4 838 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Metabo
Hej alla verktygsfetischister! 
Jag har sökt på forumet och hittar mycket få inlägg om Metabos verktyg.
De har nu börjat säljas på Bauhaus till ok priser.
Finns det nån här som har erfarenhet av deras verktyg?
De verkar mycket gedigna när man klämmer på dem.
De kommer dessutom nu med Li-ION-batterier till de vanliga skruvdragarna (12V, 14,4V och 18V).
Tacksam för input.
Jag har sökt på forumet och hittar mycket få inlägg om Metabos verktyg.
De har nu börjat säljas på Bauhaus till ok priser.
Finns det nån här som har erfarenhet av deras verktyg?
De verkar mycket gedigna när man klämmer på dem.
De kommer dessutom nu med Li-ION-batterier till de vanliga skruvdragarna (12V, 14,4V och 18V).
Tacksam för input.
Har själv en Metabo 14.4V skruvdragare med 3 amp batteri som jag tycker är kanon. Vrålstark vilket också tyvärr speglar av sig på vikten. Den har en "impuls"-funktion som jag till en början var lite skeptisk till, men som har visats sig vara mycket användbar. Sammantaget en mycket bra skruvdragare som har fått jobba hårt i diverse material utan att knota ett dyft. Kan rekommenderas.
Dom som varit med en tid, kommer nog ihåg att Metabo var pionjären, vad gällde moderna borrmaskiner med slagfunktion. Kom i slutet av 50-talet och var en fröjd att borra med, när man var van vid ett Rawlpluggsborr =mejsel o hammare.
Som jag förstod det så skulle vikten på batteriet minska med 40% med Li-ION i jämförelse med NiMH. Det borde ju bli ett hekto eller två, och det gör stor skillnad.Doctool skrev:
Dessutom var det 12-voltarn jag är intresserad av. den är väl något lättare?
Köpte en Metabo 12 voltare för ca 1,5 år sedan.Vilken maskin.Batterierna 3 amp räcker länge.
Enda problemet är när man kör med hylsa för att dra i en skruv eller tex borrar och borren fastnar,står man då och slöhåller så håller maskin på att vrida armen av en.Otroligt stark maskin.
Tveka inte köp en Metabo.
Låter som en försäljare.
Likadant med vinkelslipar.Har provat det mesta 115 - 125 mm och den bästa och mest hållbara är en Milwaukee vinkelslip 125 mm.Har kapat allt från bilplåt till skopstål 25 mm.
Sist jag kapade med den(hade inget val när stora maskinpajjade)var ett 25 mm skopstål 2,40 mm långt.Gick åt ca 8 kapskivor.Och då skar jag även rakt av den 250 mm..Maskinen vart knappt varm.Och inte var den billig,men jag vill ha kvalite och inte biltema prylar.
Enda problemet är när man kör med hylsa för att dra i en skruv eller tex borrar och borren fastnar,står man då och slöhåller så håller maskin på att vrida armen av en.Otroligt stark maskin.
Tveka inte köp en Metabo.
Låter som en försäljare.
Likadant med vinkelslipar.Har provat det mesta 115 - 125 mm och den bästa och mest hållbara är en Milwaukee vinkelslip 125 mm.Har kapat allt från bilplåt till skopstål 25 mm.
Sist jag kapade med den(hade inget val när stora maskinpajjade)var ett 25 mm skopstål 2,40 mm långt.Gick åt ca 8 kapskivor.Och då skar jag även rakt av den 250 mm..Maskinen vart knappt varm.Och inte var den billig,men jag vill ha kvalite och inte biltema prylar.
Tycker att metabos skruvdragare är bland dom bästa som jag använt. Vi har elu,makita och festo på arbetet och jag tycker att metabon som jag har hemma är bättre.
Min är på 15.6 volt. Stark som tusan. Skruvade 8 mm franska träskruv med den det var inga problem den drog av några stycken. Har även hålsågat med 150 mm hålsåg igenom 22 mm brädor utan problem. Och borrat med 20 mm träborr igenom 150 mm stock.
Har inte tidigare tyckt att metabo varit värt sitt pris på tex vinkelslipar när man (förr iaf) fick en flex eller hilti för samma pris. Som jag tycker känns bättre och trevligare att arbeta med. Har iofs använt en metabo vinkelslip som var så dränkt i vatten att hela maskinen var strömförande men det var inga problem och den fungerade så länge jag arbetade på det företaget.
Min är på 15.6 volt. Stark som tusan. Skruvade 8 mm franska träskruv med den det var inga problem den drog av några stycken. Har även hålsågat med 150 mm hålsåg igenom 22 mm brädor utan problem. Och borrat med 20 mm träborr igenom 150 mm stock.
Har inte tidigare tyckt att metabo varit värt sitt pris på tex vinkelslipar när man (förr iaf) fick en flex eller hilti för samma pris. Som jag tycker känns bättre och trevligare att arbeta med. Har iofs använt en metabo vinkelslip som var så dränkt i vatten att hela maskinen var strömförande men det var inga problem och den fungerade så länge jag arbetade på det företaget.
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara