När vi bestämde oss för att lägga microcement på väggarna i vårt nya badrum (se https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-med-angbastu.527717/) så hittade jag inte mycket information om det annat än tillverkarnas egna sidor och instruktioner.
Efter en hel del provbitar och diskussioner så föll vårt val på Konkral microcement, mest för att man kunde få det i vilken kulör som helst, men också för att de hade ett snabbt och proffsigt bemötande samt att det är godkänt som yta i badrum med Kiiltos tätskikt.
I deras (och andra leverantörers) instruktionsvideon ser det SÅÅÅ lätt och trevligt ut att lägga microcement, men i verkligheten är det något helt annat kan jag berätta!
Konsistensen på microcementen är ungefär som tomatpuré, kommer inte riktigt på något annat att jämföra med, och är ganska "lätt". Problemet är att den inte är särskilt "smidig" utan liksom "kör fast" i väggen och väldigt svår att dra ut.
Det beror på att den ju är baserad på väldigt fin sand och brinner väldigt fort så man får vara väldigt snabb på handen och det såg för bedrövligt ut mina första försök med som "fläckar" av microcement.
Nu skulle jag klassa mig som en hyfsat skaplig spacklare och jag har putsat väldigt mycket i mina dar och tycker att jag bemästrar både att bredspackla och putsa jämnt och snyggt, men det hjälper inte mycket med microcement!
Efter lite rådfrågning av Konkral blev det Retarder (för att förlänga öppettiden) och Thinner för att få den tunnare...
Med retarder och thinner har man i alla fall en chans att få det bättre, och nu har du en konsistens som typ tandkräm istället och det börjar droppa av spackeln hur man än försöker vinkla den. Sjukt frustrerande och microcement överallt på golvet...
Till slut kom jag på tekniken med dubbla spacklar (eller slipstål med handtag kanske det heter?) så de bildar ett V.
I V't ligger mikrocementen och sen drar man med ena spackeln och trycker fram (liksom mot väggen) med den andra för att "mata fram" microcement långsamt mot väggen medan man drar uppåt med den andra.
Med retarder hinner man dra två eller tre gånger innan den brinner fast i väggen och inte går att göra mera åt, bättre, men fortfarande väldigt svårt.
Om du går på den med spackeln efter att den brunnit för mycket får du mörka spår i ytan!
Man måste lära sig att "se" och känna när det är dags att sluta bearbeta den, och man har inte många minuter på sig.
Här är en bild på en överarbetad yta med mycket ojämnheter:
På mindre ytor, som under bänken i ångbastun där det är ca. 45 cm högt går det ganska bra, men när man kommer till en större väg är det omöjligt att få en helt slät yta, det kommer att bli "drag" och "flammighet" i ytan.
Här var nog också ett av mina problem att jag ville ha en så homogen och slät yta som möjligt och ville inte ha "ojämnheter".
Vill man ha det helt slätt och jämnt är microcement inte rätt val av produkt!
Det kommer att bli en viss flammighet och ojämnheter i ytan, så är det bara... Döttrarna är överförtjusta och vill ha mer ojämnheter då de har visionen av lite marockanskt badhus (och inte nåt sånt tjusigt i mosaikklinker, utan ett rustikt och fallfärdigt sådan).
Efter fjärde varvet, på första väggen, börjar jag få till tekniken och känner att det har blivit bra nog äntligen!
När man lagt ett lager microcement på ca. 1mm så ska den torka och sen ska man slipa innan man lägger nästa lager och slipar igen.
Här gjorde jag också fel och slipade alldeles för mycket efter första varvet, men det var också för att första väggen jag började med var så ojämn, fläckig och ful och jag drog slut på 10-12 excenterslippapper (125mm) på en yta som var ca. 5 m2. Sen lade jag på nästa lager och slipade som en tok på nytt. Microcementen är väldigt hård och det går inte att slipa den jämn kunde jag konstatera...
Efter rådfrågning av Konkral igen så fick jag rekommendation att köpa deras diamantslipskivor, vilka var svindyra men kändes som enda räddningen, men nej...
Diamantslipskivan höll inte länge, men det var ju för att jag försökte slipa bort ojämnheterna och tryckte för hårt så diamantslipskivan nöttes slut på kanske 15-20 minuter.
Efter lite mer frågor så fick jag veta att microcementen bara ska slipas väldigt lätt för att dra ner åsar och värsta ryggarna från spackeln, så då insåg jag att jag måste dra på ett nytt lager (det fjärde) med bättre teknik och nu började jag få till det lite mer.
Efter att ha fått på ett lager som är OK, och har slipat det lätt för hand med 80 papper är jag faktiskt nöjd.
Här är det som jag nu finner acceptabelt:
Oavsett kan jag inte rekommendera Konkrals diamantslipskivor, de fungerar rätt kasst, ärligt talat, och är väääldigt dyra.!
Efter första lagret tycker jag det fungerar bäst med excenterslipen (125mm) och 80 papper av bra kvalité där man får vara ganska lätt på handen men man kan gå på ett ganska bra tag och få det "jämt" och slätt.
Efter andra lagret har jag nu bara kört med handslip med 120 och 180 papper. Först de största åsarna och ojämnheter med 120, och sen dragit lätt över hela väggen med 180.
Nu kommer ju inte slutresultatet att avslöja sig innan jag lägger på sealer, så de bilderna får ni vänta på...
Efter en hel del provbitar och diskussioner så föll vårt val på Konkral microcement, mest för att man kunde få det i vilken kulör som helst, men också för att de hade ett snabbt och proffsigt bemötande samt att det är godkänt som yta i badrum med Kiiltos tätskikt.
I deras (och andra leverantörers) instruktionsvideon ser det SÅÅÅ lätt och trevligt ut att lägga microcement, men i verkligheten är det något helt annat kan jag berätta!
Konsistensen på microcementen är ungefär som tomatpuré, kommer inte riktigt på något annat att jämföra med, och är ganska "lätt". Problemet är att den inte är särskilt "smidig" utan liksom "kör fast" i väggen och väldigt svår att dra ut.
Det beror på att den ju är baserad på väldigt fin sand och brinner väldigt fort så man får vara väldigt snabb på handen och det såg för bedrövligt ut mina första försök med som "fläckar" av microcement.
Nu skulle jag klassa mig som en hyfsat skaplig spacklare och jag har putsat väldigt mycket i mina dar och tycker att jag bemästrar både att bredspackla och putsa jämnt och snyggt, men det hjälper inte mycket med microcement!
Efter lite rådfrågning av Konkral blev det Retarder (för att förlänga öppettiden) och Thinner för att få den tunnare...
Med retarder och thinner har man i alla fall en chans att få det bättre, och nu har du en konsistens som typ tandkräm istället och det börjar droppa av spackeln hur man än försöker vinkla den. Sjukt frustrerande och microcement överallt på golvet...
Till slut kom jag på tekniken med dubbla spacklar (eller slipstål med handtag kanske det heter?) så de bildar ett V.
I V't ligger mikrocementen och sen drar man med ena spackeln och trycker fram (liksom mot väggen) med den andra för att "mata fram" microcement långsamt mot väggen medan man drar uppåt med den andra.
Med retarder hinner man dra två eller tre gånger innan den brinner fast i väggen och inte går att göra mera åt, bättre, men fortfarande väldigt svårt.
Om du går på den med spackeln efter att den brunnit för mycket får du mörka spår i ytan!
Man måste lära sig att "se" och känna när det är dags att sluta bearbeta den, och man har inte många minuter på sig.
Här är en bild på en överarbetad yta med mycket ojämnheter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På mindre ytor, som under bänken i ångbastun där det är ca. 45 cm högt går det ganska bra, men när man kommer till en större väg är det omöjligt att få en helt slät yta, det kommer att bli "drag" och "flammighet" i ytan.
Här var nog också ett av mina problem att jag ville ha en så homogen och slät yta som möjligt och ville inte ha "ojämnheter".
Vill man ha det helt slätt och jämnt är microcement inte rätt val av produkt!
Det kommer att bli en viss flammighet och ojämnheter i ytan, så är det bara... Döttrarna är överförtjusta och vill ha mer ojämnheter då de har visionen av lite marockanskt badhus (och inte nåt sånt tjusigt i mosaikklinker, utan ett rustikt och fallfärdigt sådan).
Efter fjärde varvet, på första väggen, börjar jag få till tekniken och känner att det har blivit bra nog äntligen!
När man lagt ett lager microcement på ca. 1mm så ska den torka och sen ska man slipa innan man lägger nästa lager och slipar igen.
Här gjorde jag också fel och slipade alldeles för mycket efter första varvet, men det var också för att första väggen jag började med var så ojämn, fläckig och ful och jag drog slut på 10-12 excenterslippapper (125mm) på en yta som var ca. 5 m2. Sen lade jag på nästa lager och slipade som en tok på nytt. Microcementen är väldigt hård och det går inte att slipa den jämn kunde jag konstatera...
Efter rådfrågning av Konkral igen så fick jag rekommendation att köpa deras diamantslipskivor, vilka var svindyra men kändes som enda räddningen, men nej...
Diamantslipskivan höll inte länge, men det var ju för att jag försökte slipa bort ojämnheterna och tryckte för hårt så diamantslipskivan nöttes slut på kanske 15-20 minuter.
Efter lite mer frågor så fick jag veta att microcementen bara ska slipas väldigt lätt för att dra ner åsar och värsta ryggarna från spackeln, så då insåg jag att jag måste dra på ett nytt lager (det fjärde) med bättre teknik och nu började jag få till det lite mer.
Efter att ha fått på ett lager som är OK, och har slipat det lätt för hand med 80 papper är jag faktiskt nöjd.
Här är det som jag nu finner acceptabelt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett kan jag inte rekommendera Konkrals diamantslipskivor, de fungerar rätt kasst, ärligt talat, och är väääldigt dyra.!
Efter första lagret tycker jag det fungerar bäst med excenterslipen (125mm) och 80 papper av bra kvalité där man får vara ganska lätt på handen men man kan gå på ett ganska bra tag och få det "jämt" och slätt.
Efter andra lagret har jag nu bara kört med handslip med 120 och 180 papper. Först de största åsarna och ojämnheter med 120, och sen dragit lätt över hela väggen med 180.
Nu kommer ju inte slutresultatet att avslöja sig innan jag lägger på sealer, så de bilderna får ni vänta på...
Redigerat:
Jag har gjort en pool och ett matbord med Microcement och känner inte riktigt igen mig. Mitt var tvåkomponents som hade ganska lång torktid på ca 30-40 min så man fick blanda lagom mycket. Det var inte heller så svårt att lägga på med ett stål. Jag köpte Microcement från https://microcementonline.se/
Och slippapper köptes från Carls som funkade jättebra och höll länge: https://www.carls.nu/da/sandpapir/sliberondeller/beton-og-sten/125mm
Och slippapper köptes från Carls som funkade jättebra och höll länge: https://www.carls.nu/da/sandpapir/sliberondeller/beton-og-sten/125mm
Ah, de slippappren skulle jag gärna ha haft förra veckan... 😅M moggen skrev:Jag har gjort en pool och ett matbord med Microcement och känner inte riktigt igen mig. Mitt var tvåkomponents som hade ganska lång torktid på ca 30-40 min så man fick blanda lagom mycket. Det var inte heller så svårt att lägga på med ett stål. Jag köpte Microcement från [länk]
Och slippapper köptes från Carls som funkade jättebra och höll länge: [länk]
Jag skulle säga att microcementen jag har har en öppentid på ca. 2-3 minuter...
Precis! Det är ju problemet här att man måste vara sjukt snabb...M moggen skrev:
Kan ju vara att två-komponent är bättre att jobba med, men Konkral skriver i sina instruktioner också:
Mycket intressant läsning om dina erfarenheter. Jag ligger precis i startgroparna för att sätta igång med att lägga mikrocement (Epodex) på mina badrumsväggar. Efter att ha testat principen på en fejkvägg så kan jag bara instämma med dina erfarenheter. Cementen är otroligt svårhanterad, droppar, fäster mer på spackeln än på väggen och man blir liksom aldrig nöjd med resultatet. Så jag har nu börjat ta hem offerter på arbetet som då också kostar multum förstås. Suck. Vad gör man? Jag försöker övertala min fru att få lägga våtrumstapet istället vilket skulle gå som en dans och bli klart på två dagar men får inget gehör. Epodex är dessutom knepig att blanda och har knappt några instruktioner på förpackningarna. Suck!anders07 skrev:
När vi bestämde oss för att lägga microcement på väggarna i vårt nya badrum (se [länk]) så hittade jag inte mycket information om det annat än tillverkarnas egna sidor och instruktioner.
Efter en hel del provbitar och diskussioner så föll vårt val på Konkral microcement, mest för att man kunde få det i vilken kulör som helst, men också för att de hade ett snabbt och proffsigt bemötande samt att det är godkänt som yta i badrum med Kiiltos tätskikt.
I deras (och andra leverantörers) instruktionsvideon ser det SÅÅÅ lätt och trevligt ut att lägga microcement, men i verkligheten är det något helt annat kan jag berätta!
Konsistensen på microcementen är ungefär som tomatpuré, kommer inte riktigt på något annat att jämföra med, och är ganska "lätt". Problemet är att den inte är särskilt "smidig" utan liksom "kör fast" i väggen och väldigt svår att dra ut.
Det beror på att den ju är baserad på väldigt fin sand och brinner väldigt fort så man får vara väldigt snabb på handen och det såg för bedrövligt ut mina första försök med som "fläckar" av microcement.
Nu skulle jag klassa mig som en hyfsat skaplig spacklare och jag har putsat väldigt mycket i mina dar och tycker att jag bemästrar både att bredspackla och putsa jämnt och snyggt, men det hjälper inte mycket med microcement!
Efter lite rådfrågning av Konkral blev det Retarder (för att förlänga öppettiden) och Thinner för att få den tunnare...
Med retarder och thinner har man i alla fall en chans att få det bättre, och nu har du en konsistens som typ tandkräm istället och det börjar droppa av spackeln hur man än försöker vinkla den. Sjukt frustrerande och microcement överallt på golvet...
Till slut kom jag på tekniken med dubbla spacklar (eller slipstål med handtag kanske det heter?) så de bildar ett V.
I V't ligger mikrocementen och sen drar man med ena spackeln och trycker fram (liksom mot väggen) med den andra för att "mata fram" microcement långsamt mot väggen medan man drar uppåt med den andra.
Med retarder hinner man dra två eller tre gånger innan den brinner fast i väggen och inte går att göra mera åt, bättre, men fortfarande väldigt svårt.
Om du går på den med spackeln efter att den brunnit för mycket får du mörka spår i ytan!
Man måste lära sig att "se" och känna när det är dags att sluta bearbeta den, och man har inte många minuter på sig.
Här är en bild på en överarbetad yta med mycket ojämnheter:
[bild]
På mindre ytor, som under bänken i ångbastun där det är ca. 45 cm högt går det ganska bra, men när man kommer till en större väg är det omöjligt att få en helt slät yta, det kommer att bli "drag" och "flammighet" i ytan.
Här var nog också ett av mina problem att jag ville ha en så homogen och slät yta som möjligt och ville inte ha "ojämnheter".
Vill man ha det helt slätt och jämnt är microcement inte rätt val av produkt!
Det kommer att bli en viss flammighet och ojämnheter i ytan, så är det bara... Döttrarna är överförtjusta och vill ha mer ojämnheter då de har visionen av lite marockanskt badhus (och inte nåt sånt tjusigt i mosaikklinker, utan ett rustikt och fallfärdigt sådan).
Efter fjärde varvet, på första väggen, börjar jag få till tekniken och känner att det har blivit bra nog äntligen!
När man lagt ett lager microcement på ca. 1mm så ska den torka och sen ska man slipa innan man lägger nästa lager och slipar igen.
Här gjorde jag också fel och slipade alldeles för mycket efter första varvet, men det var också för att första väggen jag började med var så ojämn, fläckig och ful och jag drog slut på 10-12 excenterslippapper (125mm) på en yta som var ca. 5 m2. Sen lade jag på nästa lager och slipade som en tok på nytt. Microcementen är väldigt hård och det går inte att slipa den jämn kunde jag konstatera...
Efter rådfrågning av Konkral igen så fick jag rekommendation att köpa deras diamantslipskivor, vilka var svindyra men kändes som enda räddningen, men nej...
Diamantslipskivan höll inte länge, men det var ju för att jag försökte slipa bort ojämnheterna och tryckte för hårt så diamantslipskivan nöttes slut på kanske 15-20 minuter.
Efter lite mer frågor så fick jag veta att microcementen bara ska slipas väldigt lätt för att dra ner åsar och värsta ryggarna från spackeln, så då insåg jag att jag måste dra på ett nytt lager (det fjärde) med bättre teknik och nu började jag få till det lite mer.
Efter att ha fått på ett lager som är OK, och har slipat det lätt för hand med 80 papper är jag faktiskt nöjd.
Här är det som jag nu finner acceptabelt:
[bild]
Oavsett kan jag inte rekommendera Konkrals diamantslipskivor, de fungerar rätt kasst, ärligt talat, och är väääldigt dyra.!
Efter första lagret tycker jag det fungerar bäst med excenterslipen (125mm) och 80 papper av bra kvalité där man får vara ganska lätt på handen men man kan gå på ett ganska bra tag och få det "jämt" och slätt.
Efter andra lagret har jag nu bara kört med handslip med 120 och 180 papper. Först de största åsarna och ojämnheter med 120, och sen dragit lätt över hela väggen med 180.
Nu kommer ju inte slutresultatet att avslöja sig innan jag lägger på sealer, så de bilderna får ni vänta på...
Ja, det är en utmaning, utan tvekan, men när man får till knixet går det ganska bra och enkelt.
Jag tror att mitt största problem inlednings var att jag drog på för tjockt och försökte dra ut "klumpen", men det går inte. Den blir överarbetad och spårigt så.
Man får ta ganska lite på spackeln och fokusera på att dra ut det i ett jämnt lager direkt och sen dra över det igen.
Jag körde med två spacklar, en i varje hand!
Lite wax on, wax off rörelser... 😅
Gör det i mindre "fläckar" än du tror, varje spackel jag drog ut täckte max. kanske 30x30cm.
Slipa i tid!
Ju längre du väntar desto hårdare blir det. Jag drog av det värsta med ganska lätt hand och 80 papper efter ungefär en timme.
Sen tog jag excenterslipen med 120 papper efter ytterligare en timme och slipade slätt.
Om du vill ha flammig yta så dra slipen från olika håll med olika tryck, men jag ville ha så homogen yta som möjligt så jag drog slipen jämnt och ganska lätt flera gånger över istället.
Jag tror att mitt största problem inlednings var att jag drog på för tjockt och försökte dra ut "klumpen", men det går inte. Den blir överarbetad och spårigt så.
Man får ta ganska lite på spackeln och fokusera på att dra ut det i ett jämnt lager direkt och sen dra över det igen.
Jag körde med två spacklar, en i varje hand!
Lite wax on, wax off rörelser... 😅
Gör det i mindre "fläckar" än du tror, varje spackel jag drog ut täckte max. kanske 30x30cm.
Slipa i tid!
Ju längre du väntar desto hårdare blir det. Jag drog av det värsta med ganska lätt hand och 80 papper efter ungefär en timme.
Sen tog jag excenterslipen med 120 papper efter ytterligare en timme och slipade slätt.
Om du vill ha flammig yta så dra slipen från olika håll med olika tryck, men jag ville ha så homogen yta som möjligt så jag drog slipen jämnt och ganska lätt flera gånger över istället.
Jag har bara haft erfarenhet av Cemhers produkter och det har aldrig varit några större problem. Både två komponents för poolen och en komponent till ett matbord. Arbetstid ca 30-40 minuter och lätt att jobba ut. Många tunna lager är kanske hemligheten. Köpte slippapper från https://www.carls.nu/da/slibning-pa-sten-beton-marmor-og-microcement
Min tanke är att horisontellM moggen skrev:Jag har gjort en pool och ett matbord med Microcement och känner inte riktigt igen mig. Mitt var tvåkomponents som hade ganska lång torktid på ca 30-40 min så man fick blanda lagom mycket. Det var inte heller så svårt att lägga på med ett stål. Jag köpte Microcement från [länk]
Och slippapper köptes från Carls som funkade jättebra och höll länge: [länk]
Tack för alla tipsen!! Ger mig mycket mer råg i ryggen. Ska testa en provburk 0.5 kg med Konkral som kommer med posten i morgon.anders07 skrev:
Ja, det är en utmaning, utan tvekan, men när man får till knixet går det ganska bra och enkelt.
Jag tror att mitt största problem inlednings var att jag drog på för tjockt och försökte dra ut "klumpen", men det går inte. Den blir överarbetad och spårigt så.
Man får ta ganska lite på spackeln och fokusera på att dra ut det i ett jämnt lager direkt och sen dra över det igen.
Jag körde med två spacklar, en i varje hand!
Lite wax on, wax off rörelser... 😅
Gör det i mindre "fläckar" än du tror, varje spackel jag drog ut täckte max. kanske 30x30cm.
Slipa i tid!
Ju längre du väntar desto hårdare blir det. Jag drog av det värsta med ganska lätt hand och 80 papper efter ungefär en timme.
Sen tog jag excenterslipen med 120 papper efter ytterligare en timme och slipade slätt.
Om du vill ha flammig yta så dra slipen från olika håll med olika tryck, men jag ville ha så homogen yta som möjligt så jag drog slipen jämnt och ganska lätt flera gånger över istället.
Beslutade att fortsätta med Exodex. Efter att tre av fyra väggar nu är appliserade med ett lager så är jag helt utmattad. Detta var det svåraste jag gjort hanverksmässigt och man blir aldrig nöjd med resultatet. Det går åt ofantligt med golvpapp, maskering och mycket mer cement än vad anvisningarna beskriver. Det droppar och stänker cement överallt. Som grädde på moset ska man slipa mellan lager ett och två (som jag ännu inte lagt) med allt damm som detta kommer att innebära. Upptäckte som tur var att man enklare putsar av cementen efter att den härdat något för att undvika för mycket slipning. Nej, mikrocement är verkligen inget jag rekommenderar någon att lägga själv. Själv tycker jag att det ser hemskt ut men som tur är gillar min fru "stuckaturn" suck..J jan.isaksson skrev:
Känner så väl igen mig i din beskrivning. Att lägga mikrocement var det knepigaste jag varit med om hantverksmässigt! Skulle aldrig välja mikrocement igen, suck..anders07 skrev:
När vi bestämde oss för att lägga microcement på väggarna i vårt nya badrum (se [länk]) så hittade jag inte mycket information om det annat än tillverkarnas egna sidor och instruktioner.
Efter en hel del provbitar och diskussioner så föll vårt val på Konkral microcement, mest för att man kunde få det i vilken kulör som helst, men också för att de hade ett snabbt och proffsigt bemötande samt att det är godkänt som yta i badrum med Kiiltos tätskikt.
I deras (och andra leverantörers) instruktionsvideon ser det SÅÅÅ lätt och trevligt ut att lägga microcement, men i verkligheten är det något helt annat kan jag berätta!
Konsistensen på microcementen är ungefär som tomatpuré, kommer inte riktigt på något annat att jämföra med, och är ganska "lätt". Problemet är att den inte är särskilt "smidig" utan liksom "kör fast" i väggen och väldigt svår att dra ut.
Det beror på att den ju är baserad på väldigt fin sand och brinner väldigt fort så man får vara väldigt snabb på handen och det såg för bedrövligt ut mina första försök med som "fläckar" av microcement.
Nu skulle jag klassa mig som en hyfsat skaplig spacklare och jag har putsat väldigt mycket i mina dar och tycker att jag bemästrar både att bredspackla och putsa jämnt och snyggt, men det hjälper inte mycket med microcement!
Efter lite rådfrågning av Konkral blev det Retarder (för att förlänga öppettiden) och Thinner för att få den tunnare...
Med retarder och thinner har man i alla fall en chans att få det bättre, och nu har du en konsistens som typ tandkräm istället och det börjar droppa av spackeln hur man än försöker vinkla den. Sjukt frustrerande och microcement överallt på golvet...
Till slut kom jag på tekniken med dubbla spacklar (eller slipstål med handtag kanske det heter?) så de bildar ett V.
I V't ligger mikrocementen och sen drar man med ena spackeln och trycker fram (liksom mot väggen) med den andra för att "mata fram" microcement långsamt mot väggen medan man drar uppåt med den andra.
Med retarder hinner man dra två eller tre gånger innan den brinner fast i väggen och inte går att göra mera åt, bättre, men fortfarande väldigt svårt.
Om du går på den med spackeln efter att den brunnit för mycket får du mörka spår i ytan!
Man måste lära sig att "se" och känna när det är dags att sluta bearbeta den, och man har inte många minuter på sig.
Här är en bild på en överarbetad yta med mycket ojämnheter:
[bild]
På mindre ytor, som under bänken i ångbastun där det är ca. 45 cm högt går det ganska bra, men när man kommer till en större väg är det omöjligt att få en helt slät yta, det kommer att bli "drag" och "flammighet" i ytan.
Här var nog också ett av mina problem att jag ville ha en så homogen och slät yta som möjligt och ville inte ha "ojämnheter".
Vill man ha det helt slätt och jämnt är microcement inte rätt val av produkt!
Det kommer att bli en viss flammighet och ojämnheter i ytan, så är det bara... Döttrarna är överförtjusta och vill ha mer ojämnheter då de har visionen av lite marockanskt badhus (och inte nåt sånt tjusigt i mosaikklinker, utan ett rustikt och fallfärdigt sådan).
Efter fjärde varvet, på första väggen, börjar jag få till tekniken och känner att det har blivit bra nog äntligen!
När man lagt ett lager microcement på ca. 1mm så ska den torka och sen ska man slipa innan man lägger nästa lager och slipar igen.
Här gjorde jag också fel och slipade alldeles för mycket efter första varvet, men det var också för att första väggen jag började med var så ojämn, fläckig och ful och jag drog slut på 10-12 excenterslippapper (125mm) på en yta som var ca. 5 m2. Sen lade jag på nästa lager och slipade som en tok på nytt. Microcementen är väldigt hård och det går inte att slipa den jämn kunde jag konstatera...
Efter rådfrågning av Konkral igen så fick jag rekommendation att köpa deras diamantslipskivor, vilka var svindyra men kändes som enda räddningen, men nej...
Diamantslipskivan höll inte länge, men det var ju för att jag försökte slipa bort ojämnheterna och tryckte för hårt så diamantslipskivan nöttes slut på kanske 15-20 minuter.
Efter lite mer frågor så fick jag veta att microcementen bara ska slipas väldigt lätt för att dra ner åsar och värsta ryggarna från spackeln, så då insåg jag att jag måste dra på ett nytt lager (det fjärde) med bättre teknik och nu började jag få till det lite mer.
Efter att ha fått på ett lager som är OK, och har slipat det lätt för hand med 80 papper är jag faktiskt nöjd.
Här är det som jag nu finner acceptabelt:
[bild]
Oavsett kan jag inte rekommendera Konkrals diamantslipskivor, de fungerar rätt kasst, ärligt talat, och är väääldigt dyra.!
Efter första lagret tycker jag det fungerar bäst med excenterslipen (125mm) och 80 papper av bra kvalité där man får vara ganska lätt på handen men man kan gå på ett ganska bra tag och få det "jämt" och slätt.
Efter andra lagret har jag nu bara kört med handslip med 120 och 180 papper. Först de största åsarna och ojämnheter med 120, och sen dragit lätt över hela väggen med 180.
Nu kommer ju inte slutresultatet att avslöja sig innan jag lägger på sealer, så de bilderna får ni vänta på...
Har använt DesignByCement, enkomponents, fast enbart på en köksbänk/både vågrätt/lodrätt. Var inte så svårt, men lätt slipa igenom då lagret är så tunt. Funderar nu på att lägga det i ett källarbadrum, i typ våtzon 2 på enbart vägg. Är diffusionsöppet, vilket jag behöver så det är inte så många alternativ, möjligtvis Epodex utan finishskiktet.
Redigerat: