ca 2 sekunders mellanrum och håller på i kanske 10 sek.

Nån som har en idé?
Är det en sådan där ny elmätare som kommunicerar med el-bolaget eller en gammal klassisk som man måste läsa av själv? Mekaniskt räkneverk eller digitalt?

Äldre modell.

Kollade lite på Google och till min förvåning hittade jag fortfarande rundstyrningsprodukter som verkar jobba på samma primitiva sätt:

http://www.enermet.com/sv/load_management/products.php

Lite modernare mottagare och sändare. Den väldiga motor-generatorn har ersatts av elektronik men drosslarna mot nätet verkar vara som tidigare. Ska man gissa att snurran i mottagaren också har ersatts av elektronik. Frågan är om det verkligen behöver låta så mycket då. Men kolla mottagar-modellerna och se om de sitter hos dig.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.