Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är två bilder på min väderslitna samt renoveringssförberedda garageport.
En rätt så vanlig port, helt enkelt.
Jag har inte haft detta garaget så länge och i helgen öppnade jag den vänstra dörren. Det gick bra.
Det gick att stänga, men inte att "haspa fast dörren". Att dra i den där metallspaken att en pigg i taket och en pigg i golvet håller dörren på plats.
Hålet i golvet var fyllt med välpackad grus/damm/sand.
Det gick bra att karva ut och dörren gick att stänga som man förväntar sig.
Men då kommer det sig att den högra dörren, med handtaget, inte går att låsa!
Det gick att låsa med mycket besvär tidigare, att lyfta dörren en aning.
Nu fungerar inte det längre.
x x x x
Min tanke nu är att
1. Titta noga och se hur många mm dörren skevar.
2. Lyfta dörren med domkraft och lägga in brickor i gångjärnet.
Rimligen har någon annan tagit sig ann denna lösning sen tidigare!
Jag har ingen domkraft som lyfter så mycket så högt, så jag ska köpa en domkraft på Biltema.
Det finns en i aluminium som kan passa.
För att dörren inte ska välta åt något holl tänkte jag skruva fast stödben som sitter i dörren med gångjärn.
När man lyfter dörren så följer dom med hela vägen och när dörren släpper från gångjärnen så hjälper stödbenen dörren att inte ramla.
Jag tänker mig åtta stöttor på varje sida. Fyra brädor på ca 1,20 meter där nere och kanske 1.70 meter lite längre upp.
Åtta stöttor på varje sida.
Det blir givetvis hål av gångjärnen, men dörren är ju i renoveringsläge, så det kan man spackla innan man målar.
De flesta gångjärn som jag känner till har tre fästpunkter så det blir ju många fästpunkter på varje sida. 8 x 3 = 48 fästpunkter på varje sida.
Det är bara när man försiktigt lyfter dörren över gångjärnen i ramen av garagedörren som dörren "står fritt", så att säga.
Då lyfter man försiktigt och kan lägga dit 1,2 eller 3 brickor på varje gångjärn, beroende på vad som kan passa.
Rimligen har någon annan gjort detta speciella "garagelyft"!
Hur gick det!? Hur får man reda på brickor som passar? Mäta själv!? Titta på nya gångjärn och chansa att inköpta kan passa...?
Du har inte funderat på att plocka ner porten, skrapa och måla om? Då kan du lite försiktigt se över gångjärnen också
Tack! Nej, det hade jag inte tänkt!
Jag har relativt nyligen förvärvat denna byggnad och där finns MASSOR att göra...!
Måla om porten vill jag gärna göra men inte plocka ner den!
Jag vill gärna måla om hela garaget, både på insidan och på utsidan, samt sätta ny panel mot söder samt rusta det lilla uthuset som anas till höger om porten.
Jag har även haft en tanke på att isolera vinden ovanpå bättre för ett behagligare inomhusklimat i garaget.
Jag har relativt nyligen förvärvat denna byggnad och där finns MASSOR att göra...!
Måla om porten vill jag gärna göra men inte plocka ner den!
Jag vill gärna måla om hela garaget, både på insidan och på utsidan, samt sätta ny panel mot söder samt rusta det lilla uthuset som anas till höger om porten.
Jag har även haft en tanke på att isolera vinden ovanpå bättre för ett behagligare inomhusklimat i garaget.
Du lyfter av den enkelt med en plankbit och ett spett eller en kofot som agerar hävstång samtidigt som en kompis ser till att stödja den så den inte ramlar när den åker av gångjärnet. Återmontering med samma metod.
Tack!
Jag förstår principen, men dörren är väl rätt tung, utgår jag från, och liiiite stressigt om den skulle vippa eller ramla!
Jag ska pröva att provlyfta i helgen!
Jag förstår principen, men dörren är väl rätt tung, utgår jag från, och liiiite stressigt om den skulle vippa eller ramla!
Jag ska pröva att provlyfta i helgen!
Tack! Imponerande! Det inger hopp! 
Nuläge:
Jag prövade att lyfta dörren lite med spettet. Det gick bra.
Jag satte tre varv med ståltråd om varje gångjärn. Det gick bra.
Jag testade att låsa. Det gick bra.
Jag var stolt över min insats... men det var en engångsföreteelse!
Jag köpte M10 brickor.
Jag skulle försöka laga. Dom passade inte. Hela dörren kom av. Den är ju skittung!!
Jag skulle häkta tillbaka det gick inte.
Jag köpte M12 brickor. Dom passade.
Min vän Heidi följde med och vi gjorde tillsammans, det gick inte heller.
Hon trodde vi skulle behöva vara tre för att lyfta tillbaka dörren.
Så kan det vara.
Min nya teori är att skruva av de två understa gångjärnen på dörren och sen bara behöva sikta på det översta.
Luta dörren och måtta in det andra och sen samma för det tredje gångjärnet.
Där är vi nu.
Dörren står lutad mot garageöppningen med ett stålrör som motlut vid det översta gångjärnet.
Nu kommer helgen och söndag är möjligheternas dag...! Dessutom lite varmare. Ingen nackdel!
Jag prövade att lyfta dörren lite med spettet. Det gick bra.
Jag satte tre varv med ståltråd om varje gångjärn. Det gick bra.
Jag testade att låsa. Det gick bra.
Jag var stolt över min insats... men det var en engångsföreteelse!
Jag köpte M10 brickor.
Jag skulle försöka laga. Dom passade inte. Hela dörren kom av. Den är ju skittung!!
Jag skulle häkta tillbaka det gick inte.
Jag köpte M12 brickor. Dom passade.
Min vän Heidi följde med och vi gjorde tillsammans, det gick inte heller.
Hon trodde vi skulle behöva vara tre för att lyfta tillbaka dörren.
Så kan det vara.
Min nya teori är att skruva av de två understa gångjärnen på dörren och sen bara behöva sikta på det översta.
Luta dörren och måtta in det andra och sen samma för det tredje gångjärnet.
Där är vi nu.
Dörren står lutad mot garageöppningen med ett stålrör som motlut vid det översta gångjärnet.
Nu kommer helgen och söndag är möjligheternas dag...! Dessutom lite varmare. Ingen nackdel!
Eftersom "piggen" i gångjärnen inte lyfter utan bara styr dörren kan du såga av några millimeter på ett eller två så blir det lättare att haka på.
Alternativet är antagligen att fästa styrklossar så du kan trycka dörren i rätt läge och sedan sänka den.
Ett spännband under dörren kan göra den lättare att styra om man är två personer alternativt några rejäla handtag.
Alternativet är antagligen att fästa styrklossar så du kan trycka dörren i rätt läge och sedan sänka den.
Ett spännband under dörren kan göra den lättare att styra om man är två personer alternativt några rejäla handtag.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tack för återkoppling!
Jag är snart i mål! Sju av åtta skruvar är lossade och den nedersta skruven i det mellersta gångjärnet är kvar...
Enligt Perplexity ska man låta det verka i några timmar med WD-40...
Där är jag nu!
Man kan slipa skruvhuvudet med Dremelslip men dessa verktyg har jag inte för stunden.
Jag är snart i mål! Sju av åtta skruvar är lossade och den nedersta skruven i det mellersta gångjärnet är kvar...
Enligt Perplexity ska man låta det verka i några timmar med WD-40...
Där är jag nu!
Man kan slipa skruvhuvudet med Dremelslip men dessa verktyg har jag inte för stunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken LLVP (och firma) till sovrum på andra våningen?
Värmepumpar -
Garageport byta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garageportöppnare med installation - Södra Bohuslän
Verktyg & Maskiner -
Hur får jag tre sovrum på 2a våningen?
Planlösningar -
Limma EPDM garageportlist
Byggmaterial & Byggteknik