KJD KJD skrev:
Har använt DesignByCement, enkomponents, fast enbart på en köksbänk/både vågrätt/lodrätt. Var inte så svårt, men lätt slipa igenom då lagret är så tunt. Funderar nu på att lägga det i ett källarbadrum, i typ våtzon 2 på enbart vägg. Är diffusionsöppet, vilket jag behöver så det är inte så många alternativ, möjligtvis Epodex utan finishskiktet.
Som du säkert har sett på mina inlägg ovan så skulle jag avråda Epodex som jag själv tyckte var extremt svårarbetat. Skulle jag göra om detta vilket jag inte tror så skulle jag testa en enkomponent cement vilket förenklar processen. Skrapa av ojämnheter som du inte vill ha med en stålspackel innan full härdning så slipper du helt processen med maskinslip och det räcker med lätt sandpapper manuellt. Lycka Till!

• Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Har använt DesignByCement, enkomponents, fast enbart på en köksbänk/både vågrätt/lodrätt. Var inte så svårt, men lätt slipa igenom då lagret är så tunt. Funderar nu på att lägga det i ett källarbadrum, i typ våtzon 2 på enbart vägg. Är diffusionsöppet, vilket jag behöver så det är inte så många alternativ, möjligtvis Epodex utan finishskiktet.
Du behöver slipa DBC's cement också, för att få flammigheten och jämna av spackelspår.

Problemet jag har är att jag vill göra ett badrum där det ska vara diffusionsöppet material och samtidigt tätskikt och helt tätt material i våtzon 1. Epodex är en av dom få som stödjer båda delarna, både med och utan top coat.

Har du möjlighet att posta lite bilder? tycker dom bilder som visats på Epodex cement inte har den flamigheten som man normalt vill se hos microcement.

Har även jag använt Konkrals produkter utan framgång. Skulle lägga ett golv på 16 kvm. Hade både retarder och thinner tillsatt i produkten, enligt rekommendation från tillverkaren. Precis som trådskaparen säger så härdar produkten extremt snabbt. Dessa 16 kvm hinner jag lägga på cirka 30 minuter men hur jag än beter mig så hinner materialet härda och jag får mörka partier. Detta uppkommer främst när man tar 25 sekunders paus från "spacklandet" för att hälla ut nytt material. När man sedan ställt ifrån sig hinken och börjar arbeta in det nyligen uthällda materialet i materialet som redan ligger på golvet så får man mörka partier. Står för visso att man inte ska göra uppehåll eller ta paus men att vända sig om för att hämta mer material anser jag inte är en paus. Jag har även hjälp av min tjej som står redo med hinken bakom min rygg. Ska försöka ringa Konkral och höra vad dom säger men jag är inte jätteförtjust, så mycket kan jag säga.

• Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
Med ett års perspektiv på jobbet med mina badrumsväggar så är jag idag nöjd med resultatet ändå. Det var extremt svårt att få cementen att fastna på väggen och sedan hinna bearbeta den innan den torkade, man blev liksom aldrig nöjd med slutfinishen. Du kommer att vänja dig med de mörka nyanserna när allt väl är klart. Mikrocement är av naturen ojämn vilket ger skuggor.

KJD KJD skrev:
Du behöver slipa DBC's cement också, för att få flammigheten och jämna av spackelspår.

Problemet jag har är att jag vill göra ett badrum där det ska vara diffusionsöppet material och samtidigt tätskikt och helt tätt material i våtzon 1. Epodex är en av dom få som stödjer båda delarna, både med och utan top coat.

Har du möjlighet att posta lite bilder? tycker dom bilder som visats på Epodex cement inte har den flamigheten som man normalt vill se hos microcement.

• Spegelklädd vägg med hantelställ, små hantlar och fönster; del av hemmagym.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i ett rum med gymutrustning, spegel, och dörr med vit panel; stuckatur i taket och vitt ljusinsläpp ovanför.
    Skapa konto
  • Badrumsvägg med en handdukstork av kromat stål, vit handduk och en korg på en träbänk under.
    Skapa konto
Hur upplevde du att sealern påverkade resultatet? Mitt golv ser ut såhär just nu. Tycker det ser hemskt ut men det är innan sealern. Den kanske har en utjämnade effekt

• Ojämnt grått golv innan applicering av sealer, visar fläckar och oregelbundna nyanser i materialet.
    Skapa konto
  • Grått betonggolv med ojämn yta innan applicering av sealer, med ett par tofflor i hörnet.
    Skapa konto
  • Betonggolv utan sealer med ojämn yta.
    Skapa konto
Jag tycker det ser förväntat ut. Mikrocement är ju ingen målarfärg det måste man tänka på d v s färgvariationerna ingår liksom i konceptet. Det kommer bli fint när expoxyn är applicerad. Jag valde klarblank vilket jag ångrar lite då det blänker väl mycket i skarpt ljus.

otto.petren otto.petren skrev:
Hur upplevde du att sealern påverkade resultatet? Mitt golv ser ut såhär just nu. Tycker det ser hemskt ut men det är innan sealern. Den kanske har en utjämnade effekt
Flammigheten försvinner inte när du lägger sealer, men den ändrar karaktär lite så det kanske blir aningen mindre störande.

Jag ville ha en helt homogen yta egentligen, men visste att det kommer att bli en del "flammighet" men jag tycker ändå att slutresultatet blev okej för mig. Jag övade inne i toan först och där är det både spår och mörka partier, men övriga väggar är ganska bra ändå...

Jag har en varmbeige färg som jag tror är mer förlåtande än kalla och mörka färger...

RoTe
Flammigheten är väl vad som gör det snyggt?

RoTe RoTe skrev:
Flammigheten är väl vad som gör det snyggt?
Smaken är som baken... 😅

Vi har varit och tittat på Konkrals showroom i Gbg och tycker att allt som vi sett på plats har sett bra ut. Tycker även det man ser på Youtube ser bra ut. Mitt däremot är tvärfult enligt mitt tycke. Har bokat in 30 minuter "teknisk support" med konkral på måndag men tror inte det finns så mycket att göra tyvärr. Enda jag kan tänka mig är följande: Istället för att hälla ut nytt material när materialet på golvet tar slut så häller man nytt material rakt i det redan lagda materialet, innan "flytten" med flytande material tagit slut. Men antar att det inte kommer fungera heller.

Det finns kurser att gå på för att lära sig lägga mikrocement, vet inte om dessa är vettiga dock. Klart man inte kan lägga lika jämt som i ett showroom där proffsen varit framme. Youtube tycker jag ofta vilseleder och allt ser så lätt ut till trevlig musik etc. Var inte för hård mot dig själv. Nästa gång blir det enklare och jämnare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.