Min bekant hade stort intresse för ett hus och ringde kommunen för att höra om detaljplanen medgav en utbyggnad av fastigheten i framtiden. Till dennes förvåning visade sig att att det befintliga bygget var ett svartbygge, och nu pratar vi villa på sommarstugetomt i svartbygge.

Tyvärr var detta inte roligt för säljaren heller då kommunen nu är varse om hans situation.

• Men vad hade hänt om min bekant hade köpt det?
  • Vem hade varit ansvarig för bygget mot kommunen?
  • Hade det gått som ett dolt fel?
  • Händer det här ofta?

Svartbyggen preskriberas efter 10 år om inte jag minns fel. Reglerna har ändrats lite få och då, så det är alltid bäst att man kollar med kommunen vad som gäller just nu.

Kommunen brukar se om det går att ge bygglov i efterhand om inte 10 år har passerat, vilket nya ägaren får bekosta. I värsta fall kan man åläggas att riva det.

Byggsanktionsavgiften får dock förra ägaren som gjorde svartbygget betala.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
F
Vi var på visning på ett hus där mäklaren informerade om att en stor tillbyggnad var ett svartbygge men att det inte var ett problem då det var preskiberat.

Jag frågade mäklaren om det ändå inte kunde vara en belastning för fastigheten vid framtida bygglovsansökningar men det trodde hon absolut inte. :rolleyes:

• Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Svartbygget blir väl inte preskriberat? Det är väl bara så att kommunen inte kan kräva rivning efter 10 år?
Svartbygget kommer fortfarande att ligga dig i fatet så fort du vill göra någon åtgärd som kräver bygglov.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Såvitt jag vet kan kommunen vägra ge nya bygglov tills svartbygget är åtgärdat vilket inte är så roligt.

Kan kommunen verkligen det? Jag vet att det hävdas emellanåt, men på vilken grund?

Om man begär bygglov för något ska det prövas mot ett antal lagkrav och uppfyller man dem måste kommunen ge bygglov. Därmed har jag svårt att se att ett preskriberat ärende kan lägga hinder i vägen såsom beskrivs.

Däremot kan ett svartbygge förstås lägga andra hinder i vägen, som att en utbyggnad blir detaljplanevidrig för att huset (inklusive svartbygget) redan eller tillsammans med föreslagen tillbyggnad bryter mot detaljplanen, men det gäller ju oavsett om något är svartbyggt eller ej.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Jo svartbygget preskiberas. Men det finns ju fortfarande ingetbyggnadslov för det.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Fast det beror på. Om du har ex. en svartbyggd utbyggnad, preskriberad. Och så vill du ha bygglov för en annan ombyggnad. Då skall myndigheten titta på totala effekten, om då huset strider mot detaljplanen, pga. Den svarta utbyggnaden gör huset för stort. Då kan/skall de neka bygglov. Men de får inte i största allmänhet ta svartbygget som skäl att neka bygglov.

• Gilla
maximm
  • Laddar…

Bästa svaret

M maximm skrev:
  • Men vad hade hänt om min bekant hade köpt det?
I värsta fall hade de behövt riva.
M maximm skrev:
  • Vem hade varit ansvarig för bygget mot kommunen?
Huvudsakligen ägaren, alltså din bekant.
M maximm skrev:
  • Hade det gått som ett dolt fel?
Kanske, förmodligen skulle jag tom. säga. Säljare fyller ofta i protokoll om kända fel, skriver de då att bygglov finns är det en utfästelse köparen ska kunna lita på. Men även annars finns det domar från hovrätt (tyvärr inte från Högsta domstolen vad jag vet) som dömt efter argumentationen att en köpare normalt ska kunna utgå från att de bygglov som krävs också finns om säljaren inte uttryckligen säger något annat.
M maximm skrev:
  • Händer det här ofta?
Det tror jag inte.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det beror på. Om du har ex. en svartbyggd utbyggnad, preskriberad. Och så vill du ha bygglov för en annan ombyggnad. Då skall myndigheten titta på totala effekten, om då huset strider mot detaljplanen, pga. Den svarta utbyggnaden gör huset för stort. Då kan/skall de neka bygglov. Men de får inte i största allmänhet ta svartbygget som skäl att neka bygglov.
Det var ju min poäng också, att det faktum att något gjordes utan bygglov inte spelar någon roll i sig, preskriptionsmässigt, utan att det är förenligheten med detaljplan m.m. som är avgörande.

Vi skrev samtidigt. Fast jag blev avbruten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.