1 543 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Mer Värme utvinning av en murspis
Varför frågan
Bara för att du strävar efter hög rumstemperatur behöver det inte alls vara effektivt efter att du slutat elda.
För att åstadkomma detta måste du ha något som lagrar värme bättre än tegel.
Har strax under 2 ton täljsten i min ugn.
Eldade typ 2 timmar i kväll. Täljstenen avger värme halva dagen i morgon. Men nu på senhösten gör jag även en mindre eld på morgonen.
Dessutom blir det inte potthett.
Rätt behaglig värme vill jag påstå.
Det är klart att i kallaste vintern måste jag elda längre, dock inte hårdare / forcerat .
Så vad jag med detta menar är att täljsten lagrar värme betydligt mer än tegel.
Det handlar om att avge värme under lång tid efter att elden svalnat, inte att sätta temperaturrekord gång efter annan.
- Senast jag eldade i vår täljstensugn var i går kväll. Typ nollgradigt ute nu, och - 5 i morse.
Klockan är 15 och tempen inne är 18 grader. Ute molnigt, ca 0 grader.
Tänder i ugnen nu, som håller typ rumstemperatur.
En stor glasruta i ugnens lucka ger mysig direktstrålning av värme i kök och hall.
För att åstadkomma detta måste du ha något som lagrar värme bättre än tegel.
Har strax under 2 ton täljsten i min ugn.
Eldade typ 2 timmar i kväll. Täljstenen avger värme halva dagen i morgon. Men nu på senhösten gör jag även en mindre eld på morgonen.
Dessutom blir det inte potthett.
Rätt behaglig värme vill jag påstå.
Det är klart att i kallaste vintern måste jag elda längre, dock inte hårdare / forcerat .
Så vad jag med detta menar är att täljsten lagrar värme betydligt mer än tegel.
Det handlar om att avge värme under lång tid efter att elden svalnat, inte att sätta temperaturrekord gång efter annan.
- Senast jag eldade i vår täljstensugn var i går kväll. Typ nollgradigt ute nu, och - 5 i morse.
Klockan är 15 och tempen inne är 18 grader. Ute molnigt, ca 0 grader.
Tänder i ugnen nu, som håller typ rumstemperatur.
En stor glasruta i ugnens lucka ger mysig direktstrålning av värme i kök och hall.
Redigerat:
Beskriver egenskaperna för tegel väl. Alltså lagrar inte värme lika effektivt som t ex täljsten.
Åter till min täljstensugn.
- 7 grader ute.
20 grader inomhus i går kväll. När jag slutade elda. 18 grader i morse
vid 9-tiden.
Ugnen så pass varm att det nätt gick att lägga händerna på.
Nu eldat 1 timme med moderat drag, d v s inte för fullt. 19 grader.
130 grader i bakugnen.
Tänker mig elda en timme till.
Gör en brasa i kväll.
- 7 grader ute.
vid 9-tiden.
130 grader i bakugnen.
Gör en brasa i kväll.
Redigerat:
Du har ju tydligen förstått hur man eldar en täljstensugn. Vilken ugn är det du har?H Hybro skrev:Beskriver egenskaperna för tegel väl. Alltså lagrar inte värme lika effektivt som t ex täljsten.
- 7 grader ute.
vid 9-tiden.
130 grader i bakugnen.
Gör en brasa i kväll.
Men en kakelugn lagrar ju värmen länge i tegel. Så visst är tegels värme egenskaper inte detsamma som täljsten men ändå så måste det vara skapligt bra med tanke på alla kakelugnars fina ryckteH Hybro skrev:Beskriver egenskaperna för tegel väl. Alltså lagrar inte värme lika effektivt som t ex täljsten.
- 7 grader ute.
vid 9-tiden.
130 grader i bakugnen.
Gör en brasa i kväll.
En kakelugn är något helt annat än en insatskamin med murad omramning. En kakelugn har ungefär 10 meter långa kanaler där dom heta rökgaserna går går upp och ner i kakelugnen innan de går ut i skorstenen. Kaklet är fylt med lera och tegelskärvor. Detta ger en stor massa som värms upp av heta rökgaser. Kakelugnen ska eldas ganska hårt den stund den eldas (typ morgon o kväll) . Man ska inte myselda i en kakelugn då kan man få soteld.Andreas på berget skrev:
Sten/lermaterial nära oavsett sort tar upp ungefär 0,8 - 1 kjoule/kilo och grad C temperaturökning, när man väljer mellan olika material för värmemagasin så handlar det i stort sett i hur kompakt det skall vara, - ju tyngre, ju mer värme lagras per volym ungefär. Täljsten har högre vikt per volym och det behövs mindre av det rent utrymmesmässigt än tex. med mer porös tegel för samma värmelagringsförmåga.
Det som håller ca 4 ggr mer värme per vikt gentemot olika tegel och stenmaterial är vatten, men den begränsas att bara kunna värmas till 100 grader C och densiteten är något under 1kg/l när den värms upp.
Det som håller ca 4 ggr mer värme per vikt gentemot olika tegel och stenmaterial är vatten, men den begränsas att bara kunna värmas till 100 grader C och densiteten är något under 1kg/l när den värms upp.
Vem vill ha ett värmelager i en kamin som är varmare än 100gr? Och hur ska man omsätta det till rummet över tid?X xxargs skrev:Sten/lermaterial nära oavsett sort tar upp ungefär 0,8 - 1 kjoule/kilo och grad C temperaturökning, när man väljer mellan olika material för värmemagasin så handlar det i stort sett i hur kompakt det skall vara, - ju tyngre, ju mer värme lagras per volym ungefär. Täljsten har högre vikt per volym och det behövs mindre av det rent utrymmesmässigt än tex. med mer porös tegel för samma värmelagringsförmåga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden