harry73
Marike Marike skrev:
Ge ett exempel på där en/två privatpersoner har åstadkommit en global förändring.
Rosa Parks, Martin Luther King?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L
O Odjuret skrev:
..... Och har det skett en våldtäkt så är problemet bevis. Samtycke eller ej? Det gör ingen skillnad.
Man borde istället diskutera hårdare straff. Det kan ha en skräckande effekt.
Iofs är jag ofta för hårdare straff för olika saker. Men det bör göras rätt. Som exempel kan vi ta nyheten som var kring Putin och Ryssland. Där skrev Aftonbladet att "Putin sviker ryska kvinnor som blivit misshandlade av mannen" eller liknande. De skrev en artikel som var vinklad som så att det är de elaka ryska männen och Putin som nu tar bort kravet på fängelse för mannen som misshandlat.
Sanningen var att det var en rysk domstol som ändrade lagarna kring detta. Tidigare var det obligatorisk med fängelser vid misshandel av frun. Nu blir den nya lagen så att det inte är det.

Orsaken till lagändringen, (och som AB inte skrev något om), var att ryska kvinnor själva hade begärt att det skulle bli så. För om det är illa nog att ha blivit misshandlad av mannen, så blir det inte bättre av att han far iväg till fängelset och troligen mister jobbet, samt inte kan bidra med pengar till familjen.
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Det är lite märkligt:
När Roks ordförande Ireen von Wachenfeldt sade "Män är djur" fick hon krypa till korset och be om ursäkt för sina hårda ord. Men när Heimersson i praktiken säger samma sak ("Om vi inte kan acceptera vad som ingår i normala personalfester där dyngraka grabbar vill sätta på växeltelefonisten är vi inte en tillräckligt hårdhudad nation." ) får han hejarop från män som tycker att han har helt rätt.
Men alltså, sexualdriften finns. Den varken vill eller kommer vi kunna avskaffa. Om nu killarna på golvet gillar den snygga växeltelefonisten så är det bara som det är. Jag ser inga problem med att relationer kan byggas. Vad är liksom problemet här? Att de är förälskade? Att det flörtas?
Sedan kan jag tycka att hela grejen med att dricka med arbetskamrater kanske inte är helt genomtänkt.
 
Microkatten
L Lolight skrev:
Iofs är jag ofta för hårdare straff för olika saker. Men det bör göras rätt. Som exempel kan vi ta nyheten som var kring Putin och Ryssland. Där skrev Aftonbladet att "Putin sviker ryska kvinnor som blivit misshandlade av mannen" eller liknande. De skrev en artikel som var vinklad som så att det är de elaka ryska männen och Putin som nu tar bort kravet på fängelse för mannen som misshandlat.
Sanningen var att det var en rysk domstol som ändrade lagarna kring detta. Tidigare var det obligatorisk med fängelser vid misshandel av frun. Nu blir den nya lagen så att det inte är det.

Orsaken till lagändringen, (och som AB inte skrev något om), var att ryska kvinnor själva hade begärt att det skulle bli så. För om det är illa nog att ha blivit misshandlad av mannen, så blir det inte bättre av att han far iväg till fängelset och troligen mister jobbet, samt inte kan bidra med pengar till familjen.
Verkligen? Vad har du för källa på det?

https://www.theguardian.com/world/2...ange-to-law-decriminalising-domestic-violence
 
L
Microkatten Microkatten skrev:
Verkligen? Vad har du för källa på det?

[länk]
Källa till vad? Vilket av alla påståenden tänker du på?
 
Microkatten
Källa till alla dina påståenden om Ryssland.
 
Sverige tokdominerar. Sedan avslöjar ju Google den feministiska komikerns identitet också...
 
Staffans2000
Marike Marike skrev:
Fantasifigurer räknas ej. Hade du skrivit Edward Snowden eller Julian Assange hade jag kunnat hålla med, den sistnämnde visserligen med våldtäktsanklagelse mot sig, men bortsett från det så.
Assange är inte längre våldtäktsanklagad. Rätt skall vara rätt.
Hans fall är dessutom relevant i denna tråd!
Den påstådda våldtäkten bestod av att Assange låg med en bekantskap på kvällen. Båda somnade nöjda och glada. Under natten pilsknade Assange till och återupptog kvällens aktivitet. Denna gång utan barriärskydd! Damen vaknar och frågar -har du något på dig? -Ja. Dig!.Svarar Assange. Istället för att protestera mot den lättkläddes förehavande, lät hon honom gå i mål.
 
Noterade förresten att ännu ett ensamkommande barn, denna gång någonstans i Västsverige, också kan skriva på #metoo efter att ha haft ihop det med en medelålders vårdare. Bara ytterligare ett exempel på att svärdet har dubbla eggar...
...bara för att det är vassare på ena sidan, så innebär det inte att det inte skadar åt det andra hållet också! Intressant i dessa fall är att det är tonåringar i beroendeställning till kvinnor...
 
Marike
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige tokdominerar. Sedan avslöjar ju Google den feministiska komikerns identitet också...
Kanske kommer andra länder ikapp, de är kanske bara lite "tröga".
 
Marike Marike skrev:
Kanske kommer andra länder ikapp, de är kanske bara lite "tröga".
Nej, det är inte det som är "bekymret". De är inte lika jämställda som i Sverige, vilket gör att det inte tas på samma allvar där. Man har inte en så stark position att utgå ifrån. Lite tvärtom än vad man kan tro kanske, men så fungerar det i många områden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Assange är inte längre våldtäktsanklagad. Rätt skall vara rätt.
Hans fall är dessutom relevant i denna tråd!
Den påstådda våldtäkten bestod av att Assange låg med en bekantskap på kvällen. Båda somnade nöjda och glada. Under natten pilsknade Assange till och återupptog kvällens aktivitet. Denna gång utan barriärskydd! Damen vaknar och frågar -har du något på dig? -Ja. Dig!.Svarar Assange. Istället för att protestera mot den lättkläddes förehavande, lät hon honom gå i mål.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Stackars förtryckta norska, danska, finska och isländska kvinnor![/

Är inte botten nådd snart, mina småttingar fick kissa, borsta tänderna för ett bra tag sedan, godnatt på dig nu.
(detta är ett bra exempel på att jag vet vad härskarteknik innebär)
Tråkig utveckling av tråden!
 
Hemmakatten
Visst finns det en annan tråd någonstans här på forumet där kränkta, förförstådda, missförstådda, upprörda, oförstådda, oförstående, förnärmade, sårade, skymfade vanärade, sårade, förödmjukade, vanärade, skändade män kan framföra sina åsikter och upplevelser. Uppmanar er VERKLIGEN att skapa en egen tråd där ni kan diskutera alla dessa era upplevda skymfningar.

I den här tråden, som jag skapade är det kvinnorna som har alla dessa erfarenheter ovan. OCH LÅT KVINNORNAS BERÄTTELSER BERÄTTAS UTAN KOMMENTARER.

Även i byggahus finns det många berättelser att berätta. Känner till bl.a kvinnliga snickare, jurister, rörmokare och elektriker och I nvandrare som går under alias för att inte bli utsatta och påhoppade.Sorgligt men sant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.