Så sant - men hur många har lyssnat istället för att inta försvarsposition.harry73 skrev:
Egentligen läser vi om det varje dag när nyheterna rapporterar om övergrepp och våldtäkter. Jag tänker på krig och konflikthärdar där våldtäkt på fiendens kvinnor sker regelmässigt. Så har det alltid varit, att kränka ärbarheten hos motståndarens kvinnor anses som ett effektivt vapen i krig.
Just nu, idag, händer det rohingya folkets kvinnor och barn i Burma.
Många orsaker. Men vad är skillnaden mellan för 10-20 år sedan och nutid?A Abies koreana skrev:Kanske för det här och hela historien innan där offret blev skuldbeläggs;
"Är brottet med hänsyn till den tvingades handlande före övergreppet att anses som mindre grovt, dömes till böter…". Staten skulle sanktionera att vissa våldtäktsoffer hade sig själva att skylla.
- eller för att det handlar om makt och beroende
- eller för att det är så tröttsamt att bli hånad, förminskad och misstänkliggjord som budbärare
- eller att främmande människor man aldrig träffat tar sig rätten att kleta diverse negativa etiketter på den som berättar
- eller att man ställs till svars för varenda liten detalj som kan hittas för att misstänkliggöra den som berättar
- eller att man som professor Eva Lundgren, blir utsatt för ett karaktärsmord
- eller att man vet vad som kommer att ske, att alla argument man hört till leda kommer att återupprepas som om kalkerpappret forfarande existerade
- eller för att man som brottsoffer inte har reagerat och agerat enligt regelboken
- eller att det känns fullständigt meningslöst att ställa till med ett uppträde för den där handen som letade sig fram i den trånga bussen
- eller för att den gamla schlagern " din mun säger nej, nej, men dina ögon säger ja" fortfarande lever kvar som en sanning i en och annans medvetande
- eller för att man resignerat och vet vem som drabbas i slutändan
- eller för att det är först nu, med ny teknik som det är möjligt att synliggöra hela problematiken till fullo
- eller för att man med stor sannolikhet bara blir en ny notering i polisens utredningar " brott kan ej styrkas"
- eller att man helt enkelt är såå jävla trött på att ta strid och bli förlöjligad
- eller att som nu, återigen försöka förklara för någon som inte reflekterat, funderat eller bemödat sig om att förstå problemet ens på ytan
Det är väl ganska givet att det är så. Men kunde de inte göra det för 10 år sedan?harry73 skrev:
jag förstår faktiskt inte resonemanget.
Vi vet att det förekommit i många generationer, det borde inte kunnat förekomma efter att kvinnan gavs rösträtt. Så varför metoo först nu?
Redigerat:
Svaret är enkelt: Sociala medier.
Slog en utsatt kvinna larm för tio eller tjugo år sedan så kanske det stannade redan vid chefens chef. Nuförtiden finns det alltid andra som kan snappa upp en orätt och sprida dess verkan till fler.
Slog en utsatt kvinna larm för tio eller tjugo år sedan så kanske det stannade redan vid chefens chef. Nuförtiden finns det alltid andra som kan snappa upp en orätt och sprida dess verkan till fler.
Enkelt vet jag inte, och visst har du rätt angående sociala medier, men dessa medier har ju faktiskt funnits ett antal år. Så frågan kan ses som obesvarad, tycker jag.S Snål-Jocke skrev:
Jag vänder på frågan; Tycker du att det är konstigare att det sker just nu, än vad det skulle vara om det skedde för fem år sedan, eller om fem år från nu?
Jag misstänker att du vill komma någonvart med dina inlägg, gå direkt på sak istället.
Jag har lördag nu, och jag stödjer helhjärtat denna kampanj, jag kan utveckla lite vad jag tycker om kvinnor som gärna vill jämföra sig med andra kvinnor som kanske dagligen utsätts för obehaglig kränkande vidrörningar och oönskade situationer med att en man kanske säger hej, i en hiss...
Ibland tror man inte att folk är på samma planet, men summa summarum av allt detta ståhej är ändå att fler än en slemgubbe drar öronen åt sig och kanske slutar lägga armen om lilla kontorissan vid kaffeautomaten varje dag...
Tror du inte det?
Jag misstänker att du vill komma någonvart med dina inlägg, gå direkt på sak istället.
Jag har lördag nu, och jag stödjer helhjärtat denna kampanj, jag kan utveckla lite vad jag tycker om kvinnor som gärna vill jämföra sig med andra kvinnor som kanske dagligen utsätts för obehaglig kränkande vidrörningar och oönskade situationer med att en man kanske säger hej, i en hiss...
Ibland tror man inte att folk är på samma planet, men summa summarum av allt detta ståhej är ändå att fler än en slemgubbe drar öronen åt sig och kanske slutar lägga armen om lilla kontorissan vid kaffeautomaten varje dag...
Tror du inte det?
Har jag påstått nåt annat?S Snål-Jocke skrev:
Med oräkneliga år av förnedring tycker jag det är konstigt att det dragit ut på tiden så länge som det gjort, en protest mot detta borde kommit så snart det fanns samma möjligheter som det finns nu, i Sverige således från 2006 och framåt.
Kvinnlig rösträtt gav möjligheter att påverka politiken och lagarna, ofredande som beskrivs i metoo borde inte vara möjliga för förövaren att komma undan. Men vi behöver inte beakta denna tid utan tar fasta på tiden som har samma möjligheter som nu.
Du tror jag har en dold agenda? Varför? Kan man inte bara få undra över en sak?
Ni behöver inte svara, jag googlade fram svaret. Det startade för 10 år sedan men fick fart då en skådespelerska anmälde ett, som ni kallar det, gubbslem. https://www.cafe.se/tarana-burke-metoo/
Heder åt dem båda, utan Alyssa Milano hade det inget blivit.
Heder åt dem båda, utan Alyssa Milano hade det inget blivit.
Kanske till och med svårare med en samtyckeslag. Då lägger man kanske än större fokus på vad kvinnan, den andra parten, egentligen ville utifrån klädsel mmA Abies koreana skrev:Där håller jag med dig. Våldtäkt är alltid svårt att bevisa, ord står mot ord, ögonvittnen finns sällan. Skälet till kravet på samtycke är att så många hävdat att de inte förstått, trots ett nej.
Brottsoffer kommer även i fortsättningen att ha lika svårt att bevisa att det inte föreligger ett samtycke.
Hade det inte funnits ett relativt stort antal falska anklagelser så hade det nog varit lättare att döma de som är förövare. Några av de kändisar sommpekats ut kan man ju misstänkanär oskyldiga. Exempelvis fallet med Kronér är ju väldigt konstigt...
...sedan är det ju andra som exempelvis komikern som nog inte har så rent mjöl i påsen...
Visst kan jag också undra. Men det finns nog inget annat svar än att det råkade ske just nu.Marike skrev:
Det går väl lika bra att undra över varför Murens fall skedde 9/11 1989, folket hade ju faktiskt varit förtryckt i över 40 år redan och muren hade funnits i 28 år.
Eller varför medborgarrättsrörelsen i USA startade i mitten av 50-talet, den svarta delen av befolkningen hade ju alltid varit förtryckta.
osv, det finns många exempel.
Jag tror inte att vi så ofta kan finna någon direkt anledning till den exakta tidpunkten för när rörelser startar, de sker dock aldrig i samma ögonblick som orättvisorna kommer, utan alltid i någon ofta mycket senare tidpunkt, utlöst av något.
I metoo tydligen utlöst utav Harvey Weinstein-affären.
Mycket dåliga jämförelser. Ge ett exempel på där en/två privatpersoner har åstadkommit en global förändring.Mikael_L skrev:
Visst kan jag också undra. Men det finns nog inget annat svar än att det råkade ske just nu.
Det går väl lika bra att undra över varför Murens fall skedde 9/11 1989, folket hade ju faktiskt varit förtryckt i över 40 år redan och muren hade funnits i 28 år.
Eller varför medborgarrättsrörelsen i USA startade i mitten av 50-talet, den svarta delen av befolkningen hade ju alltid varit förtryckta.
osv, det finns många exempel.
Jag tror inte att vi så ofta kan finna någon direkt anledning till den exakta tidpunkten för när rörelser startar, de sker dock aldrig i samma ögonblick som orättvisorna kommer, utan alltid i någon ofta mycket senare tidpunkt, utlöst av något.
I metoo tydligen utlöst utav Harvey Weinstein-affären.
"Ge ett exempel på där en/två privatpersoner har åstadkommit en global förändring."
"Adam och Eva"
? Arne Ljungqvist ? Lech Walesa ? Gorbatjov ? Jeltsin ? Mao ?
"Adam och Eva"
Redigerat:
Jesus och Mohammed är ju två självklara namn på listan. Åtminstone om man skall ha samma spridning som #metoo som jämförelse för "global". #metoo är inte särskilt globalt faktiskt, det är i huvudsak ett västvärldsfenomen.