Hej, någon som har tips på bra sågklinga till min ryobi cirkelsåg för att kapa i laminat skiva utan att det flisar sig?

Tacksam för all hjälp då detta är en djungel. Tar gärna emot erfarenhet på klingor från biltema, jem och fix, jula eller byggmax då dessa är lokala återförsäljare.

C caril skrev:
Ok, tänkte mig kanske denna som kostar halva priset isåfall på amazon: [länk]
Purre Purre skrev:
Behöver hårdmetall till laminat om det ska hålla i längden. Du hamnar i en annan prisklass mot billighetshusen då. Två länkar som exempel.

[länk]
[länk]
Behöver inte hålla i längden, ska bara göra två snitt. Vill bara inte att materialet ska flisa sig.

Om du täcker det tilltänkta sågsnittet med maskeringstejp får du mindre utslag i laminatet.

• Gilla
Hampusca och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Behöver hårdmetall till laminat om det ska hålla i längden. Du hamnar i en annan prisklass mot billighetshusen då. Två länkar som exempel.

[länk]
[länk]
Något annat än hårdmetall är nog svårt att hitta? Skulle vara någon klinga till röjsåg då, de är ofta i stål.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Vänd laminatet uppochner och kör med klingan från baksidan för renare snitt. Du kan också lägga ett grunt första ritssnitt i laminatet innan du sågar igenom hela skivan (förutsätter styrskena/rätskiva)

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Om du täcker det tilltänkta sågsnittet med maskeringstejp får du mindre utslag i laminatet.
Ok ska testa att göra så då. Tack för tips!

nanowire nanowire skrev:
Bosch är bra val, prisvärda klingor. Beroende på storlek, tex:
[länk]
Lika viktigt som en bra klinga är att du inte sågar på fri hand utan efter en rätskiva eller liknande. Kan också hjälpa att tejpa snittytan innan du sågar.
Yes kommer anvönda råtskiva och maskeringstepj. Ska bara göra två snitt som behlver vara flisfria då dom kommer gå dikt ann trä golvet. Funderar på om denna klingan kanske kan duga till det:

https://www.byggmax.se/cirkelsågsbl...V_PVRijuULcE_yq9e9gmy75CQpE_YdAsaApQwEALw_wcB

Allternativt denna:

https://www.byggmax.se/cirkelsågsblad-24t-216x30mm-dewalt-p423723

ACME skrev:
Vänd laminatet uppochner och kör med klingan från baksidan för renare snitt. Du kan också lägga ett grunt första ritssnitt i laminatet innan du sågar igenom hela skivan (förutsätter styrskena/rätskiva)
Ok menar du att det påverkar vilket håll man sågar ifrån? Vet inte heller om jag hönger med på att ett grunt snitt gör färre flisor än ett djupt?

P
C caril skrev:
Ok menar du att det påverkar vilket håll man sågar ifrån?
Javisst. Klingan river upp materialet när den lämnar det, alltså på ovansidan. Därför har man splitterskydd på den sidan, oftast i form av gummiflärpen på styrskenan eller ett separat splitterskydd av plast som håller emot materialet. På undersidan blir snittet alltid fint där sågtänderna går in i materialet. Klingans tandvinkel kan också inverka på resultatet och till laminat föredras en mindre aggresiv vinkel.
C caril skrev:
Vet inte heller om jag hönger med på att ett grunt snitt gör färre flisor än ett djupt?
Om du först snittar 1-2 mm djupt så har du ”öppnat” laminatytan och då minskar risken att klingan fläker upp den när du sedan sågar ditt snitt. Den principen använder också Festool på sin sänksåg TSV som har dubbla klingor -en liten ritsklinga längst fram och sedan den primära sågklingan bakom.

• Gilla
caril
  • Laddar…
C caril skrev:
Yes kommer anvönda råtskiva och maskeringstepj. Ska bara göra två snitt som behlver vara flisfria då dom kommer gå dikt ann trä golvet. Funderar på om denna klingan kanske kan duga till det:

[länk]

Allternativt denna:

[länk]
Det är sämre än Bosch jag länkade då de inte är avsedda för laminat. Av skäl som @ACME skriver.
Men vad har du för cirkelsåg egentligen, 216 mm med 30 mm centrum som de Dewalt du länkar är ovanligt i handcirkelsågar?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det är sämre än Bosch jag länkade då de inte är avsedda för laminat. Av skäl som @ACME skriver.
Men vad har du för cirkelsåg egentligen, 216 mm med 30 mm centrum som de Dewalt du länkar är ovanligt i handcirkelsågar?
Har en med 16mm centrum hål. Kan man inte använda en med 20mm centrumhål då?

• En cirkelsågsklinga från märket Ryobi med specifikationerna Ø184x1,6x16mm och max RPM 7,900/min är delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
C caril skrev:
Har en med 16mm centrum hål. Kan man inte använda en med 20mm centrumhål då?
Det måste vara tight passning så då måste du krympa klingans hål med en reduceringsring. Annars riskerar du att klingan kastar i sågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.