19 815 läst ·
54 svar
20k läst
54 svar
Mikroskopiska kryp 0.5 mm pälsiga bruna
Liknar väl dessa som nämndes i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-harig-insekt.459292/page-7
https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-harig-insekt.459292/page-7
M Mateo skrev:Hej. Nu när jag packar upp i nya bostaden från gamla Torpet så har plötsligt hemmet invaderats av små svarta runda kryp som med min mobil 10 ggr förstoring ser lite pälsiga ut.
De är överallt. Kryper på kroppen, mycket obehagligt. Någon som känner igen? Kö till Anticimex. . Verkar som uppackningen av kassar med böcker och lådor dragit igång det.
Men denna varma bostad ligger i direkt anslutning till ett stort äppelträd precis utanför. Ser alltså ut som svarta prickar men verkar vara rödbruna med päls. Har kollat växterna men verkar inte vara angrepp på dem. Tänker att om dessa fanns i bostaden så är det konstigt om de inte märktes då jag flyttade in!
Någon som vet? Och går det bli av med dem själv? [bild]
Jag har fått liknande - och Anticimex är inkopplade men de ser bara ludd och inga insekter - känns som om de tror att jag är inbillnings sjuk - de bad om bilder - de fick det och jag fick till svar att de inte så några djur och nu har de bett att jag ska fånga eller plocka ihop några och skicka med posten . Jag är helt invaderad av dessa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Du får väl dissekera dem så att du får fram kroppen under alla trådar/luddighet.L lena sjöstrand1 skrev:Jag har fått liknande - och Anticimex är inkopplade men de ser bara ludd och inga insekter - känns som om de tror att jag är inbillnings sjuk - de bad om bilder - de fick det och jag fick till svar att de inte så några djur och nu har de bett att jag ska fånga eller plocka ihop några och skicka med posten . Jag är helt invaderad av dessa
Svårt att fotografera och dissikera så pass små kryp.
Oavsett, så är det nu iaf fem olika personer som berättar ungefär liknande saker och postar ungefär liknande bilder. Räknat i denna tråden, och den som länkats till ovan.
”Folie à cinq”, eller vad säger jourhavande entomolog?
Oavsett, så är det nu iaf fem olika personer som berättar ungefär liknande saker och postar ungefär liknande bilder. Räknat i denna tråden, och den som länkats till ovan.
”Folie à cinq”, eller vad säger jourhavande entomolog?
Jag kan tyvärr inte se något kryp men är det så , så undrar jag vad som händer när du dammsugit och skurat golv, väggar och tak?
Att göra detta någon gång per år är alltid bra för att motverka invasion av insekter. Eller skaffa ett par rejäla jaktspindlar som motvikt.
Nej jag är inte ironisk. Bor man i hus så får man leva med blomflugor under senhösten, svartmyror på vårvintern, husflugor samt åtskilliga spindlar av olika typ. Spindlar är nyttodjur som hjälper till att hålla övrig ohyra borta.
Så hur blir det efter en ordentlig storstädning?
Att göra detta någon gång per år är alltid bra för att motverka invasion av insekter. Eller skaffa ett par rejäla jaktspindlar som motvikt.
Nej jag är inte ironisk. Bor man i hus så får man leva med blomflugor under senhösten, svartmyror på vårvintern, husflugor samt åtskilliga spindlar av olika typ. Spindlar är nyttodjur som hjälper till att hålla övrig ohyra borta.
Så hur blir det efter en ordentlig storstädning?
Hej! Har du fått någon lösning på krypen? Jag har samma skit här o dom är överallt jätte äckligt! Har ringt Anticimex o försökt förklara men dom förstår inte vad det kan vara.Pratat med folk o undrar om någon vet vad det kan vara? Men får bara svar att du inbillar dig. Känns jävligt märkligt att man blir dömd som dum i huvudet o inte kan få hjälp att bli av med dom.Så det var ju trevligt att jag inte är den ända som drabbats.mvh Robert exL lena sjöstrand1 skrev:Jag har fått liknande - och Anticimex är inkopplade men de ser bara ludd och inga insekter - känns som om de tror att jag är inbillnings sjuk - de bad om bilder - de fick det och jag fick till svar att de inte så några djur och nu har de bett att jag ska fånga eller plocka ihop några och skicka med posten . Jag är helt invaderad av dessa
Bilder?H harley67 skrev:Hej! Har du fått någon lösning på krypen? Jag har samma skit här o dom är överallt jätte äckligt! Har ringt Anticimex o försökt förklara men dom förstår inte vad det kan vara.Pratat med folk o undrar om någon vet vad det kan vara? Men får bara svar att du inbillar dig. Känns jävligt märkligt att man blir dömd som dum i huvudet o inte kan få hjälp att bli av med dom.Så det var ju trevligt att jag inte är den ända som drabbats.mvh Robert ex
HejH harley67 skrev:Hej! Har du fått någon lösning på krypen? Jag har samma skit här o dom är överallt jätte äckligt! Har ringt Anticimex o försökt förklara men dom förstår inte vad det kan vara.Pratat med folk o undrar om någon vet vad det kan vara? Men får bara svar att du inbillar dig. Känns jävligt märkligt att man blir dömd som dum i huvudet o inte kan få hjälp att bli av med dom.Så det var ju trevligt att jag inte är den ända som drabbats.mvh Robert ex
Har du bilder på insekter?
Är det någon av er som hade problem med dessa mikroskopiska kryp som fått nån hjälp el vetskap om vad det är/ var?
Hej! Fick ni någon hjälp el vetskap om vad det var?H harley67 skrev:Hej! Har du fått någon lösning på krypen? Jag har samma skit här o dom är överallt jätte äckligt! Har ringt Anticimex o försökt förklara men dom förstår inte vad det kan vara.Pratat med folk o undrar om någon vet vad det kan vara? Men får bara svar att du inbillar dig. Känns jävligt märkligt att man blir dömd som dum i huvudet o inte kan få hjälp att bli av med dom.Så det var ju trevligt att jag inte är den ända som drabbats.mvh Robert ex
Hej, har detsamma problem och inte första året... också fick eksem... nu köpte jag en bra mikroskop- då ni kan se att detta är levande... Anticimex- gör ingenting !!!
Redigerat: