Men det kommer alltid finnas folk som inte förstår. Så är det med allting. Huvudsaken är att den stora majoriteten förstår "problemet"A Abies koreana skrev:För att förstå nuet bör man känna historien sägs det.
Det är inte mer än rätt att den som en gång startade den första debatten om våldtäkt i vårt land får komma till tals, Maria Pia Boëthius. Mycket är sig likt, samma motargument dyker upp idag som det gjorde på 70 - talet men omfattningen av motståndet är numera endast viskningar i flödet.
Jag har fortfarande Susan Brownmillers bok `Våldtäkt´ i min bokhylla
[länk]
Det var på 80-talet och vi som startade kommunens kvinnojour skulle efter mycket tjat på kommunledningen äntligen får ett kvinnohus, en mera funktionell plats för verksamheten än den lilla lägenhet vi hittills fått disponera.
En enorm känsla fyllde oss när vi flyttade in i det gamla vackra huset. Det fanns inga pengar till inredning, vi tömde våra källarförråd och bar dit våra gamla gardiner, någon kom med en barnsäng och en annan med en fåtölj. Använda men rentvättade lakan bäddade vi sängarna med. Husgeråden var udda men fullt fungerande.
Vi bestämde oss för att ordna en loppis för att få in lite slantar till verksamheten, allt kostar pengar, även toalettpapper.
Människor är givmilda när de uppfattar att ändamålet är gott, sakta fyllde vi källarutrymmet med massor av säljbara prylar men vi behövde ett dragplåster för att locka köpare till den helg när loppisen skulle äga rum.
Namnet var självklart, Maria Pia Boëthius. Jag fick uppdraget att kontakta henne och hon sa omedelbart ja, ville inte ha någon ersättning. Hon skulle besöka oss på lördagen och hålla ett tal, allt var förberett och tidningarna gav oss gratis publicitet. Samma vecka som loppisen skulle äga rum fick jag ett telefonsamtal från Maria Pia, hon berättade att hon var på bröllopsresa i Italien och hade glömt bort att hon skulle vara hos oss inkommande lördag. Hon bad så hemskt mycket om ursäkt, jag tar flyget hem på fredag och återvänder till Italien på söndag igen så det ordnar sig. Möt mig vid tåget på lördag förmiddag!
Jag mötte henne vid stationen och vi fick tid för en fika och en pratstund innan loppisen började. Den blev succé, hela det stora huset var fyllt av folk som ville lyssna på Maria-Pia och bidra med pengar till verksamheten.
Alla gamla fästen faller till slut, Jerikos murar föll av en trumpetstöt och Me Too är en trumpetstöt som hörs över hela världen där det återstående motståndet är så försvagat att det förlorat sin kraft. När Me Too ebbat ut kommer världen att se annorlunda ut.
Jag är övertygad om att de allra flesta håller med att det måste lösas. Ingen ska behöva känna sig orolig eller rädd.
Alla i den här tråden är överens om att det inte är okej. Sen måste man inse att historia är historia. De största feminister fanns för många år sedan. De gjorde de största jobben som kvinnlig rösträtt tex. Feminister idag har inte så mycket att göra egentligen.
Våldtäkt har varit förbjudet länge. Sexuella övergrepp är förbjudet.
Ur en synvinkel så kommer inte metoo leda till några egentliga förändringar av lagar.
Dock har folk börjat vakna till liv och se problemet.
Samtyckes lagen är bara ett slag i luften. Som ska blidka feminister. Ett problem med den lagen är enkel. Om man våldtar någon så hade man inte tillstånd. Men våldtäkten sker oavsett samtycke. Och att döma någon gör ingen skillnad. Våldtäktsmannen kommer hänvisa till att det fanns tillstånd. Och har det skett en våldtäkt så är problemet bevis. Samtycke eller ej? Det gör ingen skillnad.
Man borde istället diskutera hårdare straff. Det kan ha en skräckande effekt.
Självklart var hon inte den första i världshistorien, det trodde jag alla förstod. Birger Jarl instiftade kvinnofridslagar redan på 1200 - talet men då var våldtäkt ett egendomsbrott. Det var mannen eller familjen som var brottsoffer eftersom någon hade skadat egendomen.T Thomas_Blekinge skrev:
Men hon var definitivt en pionjär här i Sverige och hennes strid för våldsutsatta kvinnor resulterade så småningom i en mera modern lagstiftning. Många bidrog, inte minst de kvinnliga forskare vars arbeten vidgade kunskapen som sedermera låg till grund för kvinnofridslagen.
Inte minst resulterade allt detta i ett Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet.
http://www.nck.uu.se/
Där håller jag med dig. Våldtäkt är alltid svårt att bevisa, ord står mot ord, ögonvittnen finns sällan. Skälet till kravet på samtycke är att så många hävdat att de inte förstått, trots ett nej.O Odjuret skrev:
Brottsoffer kommer även i fortsättningen att ha lika svårt att bevisa att det inte föreligger ett samtycke.
Det ser bra ut på pappret. Men att skylla på att de inte förståt känns ändå som att ett samtycke ändå inte skulle hjälpa.A Abies koreana skrev:Där håller jag med dig. Våldtäkt är alltid svårt att bevisa, ord står mot ord, ögonvittnen finns sällan. Skälet till kravet på samtycke är att så många hävdat att de inte förstått, trots ett nej.
Brottsoffer kommer även i fortsättningen att ha lika svårt att bevisa att det inte föreligger ett samtycke.
Skönt att vi är på samma spår nån gång
Våldtäkt är otroligt svårt att bevisa tyvärr. Bevis finns inte alltid. Eftersom många tyvärr väntar med att anmäla. Det är synd men förståeligt.
Det är lite märkligt:
När Roks ordförande Ireen von Wachenfeldt sade "Män är djur" fick hon krypa till korset och be om ursäkt för sina hårda ord. Men när Heimersson i praktiken säger samma sak ("Om vi inte kan acceptera vad som ingår i normala personalfester där dyngraka grabbar vill sätta på växeltelefonisten är vi inte en tillräckligt hårdhudad nation." ) får han hejarop från män som tycker att han har helt rätt.
År 2005 blev Eva Lundgren kallad fuskare även om inget kunde bevisas, man ansåg att hennes siffror om våld i nära relationer var totalt överdrivna. Siffror som framkommit i anslutning till MeToo visar snarare på motsatsen.
http://www.unt.se/insandare/eva-lundgren-bor-fa-en-ursakt-4831139.aspx
Många män säger alltså "Men varför har ni inte sagt något tidigare?" Det har kvinnor gjort i alla tider, men männen har ju inte lyssnat, inte tagit det på allvar!
När Roks ordförande Ireen von Wachenfeldt sade "Män är djur" fick hon krypa till korset och be om ursäkt för sina hårda ord. Men när Heimersson i praktiken säger samma sak ("Om vi inte kan acceptera vad som ingår i normala personalfester där dyngraka grabbar vill sätta på växeltelefonisten är vi inte en tillräckligt hårdhudad nation." ) får han hejarop från män som tycker att han har helt rätt.
År 2005 blev Eva Lundgren kallad fuskare även om inget kunde bevisas, man ansåg att hennes siffror om våld i nära relationer var totalt överdrivna. Siffror som framkommit i anslutning till MeToo visar snarare på motsatsen.
http://www.unt.se/insandare/eva-lundgren-bor-fa-en-ursakt-4831139.aspx
Många män säger alltså "Men varför har ni inte sagt något tidigare?" Det har kvinnor gjort i alla tider, men männen har ju inte lyssnat, inte tagit det på allvar!
Det var inte speciellt hemskt. Bara obehagligt! För de var seniga gubbar och jag var en spänstig yngling. En golvade jag, dom andra bad jag dra åt fanders. Men en gång var annorlunda, för då var det en biffig bög som nog var dubbelt så stor som jag. Bättre fly än illa fäkta, tänkte jag, för då blev jag rädd!whork skrev:
Nä, det där är ju en fruktansvärd situation som du har tvingats uppleva. Jag lider med dig.
Alla övergrepp är förjävliga, och det finns ju ingen skala. Det finns ingen skala för ingen kan bestämma för någon annan vad ett övergrepp består av. Den enda som bestämmer är den som utsätts för det. Antagligen har dina upplevelser påverkat sättet du ser på homosexuella, till exempel. Det är ju förjävligt och ingenting som jag önskar ska hända min värsta ovän.
Och det är nog här skon klämmer! Jag tror att många karlar inte fattar att dom kan skrämma tjejerna när dom visar ett överdrivet intresse. För dom vill ju få brudarna i säng! Inte på flykt! Skulle friaren inse att han oroade sitt hjärtas dam med sin uppvaktning blev kurtisförsöket kort! För om det är något vi killar vet, så är det att vägen till lite "hej hopp i lingonriset" går genom att få brudarna på gott humör (därav gratisdrinkarna)!
Mer skoskav. En annan sak vi grabbar vet, är att ett nej mycket väl kan bli ett ja om en stund. Och då är det inte så konstigt att serenaden blir utdragen. Varför? Jo, ni damer spelar understundom svårfångade av olika orsaker, vilket gör risken för missförstånd stor. Om ett nej verkligen var ett nej, skulle mycket vara vunnet! Att vi dessutom talar olika språk, gör ju inte saken bättre.
Inga av dessa betraktelser har något att göra med våldsamma "profiler" (vad det nu är) som med rest majstång tvingar in någon stackare i en garderob! De borde buras in.
Staffan
P.S.
Jag skulle hänvisa till ett tidigare inlägg av mig, men även det verkar ha blivit censurerat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men hallå! Eva Lundgren drev ju en väldigt extrem "feministisk" kampanj mot alla män, där hon till och med anklade dem för att ägna sig åt männikskoslakt och kannibalism på små barn.Anna_H skrev:
Och detta får även mig att undra:Anna_H skrev:
Varför har inte alla dessa flickor/kvinnor slutit sig samman och ställt de makthavande männen mot väggen?
Utan bara spelat med, låtsats som ingenting och tyst lidit under den patriarkala terrorn.
Är sammanhållningen mellan kvinnor så dålig att de inte under årtionden tillsammans kunnat ta itu med detta problem? Varför?
Jag blir inte riktigt klok på vad din poäng med inlägget är. Ifrågasätter du att det finns ett problem eller ifrågasätter du varför det drabbade ”misslyckats” med att lyfta de problem de drabbats av? Jag har svårt att tro att du på allvar menar att det är offrens fel att företrädesvis allt för många män beter sig som svin för att de drabbade inte tagit itu med problemet tidigare.KnockOnWood skrev:
Och detta får även mig att undra:
Varför har inte alla dessa flickor/kvinnor slutit sig samman och ställt de makthavande männen mot väggen?
Utan bara spelat med, låtsats som ingenting och tyst lidit under den patriarkala terrorn.
Är sammanhållningen mellan kvinnor så dålig att de inte under årtionden tillsammans kunnat ta itu med detta problem? Varför?
Att påstå att någon kvinna "inte förstår" vad som kommer att hända och hon tar sig frånO Odjuret skrev:Det ser bra ut på pappret. Men att skylla på att de inte förståt känns ändå som att ett samtycke ändå inte skulle hjälpa.
Skönt att vi är på samma spår nån gång
Våldtäkt är otroligt svårt att bevisa tyvärr. Bevis finns inte alltid. Eftersom många tyvärr väntar med att anmäla. Det är synd men förståeligt.
Många kommer att kunna ta sig därifrån men med traumatiska upplever som kräver tid, kärlek och terapi för kvinnan.
Andra, inte lika lyckliga kvinnor blir våldtagna bara för att de jobbar på fel ställe och chefen 6 kräver "specialbehandling" Dessa kvinnor borde polisanmäla om de orkar.
Även äldre kvinnor som jag råkar ut för trakasserier. Trakasserier existerar i alla i alla åldersgrupper. Är man inte för gammal, så ser man sunkig ut, eller är för tjock, eller är fel sminkad.
ELLER så är man chefen och har möjlighet att stävja detta yuperrs beteende.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, jag tror att du misstolkar mig!M mr_bygg skrev:
Kanske beroende på att jag själv har levt och arbetat i en miljö där dessa problem inte har varit synliga.
Men jag menade var bara det jag skrev: Alla kvinnor och flickor, 50% av oss alla, som får utstå denna förnedring,
varför har de inte slutit sig samman, satt ner foten och sagt stopp?
Absolut inte för att lägga över skulden på offren,
men jag bara undrar HUR HAR NI STÅTT UT, UTAN ATT SÄGA IFRÅN?
Jag har bott ihop med en underbar kvinna i snart 40 år (och vi har två barn ihop), men jag har aldrig hört henne klaga över bemötandet från en manligt sexistisk värld.
Kanske vi bara är lyckligt lottade
Det är bara att gratulera att du jobbat ett helt arbetsliv utan att du stött på problemet alls Så antingen så är du en del av problemet eller så har du helt enkelt hittat arbetsgivare och medarbetare som beter sig som folk.KnockOnWood skrev:
Nej, jag tror att du misstolkar mig!
Kanske beroende på att jag själv har levt och arbetat i en miljö där dessa problem inte har varit synliga.
Men jag menade var bara det jag skrev: Alla kvinnor och flickor, 50% av oss alla, som får utstå denna förnedring,
varför har de inte slutit sig samman, satt ner foten och sagt stopp?
Absolut inte för att lägga över skulden på offren,
men jag bara undrar HUR HAR NI STÅTT UT, UTAN ATT SÄGA IFRÅN?
Man kan lika gärna vända på frågan och ifrågasätta varför det har kunnat pågå så länge och ingen reagerat på offrens situation. Men man kan knappast skylla de drabbades situation då det inte är lätt att riskera konsekvenserna av en anmälan och att allt för många tycker att man får svälja förnedringen.
#Metoo har uppnått precis det du efterfrågar, helt plötsligt säger man ifrån. Det blir svettigt för alla personer som inte klarat av att bete sig som folk eller i värre fall begått övergrepp. Men det är väldigt uppfriskande att se hur ett svinaktigt beteende straffar sig och många som uppenbarligen inte har kunnat bete sig som folk får ta konsekvenserna av sitt beteende.
Jag tror mig förstå hur han tänker.Mikael_L skrev:
Internet med facebook m.m är inte nytt, så varför har inte metoo kommit för 10 år sedan? Det kan inte vara brist på fantasi, det vore ren ärekränkning att påstå att kvinnor inte kunde tänka den tanken. Så varför inte förrän nu? Ju tidigare det kommit desto fler hade sluppit utsättas.
Eller ligger det rätt i tiden, med ett klatschigt engelskklingande namn .
Självklart är det bra det har kommit men frågan, varför inte tidigare , känns berättigad.
Kanske för det här och hela historien innan där offret blev skuldbeläggs;Marike skrev:
"Är brottet med hänsyn till den tvingades handlande före övergreppet att anses som mindre grovt, dömes till böter…". Staten skulle sanktionera att vissa våldtäktsoffer hade sig själva att skylla.
- eller för att det handlar om makt och beroende
- eller för att det är så tröttsamt att bli hånad, förminskad och misstänkliggjord som budbärare
- eller att främmande människor man aldrig träffat tar sig rätten att kleta diverse negativa etiketter på den som berättar
- eller att man ställs till svars för varenda liten detalj som kan hittas för att misstänkliggöra den som berättar
- eller att man som professor Eva Lundgren, blir utsatt för ett karaktärsmord
- eller att man vet vad som kommer att ske, att alla argument man hört till leda kommer att återupprepas som om kalkerpappret forfarande existerade
- eller för att man som brottsoffer inte har reagerat och agerat enligt regelboken
- eller att det känns fullständigt meningslöst att ställa till med ett uppträde för den där handen som letade sig fram i den trånga bussen
- eller för att den gamla schlagern " din mun säger nej, nej, men dina ögon säger ja" fortfarande lever kvar som en sanning i en och annans medvetande
- eller för att man resignerat och vet vem som drabbas i slutändan
- eller för att det är först nu, med ny teknik som det är möjligt att synliggöra hela problematiken till fullo
- eller för att man med stor sannolikhet bara blir en ny notering i polisens utredningar " brott kan ej styrkas"
- eller att man helt enkelt är såå jävla trött på att ta strid och bli förlöjligad
- eller att som nu, återigen försöka förklara för någon som inte reflekterat, funderat eller bemödat sig om att förstå problemet ens på ytan