Någon idé om hur jag ska angripa detta problem? Säkerhetspinnen som man ska dra ut (typ transportlås) för att själva huvuddelen med klingan ska fjädra upp har låst sig fast utanför ord läge. Egentligen ska ju staven gå in o hålet där ovanför men nu har något hänt som gjort att den är intryckt ändå. Det går inte att dra bak den så som man brukar utan den sitter som berget

har lossat de små insex stavarna men det hjälpte inget.
Edit: framgår det var som är mitt problem eller behöver jag försöka beskriva bättre?

Närbild på en kapsåg med rött handtag och sågblad med mätskala i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgräns av ett geringssåghuvud med röd säkerhetsspärr och skala för vinkelmätning i förgrunden.
Skapa konto
Närbild på en röd och silverfärgad maskindetalj mot bakgrund av verktyg och mätinstrument.
Skapa konto

Fram med hammaren

Går nog att knacka loss med hammare försiktigt, jag har för mig att jag gjort nåt liknande.

En stor polygrip kanske kan hjälpa till att pressa in den?

Sågen måste väl ha åkt upp för långt för att det där skulle hända? Isf kanske den pressar ner på pinnen så att det inte går att få loss pinnen? annars skulle jag säga stor polygrip eller rörtång för att pressa ut den. De brukar vara fjäderbelastade också så något kanske hänt där också?

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Sorry för lite seg närvaro. Jag hade satt den i låst läge och lyfte i handtaget och som då drogs upp så något med fjäderlåsningen har väl failat. Men tack för tips med polygrip. Gissar att den inte kan gå mer sönder i alla fall så ska testa lite våld imorgon. Finns tyvärr inte så stor yta att greppa men återkommer hur det går

B
O olofh skrev:
Sorry för lite seg närvaro. Jag hade satt den i låst läge och lyfte i handtaget och som då drogs upp så något med fjäderlåsningen har väl failat. Men tack för tips med polygrip. Gissar att den inte kan gå mer sönder i alla fall så ska testa lite våld imorgon. Finns tyvärr inte så stor yta att greppa men återkommer hur det går
Inte greppa och dra utan nyp för att försöka pressa ut. Annars några slag med hammare, eller gummiklubba till att börja med.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Använde en polygrip för att pressa ut den bakifrån. Var inte så svårt när jag vågade ta i lite så nu är vi fit for fight igen.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.