P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hej alla
har tänkt att inhandla en kapsåg för metall och dylikt och undrar vad ni har för erfarenheter av de olika märkena som finns!
har tittat en del på Dewalts DW872 och den ser mycket intressant ut!
Duabhuset har en maskin som heter DurQ och listar 4595:-
Beijer har nån Rage 2 Evolution som listar 4115:-
hur står sig dessa 2 mot tex Dewalts och alla de andra proffs sågarna med HM klinga? är inte ute efter nån med rondellklinga som finns för 1500kr på diverse varuhus
och vad finns det mer att välja på?
tack på förhand
har tänkt att inhandla en kapsåg för metall och dylikt och undrar vad ni har för erfarenheter av de olika märkena som finns!
har tittat en del på Dewalts DW872 och den ser mycket intressant ut!
Duabhuset har en maskin som heter DurQ och listar 4595:-
Beijer har nån Rage 2 Evolution som listar 4115:-
hur står sig dessa 2 mot tex Dewalts och alla de andra proffs sågarna med HM klinga? är inte ute efter nån med rondellklinga som finns för 1500kr på diverse varuhus
och vad finns det mer att välja på?
tack på förhand
Finns ju bandsågar med på duabuset för metall. funderat på sådanna?
Ahh ok.. jo står själv och tittat länge på kap. och gillar bandsågarna på ett sätt.. vet dock inte om ja har plats än då verkstaden bara finns i designstadiet 
Hej. Har en Metabo Metallkap CS23-355 som funkar utmärkt både för profiler och solidstänger i metall. Köpte den före jul på Metabos kampanj för 2999:- med moms (kampanjen tycks gälla tills 2009-01-31). Vågade inte satsa på en hårmetallklinga pga av huggrisken om du slarvar. En normal kapskiva känns mycket tryggare för mig. En DeWalt DW872 går nog på dubbla priset också. En nackdel med Metabon är dock att den levereras utan någon skiva alls. Men DUAB har Dronco skivor för 65:-/st med rätt mått. Metallkapar är dock ganska stora prylar även om transportläget är ganska bra ur bärsynpunkt. Så det behövs utrymme att lagra dem på.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
tack för det svaret! ja det är ju ett alternativ men man är less på att byta skivor hela tiden därmed HM klinga klingar finare
sen att slippa slipstänk med.. att det kan hugga i låter som en mardöm. vet hur min gamla besttool gersåg beter sig när den hugger stopp, stycket fastnar och slungas upp i maskinen och slås av,är fingrar i vägen så blir det pannkaka! hur blir det då med en metallsåg.
nåja har nästan bestämt mej iaf för en DeWalt DW872, men jag ska iaf kolla upp den metabon och bosch variant så kanske man ändrar sig
nåja har nästan bestämt mej iaf för en DeWalt DW872, men jag ska iaf kolla upp den metabon och bosch variant så kanske man ändrar sig
Jag har en sådan med hårdmetallklinga på 14" Jag kommer inte ihåg vilket fabrikat det är, men det var något som beställdes från Lunakatalogen. Den är tung och otymplig men väldigt bra att ha ibland. Det blir nästan inga gnistor och den kapar snabbt. Att den hugger är inget vanligt problem. Det är bara om man är mycket oförsiktig när man sågar tunna plåtdetaljer som den kan hugga. Dessutom är den bra till avloppsrör, spirorör och takavvattningsdetaljer som hängrännor och stuprör. Den kan även såga i trä om man har något stort som inte går in i en vanlig gersåg. Narurligtvis är den utmärkt när man jobbar med hårda kopparrör.
Redigerat:
Klicka här för att svara