Har snart slitit ut min gamla kap och Gersåg. En gammal Cotech från Classe som trots sina begränsningar ändå levererat så här långt. Men nu börjar den glappa lite väl.

Frågan är nu, ska jag gå på en billig såg eller ta den jag inbillar mig att jag behöver? Dvs, antingen Metabo Kgs216m som går att få för 1290 kr på Netonnet nu, eller Bosch Gcm8sjl för 3311kr.
Har läst både ris och ros om metabon, går den att få tillräckligt exakt för att inte bli irriterad?

Att du öht reflekterar över vilken du ska välja betyder att du ska skippa det billigaste (där förvisso Metabon har gjort många nöjda) och betala lite mer och få en kompis för livet.

Det finns flera olika 8" blåa maskiner, se till att köpa "rätt".

Har haft en 10s i snart 15 (?) år nu och den lär hålla lika länge till.

BigR
Jag köpte Metabon och tillhörande sågbord på Bolist på något erbjudande. Klart prisvärd. Har sågat för en entrebro, en liten altan och ett fasadjobb. Lite lister och foder har det blivit, men jag brukar oftast gera med handverktyg på plats. Den sågar iofs lika som min gamla gersåg men jag skulle inte säga att den är perfekt. Skulle vilja att den bromsade klingan vid stopp annars funkar den bra för mina hemmafixarbehov.

Har 2 Bosch 8” kapsågar med olika stora sågbord, sjukt nöjd över dem (iof köpt dem begagnat på blocket och auktion) men dags att justera in en av dem då den ej stämmer 100% med vinklarna och samma gäller lasern men lättjusterat (när man tar sig tiden.....)

Köpte Metabo’n till vår totalrenovering och är riktigt nöjd med den. Har kört på standardklingan samt en fintandad Bosch för lister mm. Jag justerade sågen innan jag började med listerna och får väligt raka och fina snitt.

Ett tips kan vara att inte köpa det längre sågbordet utan komplettera med en separat sågbock.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Köpte Metabo’n till vår totalrenovering och är riktigt nöjd med den. Har kört på standardklingan samt en fintandad Bosch för lister mm. Jag justerade sågen innan jag började med listerna och får väligt raka och fina snitt.

Ett tips kan vara att inte köpa det längre sågbordet utan komplettera med en separat sågbock.
Kan tilläggas att jag stod inför samma val som du, men det fanns andra hål att stoppa pengarna i.

P
Jag har just köpt mig en Dewalt DW717, jag hoppas att den kommer att tillfredsställa mina behov. Den lär nog åtminstone fungera bättre än Julas...

R
Beror väl på vad du skall ha den till.

Har metabon, fungerar bra till reglar och panel, trädäck osv.

Kan tilläggas att jag stod inför samma val som du, men det fanns andra hål att stoppa pengarna i.
Ja det är ju lite så jag tänker.. finns ju fler utgifter, spec nu i jultider och när byggfirman vill fakturera för takrenoveringen...

L ljhnilsson skrev:
Ja det är ju lite så jag tänker.. finns ju fler utgifter, spec nu i jultider och när byggfirman vill fakturera för takrenoveringen...
Vi använde Metabo’n till vår takrenovering! Har du haft en Cotech tror ja säkert du blir nöjd med Metabon!

Pågående takrenovering med träreglar synliga och en Metabo såg på arbetsbänken i ett rörigt byggrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Scouten skrev:
Jag har just köpt mig en Dewalt DW717, jag hoppas att den kommer att tillfredsställa mina behov. Den lär nog åtminstone fungera bättre än Julas...
Mycket bra såg, har en själv! Samt två andra :oops: dock önskade jag att de fanns snabbbroms samt mjukstart på 717 sågen! Men det kommer nog när väl dewalt uppdaterar maskinerna!

Vi använde Metabo’n till vår takrenovering! Har du haft en Cotech tror ja säkert du blir nöjd med Metabon!

[bild]
Samma hörn idag!

Modernt kök med grå skåp, träbänkskiva och inbyggda vitvaror, vitt golv och takspotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael1984Johansson och 3 till
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Mycket bra såg, har en själv! Samt två andra :oops: dock önskade jag att de fanns snabbbroms samt mjukstart på 717 sågen! Men det kommer nog när väl dewalt uppdaterar maskinerna!
Möjligen att jag önskat samma på Metabo’n, om jag ska klaga på något.

Samma hörn idag!

[bild]
Snyggt!
Ja, fördelen är ju med att dom extra klingor jag köpt till den gamla sågen är samma storlek.. en bra klinga gör underverk för resultatet....

Scouten skrev:
Mja, nu spelar ju den ju en helt annan liga prismässigt men det är säkert en kanonsåg.
Hade min verktygsbudget varit större hade den säkert varit ett alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.