På min begagnade såg har jag noterat att det är en glipa vs anhållet. Dvs sågvinkeln ändras beroende på hur lång längd man kapar, uppmätt ca 1,5mm glipa mellan anhåll och linjalen jag lagt på bilden.

Anhållen på båda sidor sågklingan är en och samma gjutna artikel sammanbundna av den u-formade delen till vänster i bild.

Det innebär ett inbyggt variabelt vinkelfel, eller missar jag ngt ? Prövade att ”spänna” den rak men den är extremt styv i den riktningen och har svårt att tro att den böjts genom skada, isåfall hade nog snarare brustit.

Ngn som vet sett eller hört om ngt liknande ?

• Metallsåg med linjal placerad ovanpå, visar en glipa på 1,5 mm mellan anhåll och klinga. U-formad del till vänster om sågen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HogeN HogeN skrev:
[länk]

finns 2skruvar på varje stöd... hjälper inte det så är det att fixa offerbräda så det blir plant...alternativt köpa ny botten men burkar vara 40-60% av en nysåg
Visst finns det två skruvar på varje sida, men det som gör det till en gåta är att båda stöden är samma detalj. Det går att åtgärda genom att kapa den och skapa två separata stöd/detaljer istället. Då det finns två skruvar på resp sida så kan de fixeras precist utan problem.

Min fråga var snarare om det fanns ngn fördel med detta som går mig helt förbi ? ”Felet” (om det nu är det) verkar ju ”inbyggt” i maskinen, det känns orimligt att en kapsåg oavsett fabrikat skulle ha ett så grovt fel….

nja enda man kan tänka sig som fördel för dom hålen är om man råkar välta maskin och man kan 0 ställa på plats och färdigställa projektet

men annars förväntar man sig allt det ska vara inom tolerans ur förpackning... med sånt varierar stort mellan färgerna ^^

S
Det där är obra. Har själv haft det på min Ryobi. Troligtvis därför säljaren sålde sågen..?

Det skapar två problem: 1. Du riskerar att såga snett. Det är det mindre problemet. 2. Sågen driver in ämnet mot sig i glappet så att det nyper och du riskerar att ämnet kastas ut. Det kan bli mycket farligt.

Du kan försöka reparera genom att skruva av anhållet, värma nacken, lägga det mot en plan yta och försiktigt knacka på nacken så att anhållet rätas ut. Det är väl alu så det är lite sprött. Eller så kan du köpa nytt. Du kan också göra ett eget i trä.

Sök på "miter saw bent fence" så får du upp många exempel på folk som gjort något av de ovanstående. Men du borde göra någonting tycker jag, pga problemen ovan.

• Gilla
PBWL
  • Laddar…
Jag har en likadan Metab så jag var tvungen att kolla min, men den är helt rak. Funkar det inte att bara lossa skruvarna lite och dra den rätt med en tving och dra fast dem igen?

D Dublin skrev:
Jag har en likadan Metab så jag var tvungen att kolla min, men den är helt rak. Funkar det inte att bara lossa skruvarna lite och dra den rätt med en tving och dra fast dem igen?
Nix, alldeles för styv, drog tom sönder en tving när jag försökte…

S stugfar skrev:
Det där är obra. Har själv haft det på min Ryobi. Troligtvis därför säljaren sålde sågen..?

Det skapar två problem: 1. Du riskerar att såga snett. Det är det mindre problemet. 2. Sågen driver in ämnet mot sig i glappet så att det nyper och du riskerar att ämnet kastas ut. Det kan bli mycket farligt.

Du kan försöka reparera genom att skruva av anhållet, värma nacken, lägga det mot en plan yta och försiktigt knacka på nacken så att anhållet rätas ut. Det är väl alu så det är lite sprött. Eller så kan du köpa nytt. Du kan också göra ett eget i trä.

Sök på "miter saw bent fence" så får du upp många exempel på folk som gjort något av de ovanstående. Men du borde göra någonting tycker jag, pga problemen ovan.
Tack, mao inte jag som missat ngt, den enkla lösningen är att dela den i två delar, det är ju enkelt att få två halvor i linje.

S
P PBWL skrev:
Tack, mao inte jag som missat ngt, den enkla lösningen är att dela den i två delar, det är ju enkelt att få två halvor i linje.
Funkar säkert även om jag tror att två halvor ökar risken för fel framöver.

S stugfar skrev:
Funkar säkert även om jag tror att två halvor ökar risken för fel framöver.
Hur menar du ? Om de är ens, i linje, så är det ju väldigt praktiskt och enkelt, det blir naturligtvis lite mer meckigt att få två delar i linje, men ser ingen risk med det om du menar säkerhetsrisk…

S
P PBWL skrev:
Hur menar du ? Om de är ens, i linje, så är det ju väldigt praktiskt och enkelt, det blir naturligtvis lite mer meckigt att få två delar i linje, men ser ingen risk med det om du menar säkerhetsrisk…
Nej, det är nog ganska enkelt att få dem ens med varandra (och vinkelrätt mot klingan förstås). Som sagt, funkar säkert och så länge de är i den positionen är det inte något problem alls. Jag menade bara att det med två delar är något högre risk att en av dem kommer ur läge då vardera del sitter med två justerskruvar istället för att du har en större del som sitter med fyra. Och så är man där igen att snittet blir snett eller att det nyper.

Drar man åt justerskruvarna ordentligt och har lite koll funkar det väl, men det där anhållet verkar ju kunna få en del stryk iom att det ter sig vara ganska vanligt att det är böjt.

Så menade jag! 😀

• Gilla
PBWL
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Nej, det är nog ganska enkelt att få dem ens med varandra (och vinkelrätt mot klingan förstås). Som sagt, funkar säkert och så länge de är i den positionen är det inte något problem alls. Jag menade bara att det med två delar är något högre risk att en av dem kommer ur läge då vardera del sitter med två justerskruvar istället för att du har en större del som sitter med fyra. Och så är man där igen att snittet blir snett eller att det nyper.

Drar man åt justerskruvarna ordentligt och har lite koll funkar det väl, men det där anhållet verkar ju kunna få en del stryk iom att det ter sig vara ganska vanligt att det är böjt.

Så menade jag! 😀
Tack för input, ska suga på ditt förslag att värma oxå. Men är lite orolig över hur aluminiumet reagerar, tänker på exvis topplock (bilmotorer) i aluminium som kan skeva iväg vid överhettning. Om delen vrider sig när jag värmer så löser det inte problemet, det blir ett ”annat” som kan bli jobbigare att åtgärda 😁

S
Tror inte det behöver vara så svårt...

Men ja, Murphys lag osv. Lycka till!

• Gilla
PBWL
  • Laddar…
Det är alltså ett så vanligt fel att folk gör filmer om det?

S stugfar skrev:
Tror inte det behöver vara så svårt... [media]
Men ja, Murphys lag osv. Lycka till!
Tack, det är nog värt ett försök…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.