God kväll!
Nu är timmen slagen att införskaffa mig min första kap & gersåg. Har fallit för Metabo kgs 216m alt Metabo kgs 254m. Prisskillnaden spelar ingen roll, den ska tjäna mig i flera år ändå.
Jag håller på mycket med små projekt, bygger mycket lampor, små grammofoner i trä, och annat småpilliga grejer, och har då fått intrycket att den lilla är bra för detta. Men lillebrodern faller även efter lite i just sågkapacitet gällande husrenoveringar, vilket det dom närmsta åren kommer bli en hel del utav. Syllbyten, regla upp golv, bygga entrétak, uteplats med mer. Är det då den stora man tar?
Att den lilla inte tar 95x95 är inget jätteproblem, får väl lägga 2 snitt på varsin sida. Men kan någon hjälpa mig tolka deras specs på hemsidan? 45'45' sågdjupen får jag inte ihop. Såklart att när man tiltar maskinerna så kommer det lilla bladet inte nå lika långt som det större. Men visst klarar den lilla av 65mm reglar även om man snurrar bordet? Alltså inte tiltar, utan då möjligtvis gerar? 45graders kapning helt enkelt. Eller blir sågdjupet också mindre då man snurrar bordet? Vill kunna klara av 45x45 reglar i 45graders kapningar.
Hoppas ni förstår! Skickar med bild på specsen.
Nu är timmen slagen att införskaffa mig min första kap & gersåg. Har fallit för Metabo kgs 216m alt Metabo kgs 254m. Prisskillnaden spelar ingen roll, den ska tjäna mig i flera år ändå.
Jag håller på mycket med små projekt, bygger mycket lampor, små grammofoner i trä, och annat småpilliga grejer, och har då fått intrycket att den lilla är bra för detta. Men lillebrodern faller även efter lite i just sågkapacitet gällande husrenoveringar, vilket det dom närmsta åren kommer bli en hel del utav. Syllbyten, regla upp golv, bygga entrétak, uteplats med mer. Är det då den stora man tar?
Att den lilla inte tar 95x95 är inget jätteproblem, får väl lägga 2 snitt på varsin sida. Men kan någon hjälpa mig tolka deras specs på hemsidan? 45'45' sågdjupen får jag inte ihop. Såklart att när man tiltar maskinerna så kommer det lilla bladet inte nå lika långt som det större. Men visst klarar den lilla av 65mm reglar även om man snurrar bordet? Alltså inte tiltar, utan då möjligtvis gerar? 45graders kapning helt enkelt. Eller blir sågdjupet också mindre då man snurrar bordet? Vill kunna klara av 45x45 reglar i 45graders kapningar.
Hoppas ni förstår! Skickar med bild på specsen.
Du är på rätt spår! Den lilla fixar 205*65mm virke när du gerar 45 grader.
Kapaciteten för sågdjupet förändras inte genom att vrida bordet, bara bredden.
Det är bara när du lutar klingan som du tappar på djupet.
Håller dock fullständigt med om att specarna är svårlästa...
Kapaciteten för sågdjupet förändras inte genom att vrida bordet, bara bredden.
Det är bara när du lutar klingan som du tappar på djupet.
Håller dock fullständigt med om att specarna är svårlästa...
Snyggt! Då är jag inte ensam iallafallJ JSE skrev:
Jag har aldrig renoverat hus tidigare, endast hållt på med mina små projekt... Hur stor nackdel är det att maskinen inte klarar tex 75x75 och 95x95 reglar? Blir det mycket sågning av sånna dimensioner vid totaltrenovering av 70-tals kåk? Förstår att frågan är ytterst generell och konstig att besvara... Man kapar ju såklart vid behov
Sällan man stöter på reglar grövre än 45-50mm (hyvlat/sågat) i så moderna hus. Även om du mot förmodan skulle hitta grövre reglar i ditt hus så kommer du troligtvis riva dem, eller i alla fall inte plocka ner dem och kapa med din såg.
River du något så ersätter du ju troligen det gamla virket med 45mm reglar, som är standard sedan länge.
Jag har renoverat och grejat i dryga 5 år med en KGS216 och har väl gått bet nån gång om året. Det är ju ffa stolpar som inte funkar i den lilla sågen.
River du något så ersätter du ju troligen det gamla virket med 45mm reglar, som är standard sedan länge.
Jag har renoverat och grejat i dryga 5 år med en KGS216 och har väl gått bet nån gång om året. Det är ju ffa stolpar som inte funkar i den lilla sågen.
Jamen så då har alltså den lilla utav dessa, vad trevligt!J JSE skrev:Sällan man stöter på reglar grövre än 45-50mm (hyvlat/sågat) i så moderna hus. Även om du mot förmodan skulle hitta grövre reglar i ditt hus så kommer du troligtvis riva dem, eller i alla fall inte plocka ner dem och kapa med din såg.
River du något så ersätter du ju troligen det gamla virket med 45mm reglar, som är standard sedan länge.
Jag har renoverat och grejat i dryga 5 år med en KGS216 och har väl gått bet nån gång om året. Det är ju ffa stolpar som inte funkar i den lilla sågen.
Japp! Köpte den i paket med sågbord för 5-7 år sen, 2000:- har jag för mig det kostade... Har funkat kanon och det är sällan jag saknar större klinga.
Skulle jag köpa ny såg idag så hade det blivit med gejdrar/dragfunktion framåt, så den kan stå dikt an mot en vägg. Se Makita LS1019, Bosch GCM 12 GDL, kapex ks60/120 etc i premium kategorin eller typ hikoki/ryobi för billigare varianter. Kanske lite klen motor på denna, jag vet inte.
https://hikoki-powertools.se/hikoki...1-1/kapp-og-gjaeringssag/kapp-gjaersag-1100w/
Skulle jag köpa ny såg idag så hade det blivit med gejdrar/dragfunktion framåt, så den kan stå dikt an mot en vägg. Se Makita LS1019, Bosch GCM 12 GDL, kapex ks60/120 etc i premium kategorin eller typ hikoki/ryobi för billigare varianter. Kanske lite klen motor på denna, jag vet inte.
https://hikoki-powertools.se/hikoki...1-1/kapp-og-gjaeringssag/kapp-gjaersag-1100w/
Tack för all input
Får åka ut o klämma och känna på de bägge innan jag bestämmer mig. Men har också fått intrycket av att lilla räcker långt lixom du säger. Om den lilla känns smidigare blir det den, om det är minimal skillnad i storlek mellan de bägge blir det den stora!
Återigen, tack för all input!
Återigen, tack för all input!
Åkte ut till Bauhaus och slog till på 216. Även om jag kanske hellre köpt 254 bara för just de där gångerna man önskar såga grövre än 65mm, men det blev en sån jäkla deal på 216m! 1399kr med en extra klinga till. Blir då 216m, extra klinga, sågbord KSU 251 för samma peng som endast 254m. Testat den lite nu under morgonen och det osar nöjdhet! 
Ett KAP helt enkelt!
Ett KAP helt enkelt!
Klicka här för att svara
