70 666 läst ·
101 svar
71k läst
101 svar
Min bank gör så att jag inte kan flytta bolån till annan bank
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Du glömde delen där Pelle inte kunde betala för räntan på skorna redan vid 9 års åldern så nu var han bokstavligen ställd på bar backe och tyvärr har han även ett leasingavtal på en cykel som gjorde att fogden plockat den. Så hans klasskamrater är de som nu plockar in gräsmattepengarna....Pär Sköld skrev:
Klart han kan. Pelle får bara räkna med att skorna i slutändan kommer kosta honom mer än 200kr. Men i och med att Pelle skaffat sommarjobb och tjänar 200 per klippt gräsmatta när han är 12 så spelar det ingen roll utan det är snabbt avbetalat. Dessutom var det arbetsskor så de var helt avdragsgilla.
Men det är klart, man måste gå mer än årskurs 1 för att lära sig sådant.
Men den logiken så ska man köpa allt kontant, aldrig låna.P Pligg85 skrev:
DU får självklart göra som du vill med dina låna: amortera bort lånen vid 50 och sedan vara skuldfri. Sedan hoppas vi alla att du lever och är frisk vid 50 och inte ångrar tidigare val.
Andra kanske hellre väljer att inte amortera och har 50, 100 eller t o m 150 tkr mer per år som de kan göra saker för; resa, renovera, köpa husbil etc. Det är deras val och det ska vi övriga, på ren svenska, skita i. Det är inte mer korkat att strunta i att amortera än det är att bo i en hyresrätt och betala hyra varje månad.
Det Pligg85 skriver är helt världsfrånvänt. Det finns inget egenvärde i att vara skuldfri så länge man har kontroll på sin ekonomi. Skulder är en kapitaltjänst, precis som alla andra tjänster gäller det att fundera ut om de kostar lagom mycket för dig. Jag skulle till exempel aldrig skaffa en båt, det är inte värt det i mina ögon. Men för en annan är det värt jättemycket.T Tilt skrev:Men den logiken så ska man köpa allt kontant, aldrig låna.
DU får självklart göra som du vill med dina låna: amortera bort lånen vid 50 och sedan vara skuldfri. Sedan hoppas vi alla att du lever och är frisk vid 50 och inte ångrar tidigare val.
Andra kanske hellre väljer att inte amortera och har 50, 100 eller t o m 150 tkr mer per år som de kan göra saker för; resa, renovera, köpa husbil etc. Det är deras val och det ska vi övriga, på ren svenska, skita i. Det är inte mer korkat att strunta i att amortera än det är att bo i en hyresrätt och betala hyra varje månad.
Man får självklart ha så mycket skuld man vill om man bär skulden själv och inte står där och gnäller som överbelånad och tycker det är förjävligt och att man omöjligen kunde ens ana att räntan skulle kunna gå upp.Pär Sköld skrev:
Det Pligg85 skriver är helt världsfrånvänt. Det finns inget egenvärde i att vara skuldfri så länge man har kontroll på sin ekonomi. Skulder är en kapitaltjänst, precis som alla andra tjänster gäller det att fundera ut om de kostar lagom mycket för dig. Jag skulle till exempel aldrig skaffa en båt, det är inte värt det i mina ögon. Men för en annan är det värt jättemycket.
Jag antar du inte äger din bostad? I varje fall om den kostar mer än typ 1 miljon.P Pligg85 skrev:
Väldigt sällan man hör det. Tvärtemot , folk som påstår sig att de som har stora lån gnäller när räntan går upp…P Pligg85 skrev:
P Pligg85 skrev:
"Det är ju väldigt enkelt. Kan man inte amortera ner skulden ens på 40år så har man absolut inte ens i närheten råd att dra på sig ett sånt lån.P Pligg85 skrev:
Det lär man sig i årskurs 1. Om Pelle har 10kr och villl köpa ett par skor för 200kr Går det?"