T Thomas_Blekinge skrev:Anna, du kallar honom för gubbslem för att han delar inte din åsikt. Är det OK? Om jag skulle kalla dig för något liknande kvinnligt epitet för att du inte delar min åsikt, skulle det vara OK?
Tyvärr lär jag mig här att du och Birgit har tappat omdömet i all turbulens. Med tanke på vad ni kanske har varit med om är det möjligen förståeligt men inte korrekt
Men jag är mer förskräckt över de manliga medlöparna här som tar ton så det skriker, till synes för att vara först i MeToo-klassen.
I och med att du fortsätter trolla kan jag ju bemöda dg med att svara en gång till; att du så fundamentalt missförstår det obehagliga och fantastiskt urkorkade i att försvara en tafsande mans beteende med att en viss dansform innebär ett visst mått av kroppskontakt är ju bara rent jävla sorgligt.T Thomas_Blekinge skrev:Hej, vad fel det blev!
Har du dansat klassiska dansar någon gång? Oavsett om det är Wienerwals eller någon klassiskt latinsk dans så tar man på varann. Och inte på brösten såklart. Jag vet inte på vilka tillställningar du var och vad du gjorde in din ungdom.
Kan du inte bara hålla sakerna isär? Döm inte folk för saker du inte begriper.Du har knaske sett "Lets Dance". Allmänt omtyckt i Sverige och många andra länder. Men för närgånget i mina ögon.
Tror du på fullaste allvar att killen som berättar on scenariot där han har handgripligen flyttat på sin chef som inte slutade tafsa på en kollega har ett skit med dans att göra, på riktigt nu? Vill du verkligen gå i polemik med ett sånt argument? Tror du på fullaste seriöst allvar att chefen i det här fallet hävdade att dom ”bara dansade”, och att han inte hörde att kvinnan sa nej, visade med kroppsspråket att hon inte ville att han skulle ta på henne? Tror du verkligen det Tomas?
För att svara på ditt tidigare inlägg så har jag en helt realistisk och verklighetsbaserad kunskap om det svenska rättssystemet, och jag vet mycket väl om principen kring att man inte ska döma på förhand, men det finns en gråzon också. Till exempel är det otroligt svårt att åtala någon för ett kränkande tillmäle, eller att polisanmäla någon för sexuella trakasserier efter upprepade händelser då ord står mot ord. Det vet ju både du och jag. Anledningen till att mörkertalet och gråzonen är så stor tror jag är att så många människor är rent av luttrade och känner inte att en polisanmälan leder någon vart över huvud taget.
Vissa saker som Timell har gjort är kanske inte enligt paragraferna olagliga, men dom är djupt jävla olämpliga, och jag tror inte TV4 vill ta i honom med tång efter det här. Det är trots allt ett fritt land (även om du verkar gå igång på öststats-referensen lite), och kan dom köpa sig loss från hans kontrakt står det dom fritt att göra det.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Du vill missförstå mig, du kan inte läsa sammanhangen. Du verkar finna ett nöje i det, va så god, det bjuder jag på. Och så tjänar du lite MeToo-poäng.whork skrev:
I och med att du fortsätter trolla kan jag ju bemöda dg med att svara en gång till; att du så fundamentalt missförstår det obehagliga och fantastiskt urkorkade i att försvara en tafsande mans beteende med att en viss dansform innebär ett visst mått av kroppskontakt är ju bara rent jävla sorgligt.
Tror du på fullaste allvar att killen som berättar on scenariot där han har handgripligen flyttat på sin chef som inte slutade tafsa på en kollega har ett skit med dans att göra, på riktigt nu? Vill du verkligen gå i polemik med ett sånt argument? Tror du på fullaste seriöst allvar att chefen i det här fallet hävdade att dom ”bara dansade”, och att han inte hörde att kvinnan sa nej, visade med kroppsspråket att hon inte ville att han skulle ta på henne? Tror du verkligen det Tomas?
För att svara på ditt tidigare inlägg så har jag en helt realistisk och verklighetsbaserad kunskap om det svenska rättssystemet, och jag vet mycket väl om principen kring att man inte ska döma på förhand, men det finns en gråzon också. Till exempel är det otroligt svårt att åtala någon för ett kränkande tillmäle, eller att polisanmäla någon för sexuella trakasserier efter upprepade händelser då ord står mot ord. Det vet ju både du och jag. Anledningen till att mörkertalet och gråzonen är så stor tror jag är att så många människor är rent av luttrade och känner inte att en polisanmälan leder någon vart över huvud taget.
Vissa saker som Timell har gjort är kanske inte enligt paragraferna olagliga, men dom är djupt jävla olämpliga, och jag tror inte TV4 vill ta i honom med tång efter det här. Det är trots allt ett fritt land (även om du verkar gå igång på öststats-referensen lite), och kan dom köpa sig loss från hans kontrakt står det dom fritt att göra det.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Nej, det är för allvarligt för att tävla. Dessutom vet man inte riktigt vad tävlingsgrenarna heta. Det kan vara allt från empati, (o)förmåga att läsa strukturerat och klart, (o)förmågan att lyssna till varandra och förstå, politisk korrekthet, mm.Anna_H skrev:
Anna, du ser ju själv att whork redan har plockat hem tre likes från din falang.
Jag är bara rädd att de verkliga offren inte får plats i denna tråd av självgodhet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jodå, jag läser dina härskartekniker och ditt virrvarr av förklaringar till varför det måste vara ok att tafsa på brudar på ett dansgolv, för det gör man ju när man dansar rumba.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag läser det, men jag håller inte med dig bara. Jag tror dessutom (eller, ja, jag hoppas i alla fall) att du är rätt unik med dina åsikter. Jag har bara så otroligt svårt att förstå hur det är en dålig sak att tjejer och killar som blivit utsatta för övergrepp äntligen tar bladet från munnen och berättar vad dom varit med om.
Det är dock inte speciellt roande, men skitsamma. Metoo-poäng alltså, fantastiskt.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Så otroligt välskrivet: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/11/29/jennifer-wegerup/
Har den varit uppe förut får ni se den igen.
Har den varit uppe förut får ni se den igen.
Hade jag kunnat multigilla, hade jag gjort det!T Thomas_Blekinge skrev:Anna, du kallar honom för gubbslem för att han delar inte din åsikt. Är det OK? Om jag skulle kalla dig för något liknande kvinnligt epitet för att du inte delar min åsikt, skulle det vara OK?
Tyvärr lär jag mig här att du och Birgit har tappat omdömet i all turbulens. Med tanke på vad ni kanske har varit med om är det möjligen förståeligt men inte korrekt.
Men jag är mer förskräckt över de manliga medlöparna här som tar ton så det skriker, till synes för att vara först i MeToo-klassen.
Själv var jag tydligen ett hett villebråd hos bögfalangen, för fyra gånger har företrädesvis äldre gentlemen visat mig sin uppskattning. Från smek på låret och förslag på gemensamt bastubad , till "cockgrabbing" via självbefläckande karl i en dusch som önskade assistans! Jag kan lätt säga, att jag inte var odelat glad över uppmärksamheten, till skillnad från mina kompisar som fann det väldigt roande! För min egen självkänsla har "lyckligtvis" även yngre damer, på samma sätt behandlat mig som ett sexobjekt!
Jag gissar att jag i och med detta, med råge kvalificerar mig i jagmedgemenskapen trots att jag kallats för äcklig av den militanta falangen som skjuter först och frågar sedan.
Häxprocessvarning Orange är utfärdad!
MetooStaffan
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Tyvärr har censuren varit framme och släckt mitt första inlägg här om klassiska sällskapsdans, Tango mm. Nu är det fritt fram för vissa mobbare här att påstå vad dom vill om vad jag har sagt.
Ska jag verkligen behöva upprepa det?
OK, för scim, whork och andra sanningsförvrängande en gång till:
Vid klassiska dansar som Wienervals, Tango mm har man faktiskt kroppskontakt även med främmande damer (om de nu vill dansa) och berör de på rygg, armar, eventuellt sidan av låret. Såklart är bröst och rumpa tabu. Det finns spelregler.
Ni kan dom tydligen inte och tror att jag menar att det skulle vara fritt fram med händerna vid dans.
Ni får tro vad ni vill men skriv inga osanningar eller fel citat.
Och, ja, jag är också offer, men tänkte inte skryta med det för att tjäna poäng i ligan.
Vid klassiska dansar som Wienervals, Tango mm har man faktiskt kroppskontakt även med främmande damer (om de nu vill dansa) och berör de på rygg, armar, eventuellt sidan av låret. Såklart är bröst och rumpa tabu. Det finns spelregler.
Ni kan dom tydligen inte och tror att jag menar att det skulle vara fritt fram med händerna vid dans.
Och, ja, jag är också offer, men tänkte inte skryta med det för att tjäna poäng i ligan.
Nä, det där är ju en fruktansvärd situation som du har tvingats uppleva. Jag lider med dig.Staffan2000 skrev:
Hade jag kunnat multigilla, hade jag gjort det!
Själv var jag tydligen ett hett villebråd hos bögfalangen, för fyra gånger har företrädesvis äldre gentlemen visat mig sin uppskattning. Från smek på låret och förslag på gemensamt bastubad , till "cockgrabbing" via självbefläckande karl i en dusch som önskade assistans! Jag kan lätt säga, att jag inte var odelat glad över uppmärksamheten, till skillnad från mina kompisar som fann det väldigt roande! För min egen självkänsla har "lyckligtvis" även yngre damer, på samma sätt behandlat mig som ett sexobjekt!
Jag gissar att jag i och med detta, med råge kvalificerar mig i jagmedgemenskapen trots att jag kallats för äcklig av den militanta falangen som skjuter först och frågar sedan.
Häxprocessvarning Orange är utfärdad!
MetooStaffan
Alla övergrepp är förjävliga, och det finns ju ingen skala. Det finns ingen skala för ingen kan bestämma för någon annan vad ett övergrepp består av. Den enda som bestämmer är den som utsätts för det. Antagligen har dina upplevelser påverkat sättet du ser på homosexuella, till exempel. Det är ju förjävligt och ingenting som jag önskar ska hända min värsta ovän.
Som jag tolkar det han skrev är att han kallar övergrepp för övergrepp och drullputteri för drullputteri. Vad dessa två olika saker är och var gränserna går, är väl det ni ska prata om i denna tråden? Övergrepp är ofta enkla att se och hitta. Sedan blir allt mycket svårare och då kan det handla om subjektiva bedömningar.Anna_H skrev:
Nej, ser du så är det inte. För att man ska leva i ett samhälle. Så har vi gemensamma saker som är överenskommit. Det funkar inte att alla själva ska bestämma vad som gäller.whork skrev:
Nä, det där är ju en fruktansvärd situation som du har tvingats uppleva. Jag lider med dig.
Alla övergrepp är förjävliga, och det finns ju ingen skala. Det finns ingen skala för ingen kan bestämma för någon annan vad ett övergrepp består av. Den enda som bestämmer är den som utsätts för det. Antagligen har dina upplevelser påverkat sättet du ser på homosexuella, till exempel. Det är ju förjävligt och ingenting som jag önskar ska hända min värsta ovän.
Där vi inte har direkta lagar, har vi bara "så som man lärt sig att bete sig".
Jag tror att det finns ett direkt samband mellan censuren i liten form och den i större form.T Thomas_Blekinge skrev:Tyvärr har censuren varit framme och släckt mitt första inlägg här om klassiska sällskapsdans, Tango mm. Nu är det fritt fram för vissa mobbare här att påstå vad dom vill om vad jag har sagt.
Att Aftonbladet nu avskedar personer som de känner inte förmedlar helt rätt budskap, är bara en del i den stora bild som all politisk-korrekthet målar upp, samt det ständiga angreppet på yttrandefriheten ger upphov till en rädsla som kan utnyttjas till övergrepp på olika sätt.
Allt detta med olika värdegrunder och när du jobbar som skribent måste du väga alla ord på guldvåg, Allt detta ger, anser jag grogrund för det som har hänt alla kvinnor. Det ger luft åt de övergrepp som nu rullas upp. Artikeln i Resume, som det länkas till här visar detta tydligt. Problemet är att det är lågt i tak, och de ständiga hoten som alla utsätts för.
För att förstå nuet bör man känna historien sägs det.
Det är inte mer än rätt att den som en gång startade den första debatten om våldtäkt i vårt land får komma till tals, Maria Pia Boëthius. Mycket är sig likt, samma motargument dyker upp idag som det gjorde på 70 - talet men omfattningen av motståndet är numera endast viskningar i flödet.
Jag har fortfarande Susan Brownmillers bok `Våldtäkt´ i min bokhylla
https://www.expressen.se/kultur/ide/det-ar-sa-har-vi-kvinnor-alltid-har-gjort-revolution/
Det var på 80-talet och vi som startade kommunens kvinnojour skulle efter mycket tjat på kommunledningen äntligen får ett kvinnohus, en mera funktionell plats för verksamheten än den lilla lägenhet vi hittills fått disponera.
En enorm känsla fyllde oss när vi flyttade in i det gamla vackra huset. Det fanns inga pengar till inredning, vi tömde våra källarförråd och bar dit våra gamla gardiner, någon kom med en barnsäng och en annan med en fåtölj. Använda men rentvättade lakan bäddade vi sängarna med. Husgeråden var udda men fullt fungerande.
Vi bestämde oss för att ordna en loppis för att få in lite slantar till verksamheten, allt kostar pengar, även toalettpapper.
Människor är givmilda när de uppfattar att ändamålet är gott, sakta fyllde vi källarutrymmet med massor av säljbara prylar men vi behövde ett dragplåster för att locka köpare till den helg när loppisen skulle äga rum.
Namnet var självklart, Maria Pia Boëthius. Jag fick uppdraget att kontakta henne och hon sa omedelbart ja, ville inte ha någon ersättning. Hon skulle besöka oss på lördagen och hålla ett tal, allt var förberett och tidningarna gav oss gratis publicitet. Samma vecka som loppisen skulle äga rum fick jag ett telefonsamtal från Maria Pia, hon berättade att hon var på bröllopsresa i Italien och hade glömt bort att hon skulle vara hos oss inkommande lördag. Hon bad så hemskt mycket om ursäkt, jag tar flyget hem på fredag och återvänder till Italien på söndag igen så det ordnar sig. Möt mig vid tåget på lördag förmiddag!
Jag mötte henne vid stationen och vi fick tid för en fika och en pratstund innan loppisen började. Den blev succé, hela det stora huset var fyllt av folk som ville lyssna på Maria-Pia och bidra med pengar till verksamheten.
Alla gamla fästen faller till slut, Jerikos murar föll av en trumpetstöt och Me Too är en trumpetstöt som hörs över hela världen där det återstående motståndet är så försvagat att det förlorat sin kraft. När Me Too ebbat ut kommer världen att se annorlunda ut.
Det är inte mer än rätt att den som en gång startade den första debatten om våldtäkt i vårt land får komma till tals, Maria Pia Boëthius. Mycket är sig likt, samma motargument dyker upp idag som det gjorde på 70 - talet men omfattningen av motståndet är numera endast viskningar i flödet.
https://www.expressen.se/kultur/ide/det-ar-sa-har-vi-kvinnor-alltid-har-gjort-revolution/
Det var på 80-talet och vi som startade kommunens kvinnojour skulle efter mycket tjat på kommunledningen äntligen får ett kvinnohus, en mera funktionell plats för verksamheten än den lilla lägenhet vi hittills fått disponera.
En enorm känsla fyllde oss när vi flyttade in i det gamla vackra huset. Det fanns inga pengar till inredning, vi tömde våra källarförråd och bar dit våra gamla gardiner, någon kom med en barnsäng och en annan med en fåtölj. Använda men rentvättade lakan bäddade vi sängarna med. Husgeråden var udda men fullt fungerande.
Vi bestämde oss för att ordna en loppis för att få in lite slantar till verksamheten, allt kostar pengar, även toalettpapper.
Människor är givmilda när de uppfattar att ändamålet är gott, sakta fyllde vi källarutrymmet med massor av säljbara prylar men vi behövde ett dragplåster för att locka köpare till den helg när loppisen skulle äga rum.
Namnet var självklart, Maria Pia Boëthius. Jag fick uppdraget att kontakta henne och hon sa omedelbart ja, ville inte ha någon ersättning. Hon skulle besöka oss på lördagen och hålla ett tal, allt var förberett och tidningarna gav oss gratis publicitet. Samma vecka som loppisen skulle äga rum fick jag ett telefonsamtal från Maria Pia, hon berättade att hon var på bröllopsresa i Italien och hade glömt bort att hon skulle vara hos oss inkommande lördag. Hon bad så hemskt mycket om ursäkt, jag tar flyget hem på fredag och återvänder till Italien på söndag igen så det ordnar sig. Möt mig vid tåget på lördag förmiddag!
Jag mötte henne vid stationen och vi fick tid för en fika och en pratstund innan loppisen började. Den blev succé, hela det stora huset var fyllt av folk som ville lyssna på Maria-Pia och bidra med pengar till verksamheten.
Alla gamla fästen faller till slut, Jerikos murar föll av en trumpetstöt och Me Too är en trumpetstöt som hörs över hela världen där det återstående motståndet är så försvagat att det förlorat sin kraft. När Me Too ebbat ut kommer världen att se annorlunda ut.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Tror inte att Boethius var den första. På 1200-talet var det dödsstraff på våldtäkt och på 1700-talet infördes kvinnofridslagar under missgärningsbalken. Så någon måste väl ha diskuterat våldtäkt långt tidigare.A Abies koreana skrev:För att förstå nuet bör man känna historien sägs det.
[länk]
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1032815/FULLTEXT01.pdf
Redigerat: