Hej!

Sitter med ett 17år gammalt badrum där vi haft ett spabad som det knappt har badats i.
Nu är det bortaget o tanken är att det ska bli en dusch där istället, började kolla på
Epodex kakelfärg

https://www.epodex.com/se/farg/kake...QZ-8nQZuXU3UYeZ4OKXyUiFb911JPvhQaAvEmEALw_wcB

Men blev nu uppmärksammad på att man även kunde köra Microcement över allting.

Nån med erfarenhet av nån metod eller nån rekommendation?

Hur gör man med golvbrunn om man kör Microcement? det bygger väl några mm? sätter man ett nytt lock?
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
G Great skrev:
Hej!

Sitter med ett 17år gammalt badrum där vi haft ett spabad som det knappt har badats i.
Nu är det bortaget o tanken är att det ska bli en dusch där istället, började kolla på
Epodex kakelfärg

[länk]

Men blev nu uppmärksammad på att man även kunde köra Microcement över allting.

Nån med erfarenhet av nån metod eller nån rekommendation?

Hur gör man med golvbrunn om man kör Microcement? det bygger väl några mm? sätter man ett nytt lock?
följer. Är själv nyfiken på detta.
 
Kul, jag har allt material hemma nu, nu e de bara o få arslet ur o börja…….
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
G Great skrev:
Kul, jag har allt material hemma nu, nu e de bara o få arslet ur o börja…….
Super! Släng gärna upp bilder allt eftersom om du orkar :)
 
Jaja, sisådär dryga året senare så fick ja feeling o började med renoveringen.

Primern som man skulle köra på kaklet skulle man nog kunna rollat rätt på, stod att man skulle rugga upp ytan med sandpapper, det tog ju inte alls, så det slutade med att jag körde en flex rätt över allt o slipade ner allt de blanka, det tog sin lilla tid 😅

Datummärkning på grejerna?

Ja, primern var inte i toppskick, hur jag än blandade o skakade så var den klumpig, körde en bit o insåg att de var till o kosta på en ny, det var skillnad.

Så nu är det på G, primat allt o kört en del vägg med spackel o nät.
 
  • Badrum under renovering med klinkergolv, kakelväggar, fönster, dammsugare och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum, kaklade väggar, fönster, elinstallationer synliga, dammsugare på golvet, arbetsbelysning, ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår i ett badrum med en person som kaklar väggen. Verktyg och byggmaterial syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, oskyddat fönster, avspärrad vattenförsörjning, bar vägg, elektriska ledningar, skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
MrJay
Tänk bara på att microcement är känsligt mot fläckar.
 
MrJay MrJay skrev:
Tänk bara på att microcement är känsligt mot fläckar.
hmm, det är ju tänkt att va i badrum, kommer ju måla allt med typ nån epoxy efteråt, bör bli vattenavvisande?
 
MrJay
G Great skrev:
hmm, det är ju tänkt att va i badrum, kommer ju måla allt med typ nån epoxy efteråt, bör bli vattenavvisande?
Vet faktiskt inte, funderade på det själv i vårt nybygge men blev varnad av en vän som har satt upp det i sitt badrum att det lätt blir fläckar (ungefär som en matt vägg) och då är det bara att göra om. Jag gav upp idéen där och då 😳
 
MrJay MrJay skrev:
Vet faktiskt inte, funderade på det själv i vårt nybygge men blev varnad av en vän som har satt upp det i sitt badrum att det lätt blir fläckar (ungefär som en matt vägg) och då är det bara att göra om. Jag gav upp idéen där och då 😳
ok, spännande, frågan är om de var målat med epoxy då?

jag ska ytbehandla det med 2-komponents epoxy efteråt, 2 ggr i duschutrymmet, det är ju tänkt att bli supertätt.

jag kör med sika-system
 
De går sakta men säkert, första svängen microcement var bökig, såg bra i spacklet, andra gick bra mycket bättre, uppdatering med lite bilder
 
  • Ett rum med gråmelerade väggar, infällda spotlights i taket och en svart stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt rum med spacklade väggar, fönster, byggmateriel, utan inredning eller möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, väggar under arbete, osammanhängande el och VVS synliga, otillräckligt belyst rum, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omfattande rum under renovering, gråa putsade väggar, utstickande rör, elledningar och byggskydd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Hur tjockt är lagret mikrocement?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur tjockt är lagret mikrocement?
Det ska bli mellan 2-3mm totalt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Första bilden är med 2lager på golvet och dom 2 sista är med 1 omgång epoxy på väggarna.

Det närmar sig
 
  • Rum med två lager epoxy på golvet och väggar med en omgång epoxy, oavslutad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum i renovering med en omgång epoxy på väggarna och skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med en omgång epoxy på väggarna och skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Stiligt, Grymt jobbat!
Jag har kört Microcement på några bänkskivor. Den sista provade jag att rolla faktiskt. Gick mycket enklare och blev t.o.m. bättre resultat.
 
S Stugmannen skrev:
Stiligt, Grymt jobbat!
Jag har kört Microcement på några bänkskivor. Den sista provade jag att rolla faktiskt. Gick mycket enklare och blev t.o.m. bättre resultat.
Ja, ska ja göra de nån gång mer så ska ja absolut prova de, nu började ja spackla ut de så då fortsatte ja så, de e många moment man skulle göra annorlunda om ja gjorde om de, slarva mer i börja o va noggrannare på slutet, nu blev de tvärtom eftersom man lessnar av lite 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.