Hemmakatten
Jo, I världspolitiken och FNs arbete särskiljer man på kvinnors och mäns problem.
Ber dig att fortsätta dina diskussioner i de andra tråden. Allt annat är ett förminskade av kvinnors behov och tillkortakommanden.

Marike Marike skrev:
fast lite märkligt är det allt.
[länk]
Att någon vågar höra resten och andra tar tillfället i akt? Och fler följer efter när folk äntligen verkar lyssna? Förstår fortfarande inte vilken relevans det har? Vart vill du komma?

Marike
fia_mstd fia_mstd skrev:
Att någon vågar höra resten och andra tar tillfället i akt? Och fler följer efter när folk äntligen verkar lyssna? Förstår fortfarande inte vilken relevans det har? Vart vill du komma?
Vill inte komma någonstans, råkade bara snubbla över sidan när jag letade efter annat. Tänkte den var av intresse i tråden. Vad man gör för tolkning kan jag inte svara för. Det är kanske ett större problem i Sverige än andra länder eller anmäler man inte i andra länder, jag vet inte, och tänker inte försöka ta reda på det heller. Men kommer nog att följa utvecklingen på Google.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visst finns det en annan tråd någonstans här på forumet där kränkta, förförstådda, missförstådda, upprörda, oförstådda, oförstående, förnärmade, sårade, skymfade vanärade, sårade, förödmjukade, vanärade, skändade män kan framföra sina åsikter och upplevelser. Uppmanar er VERKLIGEN att skapa en egen tråd där ni kan diskutera alla dessa era upplevda skymfningar.

I den här tråden, som jag skapade är det kvinnorna som har alla dessa erfarenheter ovan. OCH LÅT KVINNORNAS BERÄTTELSER BERÄTTAS UTAN KOMMENTARER.

Även i byggahus finns det många berättelser att berätta. Känner till bl.a kvinnliga snickare, jurister, rörmokare och elektriker och I nvandrare som går under alias för att inte bli utsatta och påhoppade.Sorgligt men sant.
Hmm!
Har tänkt till lite över vad du skriver, läst lite olika inlägg, med de förutsättningar du beskrivit.
Måhända är vi väldigt olika, män och kvinnor, i tal och skrift, hur man tolkar andras inlägg.
Om vi nu är så olika, ser jag problemet på ett helt annat sätt än hur en kvinna ser på problemet.
Jag kommer inte skriva mera i denna tråd, jag är uppriktigt ledsen att jag varit med och gjort tråden off topic, det var inte min andemening.
Men betänk ett viktigt påstående från mig nu:
- om vi män, i allmänhet, ofta misstolkar situationer, vill jag be er kvinnor att också tänka till i vissa situationer, om vi skall lära oss att ett nej är ett nej, måste ni lära er att inte ge oss ett kanske.
Självklart måste man kunna träffas, vara sig själv, men alla, oavsett kön, behöver en omruskning i vett, inte bara jag.
Jag kommer att följa tråden även i fortsättningen.

Nu känner jag mig inte kränkt (nu blir det mycket jag), jag är inte arg, inte ledsen, inte glad för min skull, jag är faktiskt imponerad av att ditt inlägg är så tydligt, innebörden går inte att missförstå.
Det vore trevligt att fortsätta en diskussion med dig om detta problem i samhället, men inte på forumet.

Mvh P-A

harry73
P Pagno skrev:
Hmm!
Har tänkt till lite över vad du skriver, läst lite olika inlägg, med de förutsättningar du beskrivit.
Jag tror inte att du kvalar in som " kränkta, förförstådda, missförstådda, upprörda, oförstådda, oförstående, förnärmade, sårade, skymfade vanärade, sårade, förödmjukade, vanärade, skändade män " och jag hoppas att Hemmakatten tycker att det också finns män som driver tråden framåt, sedan finns det ett antal medlemmar som passar in under ovanstående beskrivning som aktivt försöker förminska kvinnornas berättelser. Hennes inlägg var (hoppas jag) framförallt riktad mot dem.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hmm!

Men betänk ett viktigt påstående från mig nu:
- om vi män, i allmänhet, ofta misstolkar situationer, vill jag be er kvinnor att också tänka till i vissa situationer, om vi skall lära oss att ett nej är ett nej, måste ni lära er att inte ge oss ett kanske.
Varför måste det vara binärt? Vad är det för fel på kanske? Kanske betyder att man inte bestämt sig än. Varför pressa på ett svar. Ta det som ett "nej, inte nu, kanske senare, jag säger till".

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, självklart finns det många bra och diskussionsdrivande inlägg här i tråden. Ni får ursäkta, men jag blev bara så förbannad och upprörd när vissa, som det verkar, med flit gör inlägg bara för att förlöjliga trådens syfte.

Fortsätt den bra och framåtriktade diskussionen. Den kanske till och med överröstar de förlöjligande kommentarerna. Och till syvende och sist är det upp till Marlen vad hon tycker om tråden.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tycker själv att det är viktigt att alla kommer till tals i sådana här trådar (utan att det för den delen ska förlöjligas massa). Det speglar ju samhället som det är, kommentarerna berättar om människorna bakom "nicket" (och de är/tycker/tänker lika olika som människorna IRL).. och man ser tydligare varför detta är ett så stort problem!

Kan man inte ens respektera/diskutera dessa saker i en tråd på internet - på en rimlig nivå (gäller alla sidor/åsikter) - så förstår man varför problemet faktiskt existerar och varför det är så extremt svårlöst.. om ens lösbart!

.. uttrycket "Män är från Mars och kvinnor är från Venus" har nog en poäng ..

• Gilla
jisis och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är viktigt att alltid ha med sig att andra inte tänker / resonerar på samma sätt som en själv. Samtidigt tror jag väldigt stor del av de tankar en människa har, grundar sig i erfarenheter, kunskaper och inlärda tankebanor, som av naturliga skäl skiljer sig åt människor emellan. Har man med sig det, så går det oftast lättare att diskutera, enligt min uppfattning då :)

Jag har raderat off topic/otrevliga inlägg och stängt av ett antal medlemmar från tråden.

Vänligen respektera trådstatrarens syfte med tråden:

”Me too.
If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too." as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem.
Please copy/paste.
#metoo”

Ni som vill föra en allmän diskussion om #Metoo gör det i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allmaen-diskussion-om-metoo.306985/page-7#post-2856042
/Moderator

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
L
Microkatten Microkatten skrev:
Källa till alla dina påståenden om Ryssland.
Så du tror alltså inte på det jag skriver? Sparar du länkar till allt du läser på Aftonbladet eller på nätet? Inte det? Du gör nog som alla andra, man läser nyheterna bara. Jag kan naturligtvis försöka googla och hitta artikeln. Men det kan du också göra. Jag har inte tid till det. Så det får bli upp till dig att föröka det på nätet och motbevisa eller bevisa det. Hur du gör där, blir upp till dig.
Det du kan göra är att leta fram allt kring nyheten, och då även ryska källor.

L Lolight skrev:
Det du kan göra är att leta fram allt kring nyheten, och då även ryska källor.
Eller helt enkelt konstatera att du hittar på och gå vidare.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick en intressant bild / text i mitt FB-flöde idag, tänkvärd inom ämnet..
Vidarebefordar den här:

Textkonversation kring sexuella trakasserier och komplimanger på arbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.