12 979 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Miljövänligt sätt få bort pissmyre-stack?
Sida 1 av 2
Behöver råd.
Vi grävde bort en myrstack förra hösten då vi skulle göra en ny grusväg precis där stacken låg. Nu är nya vägen på plats och myrorna irrade först runt planlöst bland grus och makadam, kom upp i springor i vägen. Nu verkar de ha hittat en ny plats att bo på, invid en stor ek som ligger precis i vägkant. Där kan de inte bo tyvärr! Dels ligger stammen (och deras nya bo) precis i vägkant och skulle de försöka sig på att göra en stack där kommer den bli bortplogad osv. Men det som oroar mig är att de verkar flyttat in under eken på nåt vis, de springer även omkring i en skreva i barken/stammen. Vi är väldigt förtjusta i denna ek och är rädda att den kan skadas? dessutom är alla beprövade knep som järnspett, bensin, glykol, kokande vatten och gud vet vad jag läst folk använder och häller ner i myrstackar absolut inte lämpligt att hälla ner på rötter till ett träd som inte får ta skada! Så vad göra?
Häller kanel och sprayar med ceder-olja just nu, men de verkar inte avskräckas särskilt länge innan de är tillbaka igen.
Nåt annat tips som INTE SKADAR EKEN?!
I och med att de är i färd med att bygga en ny stack tänkte jag att man kunde göra stället oattraktivt på nåt vis så de väljer nåt annat ställe? För hur ska jag få dö på dom annars??
Vi grävde bort en myrstack förra hösten då vi skulle göra en ny grusväg precis där stacken låg. Nu är nya vägen på plats och myrorna irrade först runt planlöst bland grus och makadam, kom upp i springor i vägen. Nu verkar de ha hittat en ny plats att bo på, invid en stor ek som ligger precis i vägkant. Där kan de inte bo tyvärr! Dels ligger stammen (och deras nya bo) precis i vägkant och skulle de försöka sig på att göra en stack där kommer den bli bortplogad osv. Men det som oroar mig är att de verkar flyttat in under eken på nåt vis, de springer även omkring i en skreva i barken/stammen. Vi är väldigt förtjusta i denna ek och är rädda att den kan skadas? dessutom är alla beprövade knep som järnspett, bensin, glykol, kokande vatten och gud vet vad jag läst folk använder och häller ner i myrstackar absolut inte lämpligt att hälla ner på rötter till ett träd som inte får ta skada! Så vad göra?
Häller kanel och sprayar med ceder-olja just nu, men de verkar inte avskräckas särskilt länge innan de är tillbaka igen.
Nåt annat tips som INTE SKADAR EKEN?!
I och med att de är i färd med att bygga en ny stack tänkte jag att man kunde göra stället oattraktivt på nåt vis så de väljer nåt annat ställe? För hur ska jag få dö på dom annars??
Produkter som diskuteras: "avskräckas"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Hej igen 
Först vill jag säga att du nog inte behöver oroa dig för eken, det finns inga träd som har så många inneboende gäster, dvs småkryp av allehanda slag. Där huserar miljoner insekter, det är bl.a. därför det är så viktigt att bevara gamla ekar.
Kanel brukar hjälpa men man får vara envis. Det bästa är egentligen om man kan lyfta hela stacken på en skottkärra och flytta den till lämpligt ställe men nu finns ingen stack att flytta om du inte väntar ut dem tills de börjar bygga.
Fun light är en myt och myrmedel är giftigt, förut baserades medlet på neonicotinoider som är en av orsakerna till den katastrofala minskningen av humlor och bin. Vad myrmedlen innehåller idag vet jag inte men giftiga är de och med tanke på alla innevånare i eken så finns alla skäl i världen att vara försiktig.
Inte så mycket hjälp annat än att du inte behöver oroa dig för eken.
Först vill jag säga att du nog inte behöver oroa dig för eken, det finns inga träd som har så många inneboende gäster, dvs småkryp av allehanda slag. Där huserar miljoner insekter, det är bl.a. därför det är så viktigt att bevara gamla ekar.
Kanel brukar hjälpa men man får vara envis. Det bästa är egentligen om man kan lyfta hela stacken på en skottkärra och flytta den till lämpligt ställe men nu finns ingen stack att flytta om du inte väntar ut dem tills de börjar bygga.
Fun light är en myt och myrmedel är giftigt, förut baserades medlet på neonicotinoider som är en av orsakerna till den katastrofala minskningen av humlor och bin. Vad myrmedlen innehåller idag vet jag inte men giftiga är de och med tanke på alla innevånare i eken så finns alla skäl i världen att vara försiktig.
Fun Light är ingen myt, använt det själv. Det har samma egenskap som glykol. Det är klibbigt och sätter igen myrorna's trakéer som är det dom andas med. Det vill säga dom kvävs.A Abies koreana skrev:Hej igen
https://tyngre.se/artikel/myror-tycker-om-aspartam/H huggan skrev:
Jag hade en mindre myrstack jag inte blev av med, har massor av såna där små röda jävlar som bits så in i skogen med. Sett på bug fight på youtube så nästa gång jag hittade ett på med små röda tog jag spaden och kastade boet i myrstacken.
Tog mindre än en dag men sen var hela stacken tom.
Tog mindre än en dag men sen var hela stacken tom.
menar du att det var en annan slags röd myra som du kastade på boet?A andhak2802 skrev:
A Abies koreana skrev:Hej igen
Haha tack du tipsar mig så bra denna vecka! men vad skönt att höra att eken inte skulle må dåligt, jag såg framför mig att myrorna skulle gräva gångar i träet likt termiter och ta död på det! Jag hoppas ju nånstans att de själva märker sen när vägen börjar användas i bilar kör så nära hela tiden att det kanske inte är så bra ställe att bo på, men jag var väldigt orolig för eken som sagt fram tills dess! Får prova på ner med kanelen, även hört om kaffesump.
angående artikeln du länkade till hittade jag ett parti där som lät ganska positivt ändå
”Fast om de då vill påstå att det är sötningsmedel så kan du ju påpeka att det också går att dränka myror med vilken vätska som helst. Utöver det så är det fullt möjligt att det klibbiga i saften kan ha dödat myrorna och en annan trolig förklaring är att myrorna helt enkelt har lämnat sitt bo eftersom det som hälldes på gjorde så att de inte längre kunde bo kvar där.”
Så det kanske kan funka som ”klibb-medel”....!