KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Absolut inte för att lägga över skulden på offren,
men jag bara undrar HUR HAR NI STÅTT UT, UTAN ATT SÄGA IFRÅN?

Jag har bott ihop med en underbar kvinna i snart 40 år (och vi har två barn ihop), men jag har aldrig hört henne klaga över bemötandet från en manligt sexistisk värld.
Kanske vi bara är lyckligt lottade :thinking:
Eller så har hon bara inte tagit upp det. Fråga henne om hon råkat ut för något. det har hon troligen. Men hon har inte tyckt att det har varit något att bry sig om att ta upp med dig, för "så är det ju, männen är ju sådana". Det har vi nämligen fått lära oss sedan vi var barn.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mer skoskav. En annan sak vi grabbar vet, är att ett nej mycket väl kan bli ett ja om en stund. Och då är det inte så konstigt att serenaden blir utdragen. Varför? Jo, ni damer spelar understundom svårfångade av olika orsaker, vilket gör risken för missförstånd stor. Om ett nej verkligen var ett nej, skulle mycket vara vunnet! Att vi dessutom talar olika språk, gör ju inte saken bättre.
Gör så här: tolka ett nej som en nej. Det du beskriver är tjatsex, det är en form av våldtäkt, men det blir aldrig någon dom. Det är inte som tjejerna spelar svårfångade, det är att de tröttnar på tjatet och ger med sig, för att de är rädda att du ska tappa intresset annars. Och är du bara ute efter sexet så stämmer det, då drar du efteråt i vilket fall som helst.

Hänvisar återigen till filmen "Tea Consent", som verkligen stämmer in på denna situation. För vi pratar inte olika språk. Istället är det män som tolkar samma sak olika från en man jämfört med en kvinna. Man ska fan inte behöva vara otrevlig mot män bara för att man inte vill ligga med dem. Jag ska kunna vara trevlig och glad och prata öppet och fritt utan att du tolkar det som att jag bjuder ut mig eller flirtar med dig.
 
  • Gilla
Xilona och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gör så här: tolka ett nej som en nej. Det du beskriver är tjatsex, det är en form av våldtäkt, men det blir aldrig någon dom. Det är inte som tjejerna spelar svårfångade, det är att de tröttnar på tjatet och ger med sig, för att de är rädda att du ska tappa intresset annars. Och är du bara ute efter sexet så stämmer det, då drar du efteråt i vilket fall som helst.

Hänvisar återigen till filmen "Tea Consent", som verkligen stämmer in på denna situation. För vi pratar inte olika språk. Istället är det män som tolkar samma sak olika från en man jämfört med en kvinna. Man ska fan inte behöva vara otrevlig mot män bara för att man inte vill ligga med dem. Jag ska kunna vara trevlig och glad och prata öppet och fritt utan att du tolkar det som att jag bjuder ut mig eller flirtar med dig.

Nu ger jag mig in i något jag kommer ha väldigt svårt att ta mig ur, om jag så skriver timtal varje dag, kommer vissa saker tolkas fel.

Till en början så har ni kvinnor helt fel i många frågor som ni tror er veta om hur vi fungerar.
Att vi inte begriper speciellt mycket vill jag inte skriva om just nu.

Du skrev i slutet av ditt inlägg att kvinnor skall få vara glada, trevliga... De skall få klä sig hur de vill (mina ord) oavsett utseende och ålder, sminka sig mm, vara flörtiga, enligt mig, utan att bli våldtagna.

Du har rätt i så mycket du skriver i inläggen men läs gärna andras inlägg igen, läs de helt neutralt utan några som helst förutfattade meningar, många dissade kommentarer ser jag som medhåll till ursprungsfrågan, annorlunda formulerade bara.

Nu till några inte helt otänkbara händelser:

Jag är utbildad sedan yngre år på massage.
Jag är hemma, pappaledig, grannen hemma, mammaledig.
Ont i nacken!

Min tant kommer hem när grannen är här, hon säger att jag kan ordna hennes nacke, om grannen vill, ingen frågade mig.
Grannen, vacker, trevlig, fast i ett inte allt för bra förhållande.

Jag fast i ett då falnande förhållande.

Lång historia, gör den kort nu:

Masserade nacken under gillande av grannen, kysste nacken, inget ogillande!

Vill inte skriva mera, men, hur kan hon agera nu, hänga ut mig i media, tvingade jag mig till något eller var detta en okej händelse?

Självklart var detta en okej händelse rent händelsemässigt, moraliskt, nej!

Kan detta räknas som sexuella trakasserier av någon på detta forum, jag vill väldigt gärna veta. Flytta gärna mitt inlägg, det är lite ot, tills nu:

Min dotter blev misshandlad under längre tid, både fysiskt och psykiskt samt våldtagen av sin dåvarande sambo, inget jag vill dela med mig av här, han blev dömd, lång process, psykiskt påfrestande men viktigt att göra.

Ni förstår skillnaderna mellan dessa händelser, de är långt ifrån varandra i händelseförlopp men båda kan hamna på metoo.

Som avslutning på inlägget så hör jag till "svinen" som ser kvinnor som en potentiell partner, jag är sådan, kommer inte ändra mig. Jag skulle aldrig kladda på en för mig främmande kvinna, har dessvärre flörtat med många.

Jag har behov av bekräftelse, måhända är jag felstöpt.

Metoo handlar fortfarande om att samtliga bör ändra inställning, inte bara män, men vi män, jag iaf, har den tron att alla kvinnor vill ha mig.


Mvh P-A
 
Anna_H Anna_H skrev:
Gör så här: tolka ett nej som en nej. Det du beskriver är tjatsex, det är en form av våldtäkt, men det blir aldrig någon dom. Det är inte som tjejerna spelar svårfångade, det är att de tröttnar på tjatet och ger med sig, för att de är rädda att du ska tappa intresset annars. Och är du bara ute efter sexet så stämmer det, då drar du efteråt i vilket fall som helst.

Hänvisar återigen till filmen "Tea Consent", som verkligen stämmer in på denna situation. För vi pratar inte olika språk. Istället är det män som tolkar samma sak olika från en man jämfört med en kvinna. Man ska fan inte behöva vara otrevlig mot män bara för att man inte vill ligga med dem. Jag ska kunna vara trevlig och glad och prata öppet och fritt utan att du tolkar det som att jag bjuder ut mig eller flirtar med dig.
Ett förtydligande från mig till dig Anna.
Jag valde att svara ditt senaste inlägg, många andra inlägg från andra användare hade kunnat användas.
Det var inget personligt eller negativt menat, om det nu kan uppfattas så av någon.

Mvh P-A
 
harry73
P Pagno skrev:
Masserade nacken under gillande av grannen, kysste nacken, inget ogillande!

Vill inte skriva mera, men, hur kan hon agera nu, hänga ut mig i media, tvingade jag mig till något eller var detta en okej händelse?
Bara du och grannen vet om du tolkade situationen rätt. Jag tror faktiskt att vi ofta tolkar situationen rätt, sedan kan det bli fel i alla fall, t ex om antingen grannen ångrar sig pga skuldkänslor och du vägrar att acceptera hennes nej eller eftersom hon accepterade kyssen tycker du att hon också ska acceptera nästa steg även om hon säger nej.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bara du och grannen vet om du tolkade situationen rätt. Jag tror faktiskt att vi ofta tolkar situationen rätt, sedan kan det bli fel i alla fall, t ex om antingen grannen ångrar sig pga skuldkänslor och du vägrar att acceptera hennes nej eller eftersom hon accepterade kyssen tycker du att hon också ska acceptera nästa steg även om hon säger nej.
Tack, precis det svar jag hade hoppats på, mest tacksam att det finns fler med liknande tankegång.
Självklart, för mig, ger inte det ena rätt till något annat, där håller jag med om att ett nej är och förblir ett nej, vilket måste accepteras, även om den som säger nej är den som vill mer.
 
Marike
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Ge ett exempel på där en/två privatpersoner har åstadkommit en global förändring."

"Adam och Eva" ;) ? Arne Ljungqvist ? Lech Walesa ? Gorbatjov ? Jeltsin ? Mao ?
Män,män bara män,nästan. Män som förändrat med massorna i ryggen är det att jämföra med kvinnor som förändrat med massorna mot sig?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Eller så har hon bara inte tagit upp det. Fråga henne om hon råkat ut för något. det har hon troligen. Men hon har inte tyckt att det har varit något att bry sig om att ta upp med dig, för "så är det ju, männen är ju sådana". Det har vi nämligen fått lära oss sedan vi var barn.
I min familj har min fru ingen historia att bidra med. Jag har flera. Hennes närmaste väninnor har inte heller någon historia att bidra med. Mina vänner har flera. Det enda min fru kan berätta om är hur män på hennes arbetsplats varit utsatta av kvinnor.

Allt beror på i vilka sociala sammanhang man rör sig, åtminstone till viss del. Jag var ett tag inne i en geuppering som anordnade fester. Då var man ordentligt utsatt. Men jag har även blivit utsatt hos tandläkaren och på andra platser som inte haft med min sociala status att höra.

Min fru har aldrig rört sig med så kallat innefolk, inte heller hennes väninnor. De kommer dessutom från välordnade sociala förhållanden. Alltså är sannolikheten mycket lägre.
 
Marike Marike skrev:
Män,män bara män,nästan. Män som förändrat med massorna i ryggen är det att jämföra med kvinnor som förändrat med massorna mot sig?
Både Jesus och Mohammed arbetade mot det som gällde vid sin tid. Vill du ha kvinnliga förebilder så finns det en del regenter som påverkar samhället rätt så ordentligt, både i Sverige och utomlands...
 
Marike
pacman42 pacman42 skrev:
Jesus och Mohammed är ju två självklara namn på listan. Åtminstone om man skall ha samma spridning som #metoo som jämförelse för "global". #metoo är inte särskilt globalt faktiskt, det är i huvudsak ett västvärldsfenomen.
Fantasifigurer räknas ej. Hade du skrivit Edward Snowden eller Julian Assange hade jag kunnat hålla med, den sistnämnde visserligen med våldtäktsanklagelse mot sig, men bortsett från det så.
 
Fantasifigurer? Väldigt kända och deras existens och påverkan är vetenskapligt bevisad. Däremot kan man ifrågasätta många av de uppdiktade historier som finns om dem. Men fantasifigurer är de definitivt inte.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En annan sak vi grabbar vet, är att ett nej mycket väl kan bli ett ja om en stund. Och då är det inte så konstigt att serenaden blir utdragen. Varför? Jo, ni damer spelar understundom svårfångade av olika orsaker, vilket gör risken för missförstånd stor. Om ett nej verkligen var ett nej, skulle mycket vara vunnet!
Nej, vi spelar inte svårfångade. Vi blir söndertjatade och vågar inte säga nej längre eftersom vi då riskerar att bli kasserade. Eftersom sexet uppenbarligen är viktigare än vårt nej.

Om du nu tror att det är ett spel. Fråga!

"Säger du nej men menar ja? Jag undrar för jag vill inte tjata mig till sex men jag fortsätter gärna uppvakta dig om det är du vill"
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Så varför metoo först nu?
Vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Marike
fia_mstd fia_mstd skrev:
Vad spelar det för roll?
Absolut ingen. Det var ett tidigare inlägg som eskalerade till ett ot. sidospår, ber om ursäkt för detta och min nyfikenhet och lägger ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.