Hej,

Renoverade gästtoaletten för ett halv år sedan. Samtliga väggytor, golvet och en platsbyggd handfat var behandlat med ett rollbart tätskiktssystem och sen två skikt Konkral Microcement Smooth ovanpå det. Behandlade den med ett lager enkomponents Konkral Pre Sealer och två lager tvåkomponents Sealer Elite med pensel och roller.

Efter ca tre månader utvecklades lite svartmögel i handfatet vid avloppet som inte gick att skura bort, den var uppenbarligen under sealer skiktet i själva microcementet.
Ska nämnas att handfatet är såklart byggd med fall mot avloppet och det finns inget propp så det finns aldrig stående vatten. Men det är ofta blöt pga att gästtoaletten används ofta. Rummet är välventilerat med badrumsfläkt tio minuter varje gång lampan tänds.

Så jag slipade bort sealern och den mögliga microcementet, applicerade ett nytt lager microcement och sen två lager pre sealer och tre lager sealer för att vara på den säkra sidan (Konkral rekommendera 1-2 lager pre sealer och 2 lager sealer.

Nu tre månader senare har svartmögel utvecklats igen runt avloppet.

Döm min förvåning när jag kollade databladen för Konkral pre sealer och sealer och noterade att de är båda diffusionsöppna! Kan inte begripa varför man skulle sälja "sealer" till microcement rekommenderat för badrum som är diffusionsöppna, trodde att det var självklart att en sealer till badrum skulle vara vattentät, inte bara vattenavvisande. Mejlade Konkral om detta i torsdags men de har inte svarat, därför vänder jag mig till er kloka här.

Någon annan som har använt Konkrals microcement och ytbehandlingar i ett badrum (särskilt i duschutrymmet eller handfat)? Har ni också råkat ut för svartmögel?

Kan någon rekommendera en klar ytbehandling (förmodligen en tvåkomponents lack) som är diffusionstät och 100% vattentät?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.