Halloj!
Cirkulationspumpen som hör till golvvärmen har börjat låta konstigt. Har inte hört något ljud alls från den tidigare.
Det är ett ganska lågt ljud, låter ungefär som en fläkt som varvar upp till max, sen tystnar, sen varvar up igen. Vad skulle kunna vara felet?

Golvet har varit varmt, så den har fungerat, men jag stängde av den tills jag löst problemet.

Jag lägger upp en video, ljudet är som sagt lågt, men ändå högt nog att höras genom väggarna till angränsande rum.

Cirkulationspump och ventiler för golvvärmeinstallation med rör och styrbox monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och rörsystem för golvvärme monterat på vägg inuti en byggnad.
Skapa konto

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
SannaML SannaML skrev:
Halloj!
Cirkulationspumpen som hör till golvvärmen har börjat låta konstigt. Har inte hört något ljud alls från den tidigare.
Det är ett ganska lågt ljud, låter ungefär som en fläkt som varvar upp till max, sen tystnar, sen varvar up igen. Vad skulle kunna vara felet?

Golvet har varit varmt, så den har fungerat, men jag stängde av den tills jag löst problemet.

Jag lägger upp en video, ljudet är som sagt lågt, men ändå högt nog att höras genom väggarna till angränsande rum.

[bild][bild]
[video]
Har googlat lite, och känner mig mer lost än innan.

•Kolla trycket?
Jag ser inget sätt att göra det på den här anordningen( i tvättstugan, markplan), däremot nere i källaren där värmepumpen står finns ju ett expansionskärl med tryckmätare på. Är det alltså där jag ska kolla? Jag antar att värmen i golvslingorna kommer från värmepumpen där nere och att det är samma system som värmer radiatorerna? Bergvärme.

•lufta och fyll på slingorna?
Hur luftar jag? Jag läser om att man ska koppla in trädgårdslangen samt en för utgående vatten och spola igenom/fylla på efter att man luftat. Men när trycket en gång var lågt en gång på expansionskärlet och vi behövde få upp det så fanns det en ratt i källaren att vrida på så systemet fylldes på. Men det är alltså inte samma sak som vattnet i golvvärmen? Var ska isåfall slangarna sättas?

•magnetit kan ha slammat igen nånstans? Här går nog min gräns för vad jag klarar av själv, haha, jag får ringa en rörmokare.

Golvvärmesystem med Uponor-kontroll, rör och ventiler synliga i tvättstugan på markplan. Inga tryckmätare är synliga på bilden.
Skapa konto

Krilleman
SannaML SannaML skrev:
Har googlat lite, och känner mig mer lost än innan.

•Kolla trycket?
Jag ser inget sätt att göra det på den här anordningen( i tvättstugan, markplan), däremot nere i källaren där värmepumpen står finns ju ett expansionskärl med tryckmätare på. Är det alltså där jag ska kolla? Jag antar att värmen i golvslingorna kommer från värmepumpen där nere och att det är samma system som värmer radiatorerna? Bergvärme.

•lufta och fyll på slingorna?
Hur luftar jag? Jag läser om att man ska koppla in trädgårdslangen samt en för utgående vatten och spola igenom/fylla på efter att man luftat. Men när trycket en gång var lågt en gång på expansionskärlet och vi behövde få upp det så fanns det en ratt i källaren att vrida på så systemet fylldes på. Men det är alltså inte samma sak som vattnet i golvvärmen? Var ska isåfall slangarna sättas?

•magnetit kan ha slammat igen nånstans? Här går nog min gräns för vad jag klarar av själv, haha, jag får ringa en rörmokare.
Trycket kontrolleras från värmekällan, rosa markering.
Vart tillverkas den vattenburna värmen? Vedpanna/Värmepump?

Luftning kan utföras via den genomskinliga slangen.
En fördel är att lufta en slinga åt gången, du har ju kulventiler på respektive slinga!
Grön markering.

Värmesystem med tryckregulator och kulventiler markerade i rosa och grönt för tryckkontroll och luftning, med kopplingar och slangar.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Trycket kontrolleras från värmekällan, rosa markering.
Vart tillverkas den vattenburna värmen? Vedpanna/Värmepump?

Luftning kan utföras via den genomskinliga slangen.
En fördel är att lufta en slinga åt gången, du har ju kulventiler på respektive slinga!
Grön markering.

[bild]
Tack för svar!
Okej, så rosa rör går ner till källaren, till bergvärmepumpen. Så vill jag kolla trycket till golvvärmen så är det samma som till radiatorerna, på expansionskärlet i källaren?

Och luftning, jag stängde av cirkulationspumpen på en brytare (som inte syns i bild) när det började låta. Ska den vara på vid luftning? Eller är det någon mer stans jag måste stänga av innan jag luftar? Pumpen i källaren?
Den lilla guldfärgade knoppen till höger om den markerade slangen, är det den som ska vridas på för luftning, som när man luftar ett element?
Och det där med att koppla på trädgårdslangen, behövs det?

En fråga till, märkte att golvet i tvättstugan är lite varmt, trots att jag stängt av cirkulationspumpen(den guldiga klumpen). Hur kan det komma sig? Jag förstår mig verkligen inte på det här systemet...
Alla rören + cirkulationspumpen är varma, förutom de vita rören det står bad samt hall på.

SannaML SannaML skrev:
En fråga till, märkte att golvet i tvättstugan är lite varmt, trots att jag stängt av cirkulationspumpen(den guldiga klumpen). Hur kan det komma sig? Jag förstår mig verkligen inte på det här systemet...
Alla rören + cirkulationspumpen är varma, förutom de vita rören det står bad samt hall på.
Varmt när pumpen är stängd. då trycker pumpen i värmekällan runt vattnet. Alla slingor har värme, förutom en, finns bar 2 sker kvar, luft i slingan eller en ventill i fördelaren stängd.
Du har hattar att ställa med, skruvade i botten inget flöde, stäng dom som har värme, lika med dom blanka hattarna till höger, där finns inställning med. Är det några ventiler på höger sida, ser så ut, stäng dom först innan du skruvar på något. Och öppna sen. Skriv upp hur mycket du skruvar, så det blir lika när du öppnar. Tuschpenna/foto är bra. Den pumpen har bara en fart, medans den i värmekällan kanske går att gasa på. Det gäller att få fart/tryck på flödet om det är luft i slingan.

J jonaserik skrev:
Varmt när pumpen är stängd. då trycker pumpen i värmekällan runt vattnet. Alla slingor har värme, förutom en, finns bar 2 sker kvar, luft i slingan eller en ventill i fördelaren stängd.
Du har hattar att ställa med, skruvade i botten inget flöde, stäng dom som har värme, lika med dom blanka hattarna till höger, där finns inställning med. Är det några ventiler på höger sida, ser så ut, stäng dom först innan du skruvar på något. Och öppna sen. Skriv upp hur mycket du skruvar, så det blir lika när du öppnar. Tuschpenna/foto är bra. Den pumpen har bara en fart, medans den i värmekällan kanske går att gasa på. Det gäller att få fart/tryck på flödet om det är luft i slingan.
Tack för svar!

Du menar att det bara finns två alternativ till varför slingorna är kalla, antingen luft eller att den är stängd?
Då borde det vara luft som är problemet, jag har aldrig ändrat något på den här sedans jag flyttade in, de har fungerat tills nu.

•Så jag stänger först båda ventilerna på rören längst till höger, som leder vatten till och från värmekällan i källaren.

•Sen hattarna, är det de tre guldiga kapsylliknade grejerna över de tre vita rören? Jag räknar hur många varv det behövs för att stänga till den som har värme (den märkt "tvätt")

•Vad är det jag öppnar upp sen? Hattarna vid de två kalla rören? Och varför?

Ber om ursäkt, jag kan verkligen ingenting om det här.

SannaML SannaML skrev:
Tack för svar!

Du menar att det bara finns två alternativ till varför slingorna är kalla, antingen luft eller att den är stängd?
Då borde det vara luft som är problemet, jag har aldrig ändrat något på den här sedans jag flyttade in, de har fungerat tills nu.

•Så jag stänger först båda ventilerna på rören längst till höger, som leder vatten till och från värmekällan i källaren.

•Sen hattarna, är det de tre guldiga kapsylliknade grejerna över de tre vita rören? Jag räknar hur många varv det behövs för att stänga till den som har värme (den märkt "tvätt")

•Vad är det jag öppnar upp sen? Hattarna vid de två kalla rören? Och varför?

Ber om ursäkt, jag kan verkligen ingenting om det här.
Jepp med stängda slingor som är varma och fullt öppet på den kalla. Det räcker att stänga på dom nedre. Då ska den kalla vara helt öppen. Sen öppna huvudventilerna för att få till ett flöde på den kalla. Har du en pump i värmekällan, så se om den kan ställas till max. Förhoppningsvis så kommer ev luft att gå ut, flödet ska liksom skramla runt i en bubbla och slås sönder i microbubblor, som följer med runt. Då ska även maxtermostaten tas bort och ev. öppna den som justerar värmen i slingorna. Står i manualen vilket som är vad. Har du manualen för shuntgruppen.

J jonaserik skrev:
Jepp med stängda slingor som är varma och fullt öppet på den kalla. Det räcker att stänga på dom nedre. Då ska den kalla vara helt öppen. Sen öppna huvudventilerna för att få till ett flöde på den kalla. Har du en pump i värmekällan, så se om den kan ställas till max. Förhoppningsvis så kommer ev luft att gå ut, flödet ska liksom skramla runt i en bubbla och slås sönder i microbubblor, som följer med runt. Då ska även maxtermostaten tas bort och ev. öppna den som justerar värmen i slingorna. Står i manualen vilket som är vad. Har du manualen för shuntgruppen.
Uponor elpush12, har jag insett att den heter, här finns en manual för luftning som verkar väldigt simpel att följa.

Jag undrar dock (citat från manualen):

●"Obs! Se till att behålla övertrycket i systemet under hela avluftningen. Återställ drifttrycket till det ursprungliga efter avslutningen."

-Hur? Vad menas med övertryck? Den här anläggningen finns på markplan medans expansionskärlet med manometern finns i källaren, så jag kan inte ha koll på trycket medans jag luftar. Eller är det något annat tryck som menas?

●"Se till att underhålla systemet med vatten" (under avluftningen?).

-Hur? Menas det att vatten ska fyllas på i samma takt som det töms? Samma problem som i första punkten; jag fyller på vatten/ökar trycket på en ratt nära expansionskärlet nere i källaren, så det blir svårt att hålla koll på båda samtidigt.

●Om jag behöver gå ner i källaren under avluftningen för att öka tryck/fylla på vatten, så stänger jag såklart avluftningsventilen så det inte fortsätter spruta vatten, men räcker det? Eller behöver jag backa igenom alla moment i manualen innan jag fyller på?

●Hur gör jag då jag har fler än en slinga? Lufta en i taget? Hur vet jag när en slinga är klar och det är dags för nästa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.