1 530 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Miljö och hälsovänligt altandäck
Hej,
Om det redan finns en liknande tråd så ber jag om ursäkt (har letat).
Vi ska bygga ett altandäck med staket och vill helst undvika tryckimpregnerat med tanke på kemikalierna (både för naturen och barnens skull). Är det någon som valt något annat än tryckimpregnerat virke och som är nöjd med sitt val? (Hittar mest information kring de som inte är nöjda och har problem med röta/mögel etc)
Om ni är nöjda, vad har ni valt och hur har ni behandlat det? Allmänna för/nackdelar med det valet?
Stort tack på förhand!
Om det redan finns en liknande tråd så ber jag om ursäkt (har letat).
Vi ska bygga ett altandäck med staket och vill helst undvika tryckimpregnerat med tanke på kemikalierna (både för naturen och barnens skull). Är det någon som valt något annat än tryckimpregnerat virke och som är nöjd med sitt val? (Hittar mest information kring de som inte är nöjda och har problem med röta/mögel etc)
Om ni är nöjda, vad har ni valt och hur har ni behandlat det? Allmänna för/nackdelar med det valet?
Stort tack på förhand!
Mtp miljön lär det tryckta virket vara snällast då det kommer från lokal förnybar råvara, skördas effektivt, transporteras smidigt och återvinns enkelt. Dessutom håller det länge. Barnen utsätts heller inte för några risker då "giftet" är kopparsalter. Koppar är ett livsnödvändigt ämne som inte skall intas i överdrivna mängder = undviker du att enbart dricka varmt vatten från kranen samt att skura altanen med tungan så är det lugnt.
Det är nog det rimligaste med tanke på miljön att välja tyckimpat. precis som @faf säger. Med dina premisser hade jag annars lätt släppt tanken på "mjukt" och valt sten, man kan tyvärr inte både ha kakan och äta den. Kör gärna på något lokalproducerat/brutet. varför inte blanda och gjuta betongen själv om du har sand på tomten? Att bryta stenen själv känns orimligt men har du nåt bra material tillgängligt så är det kanske trots allt ett alternativ? Vad gäller staketet så är det både enkelt och kul att svetsa själv. Miljöpåverkan? Javisst, men det håller minst 10 gånger längre än ett trästaket utan att överdriva.N NymedHus skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara