Byggahus.se
Jag bytte pressostaten vid pumpen (den utan slang). Märkningen var lika 1200/700 så jag hoppas det ska vara rätt.

Jag har inte hunnit kolla om det kommit in vatten i slangen till den andra, men det får jag försöka göra då jag kommer förbi maskinen senare i veckan.

Den fyller i vatten och pumpar runt det tills ytan står i höjd med underkanten på lucköppningen (d.v.s. rätt mycket vatten), sen stannar den bara. För att få ut vattnet så startar jag om programmet då den börjar med utpumpning.
 
A
Frågan är då om den andra funkar som den skall
 
Uppdatering! Maskinen är lagad! :)

Längre beskrivning:
Jag kunde inte riktigt släppa att den fortfarande var trasig trots ny pressostat, så jag öppnade luckan för att komma åt datordelen. Generöst nog hade Miele skickat med ett schema för kabelstammarna i maskinen inklämt mellan datordelen och luckans insida.

För att bättre förstå vad som kunde fela så riggade jag mätutrustning på alla inkanaler till styrkortet och kunde på så sätt se att alla signaler fungerade som de skulle, även den nya pressostaten. Detta ledde mig att inse att det fanns ett fel i datordelen också.

Efter lite bräckande kunde jag komma åt kretskortet och se ett förgasat 0805-motstånd (4k7) i serie med pressostatkontakten innan den går in på ett processorben. Så efter att ha bytt motståndet fungerar maskinen perfekt.

Dock kan jag inte riktigt förstå hur ett 4k7-motstånd kan förgasas utan att skada processorn. Nätaggregatet *skall* vara isolerat, så även om pressostatens brytare blivit vattenfyllda så borde det inte kunna gå någon nämnvärd ström där.

Nåja, maskinen är jordad och ser ut att funka fint nu med ny pressostat och motstånd.
 
  • Gilla
Fruguldtand och 3 till
  • Laddar…
A
Du har uppenbart haft kortslutning i ptessostaren
Det händer i bland när det kommit mycket med vatten på fel sida membranet
 
Köpte en liknande maskin (Turbothermic plus) begagnad för 250kr till morsan. Tänkte att det är en miele som brukar vara kvalitet. Den hade fungerat enligt säljaren. När den testkördes, pumpar den ut vattnet, tar in nytt vatten o börjar diska en stund.... sedan kommer felkod in/avlopps lampa lyser.

Testar Alla kända knep, snurrar på motor med hemgjort verktyg, kollar backventil. osv. inget hjälper. Skruvar ner maskinen o testar bägge pressostaterna. klickar när man trycksätter dem. har läst att om cirkulationmotorn e gammal så kan den ge samma problem. då tänker jag att trycket kanske e något lägre på äldre motorer. Justerar pressostaten med en skruvmejsel så den aktiveras vid lägre tryck. TADA! fungerar!! Annars hade jag nog bytt både pressostat o pump för DYRA pengar innan jag fått igång den. nu kosta det 0kr
 
  • Gilla
Fruguldtand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.