Är det möjligt, rent teoretiskt? Kan apparaten mäta resistansen genom installationskablarna och/eller säkringen och avgöra att säkringen är otillräcklig?

Jag köpte en mikrovågsugn av ett mindre tyskt märke, men från en svensk hemsida. Den startar inte och knapparna reagerar inte. Displayen lyser inte.

Läser manualen och ser att det står att det behövs en säkring på 16A. Jag har som de flesta andra endast 10A för mina vanliga eluttag. Det är inte ovanligt att tillverkare skriver att deras mikrovågsugnar kräver 16A om de har grillfunktion - men de brukar väl starta eller få ström ändå även på 10A?

Har aldrig varit med om något liknande förut, men det kanske är tysk standard att apparaterna spärrar såhär.

Kan förstås ha varit så att apparaten var defekt från fabrik.

Mikron heter Caso MG20 Ceramic Menu.

Micron är defekt (om andra apparater fungerar i uttaget)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Micron är defekt (om andra apparater fungerar i uttaget)
Menar du att det är omöjligt att det är en inbyggd spärr, eller endast osannolikt?

Det är helt omöjligt att micron kan avgöra säkringsstorleken.
Att den inte visar ett endaste livstecken i ett fungerande uttag pekar på att den är 100% defekt (om du inte har missat någon dold huvudströmbrytare eller någon väsentlig detalj i manualen).

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är helt omöjligt att micron kan avgöra säkringsstorleken.
Att den inte visar ett endaste livstecken i ett fungerande uttag pekar på att den är 100% defekt (om du inte har missat någon dold huvudströmbrytare eller någon väsentlig detalj i manualen).
Nej, inget sånt och eluttaget fungerar i övrigt.

Trist att de inte ens kan utföra en så enkel kontroll under tillverkningen. Ovanligt att man köper något som inte ens startar.

Man kan ju ha otur att saker gått sönder i frakten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju ha otur att saker gått sönder i frakten.
Bättre det än att den pajar ett år senare av att man hostar för högt intill den.

Går något sönder i frakten så anser jag nog att det är för ömtåligt. Antagligen har de sparat på kostnaderna på ena eller andra viset. Såg en recension på en av deras andra modeller där personen verkar ha haft samma problem som jag, och antagit att det är p.g.a. säkringen.

Det var synd att kvaliteten var så pass dålig. Det är ovanligt med mikro utan roterande tallrik idag, och i synnerhet ovanligt med insida av rostfritt stål.

Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Bättre det än att den pajar ett år senare av att man hostar för högt intill den.

Går något sönder i frakten så anser jag nog att det är för ömtåligt. Antagligen har de sparat på kostnaderna på ena eller andra viset. Såg en recension på en av deras andra modeller där personen verkar ha haft samma problem som jag, och antagit att det är p.g.a. säkringen.

Det var synd att kvaliteten var så pass dålig. Det är ovanligt med mikro utan roterande tallrik idag, och i synnerhet ovanligt med insida av rostfritt stål.
Det har du rätt i.
Menade mest på varför det kanske inte fångats i kvalitetskontrollen.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.