842 läst ·
5 svar
842 läst
5 svar
Mer ROT
Jag äger till 100% själv ett hus. Tyvärr fick jag en större översvämning i källare och trotts hjälp från försäkringsbolaget räcker inte avdraget på 50 000. Jag skulle behöva mer.
Jag vet att man kan ge bort en löjligt liten andel av fastigheten och därmed skapa ett ytterligare rotavdrag på 50 000.
Då behovet uppstår i början av augusti har jag har några frågor som förhoppningsvis någon kan besvara.
Från när får den nya delägaren rätt att använda sitt rotavdrag?
1. Från datumet på gåvobrevet?
2. Från datumet då lagfarten är beviljad?
3. Detta tror jag är fel. Först efter årsskiftet.
Oavsett om 1 eller 2 är rätt är det när arbetet är beställt/utfört eller fakturadatumet som räknas?
Jag menar om arbetet utförs innan den nya delägaren är berättigad till rot men fakturadatumet är efter det att den nya delägaren är berättigad till rot får då den nya delägaren rot?
Jag vet att man kan ge bort en löjligt liten andel av fastigheten och därmed skapa ett ytterligare rotavdrag på 50 000.
Då behovet uppstår i början av augusti har jag har några frågor som förhoppningsvis någon kan besvara.
Från när får den nya delägaren rätt att använda sitt rotavdrag?
1. Från datumet på gåvobrevet?
2. Från datumet då lagfarten är beviljad?
3. Detta tror jag är fel. Först efter årsskiftet.
Oavsett om 1 eller 2 är rätt är det när arbetet är beställt/utfört eller fakturadatumet som räknas?
Jag menar om arbetet utförs innan den nya delägaren är berättigad till rot men fakturadatumet är efter det att den nya delägaren är berättigad till rot får då den nya delägaren rot?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ägare två ska äga bostaden när arbetet utförs och ska också bo där. Det räcker alltså inte med att vara delägare, man ska också bo på platsen.
Din fråga är lite "hur bör jag göra för att fuska med skatten?"
Din fråga är lite "hur bör jag göra för att fuska med skatten?"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Fast det finns ett undantag till kravet att bo där. Även om det inte gäller här (avtal, inskriven ägare), så kan det ju vara bra att känna till:Fairlane skrev:
"Du kan få rotavdrag för arbete som utförs i dina föräldrars bostad om du har haft utgiften för arbetet. Det krävs dessutom att du helt eller delvis äger den bostaden."
https://www.skatteverket.se/privat/...otavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Observera även det här från samma sida:
"Du kan inte få rotavdrag om du får försäkringsersättning för arbetet. Det gäller även om du bara har fått ersättning för en del av arbetskostnaden för att återställa skadan, alltså åldersavdrag."
Det är verkligen inte något fusk med skatten den nya tilltänkta ägaren är min hustru och vi har bott och utnyttjat huset i mer än 30 år.
Vi har inget äktenskapsförord (så i praktiken äger hon redan halva huset) och anledningen att jag står som ensam ägare är att gåvobrevet som gav mig ägandet för länge sedan har några paragrafer som kanske kan vara till fördel därför har hon inte redan blivit delägare.
Det är inte för försäkringsersättning som jag behöver rot för utan för arbete som inte försäkringen täcker.
Vi har inget äktenskapsförord (så i praktiken äger hon redan halva huset) och anledningen att jag står som ensam ägare är att gåvobrevet som gav mig ägandet för länge sedan har några paragrafer som kanske kan vara till fördel därför har hon inte redan blivit delägare.
Det är inte för försäkringsersättning som jag behöver rot för utan för arbete som inte försäkringen täcker.
Ang att bo i huset. Man får dra rot på en sommarstuga också, och där bor man inte Permanent. Tex syskon / kompisar som samäger en stuga kan dra rot var för sig.Fairlane skrev:
Huvudsaken är att man äger stugan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Om gåvobrevet definierar egendomen som enskild så finns ingen dold samäganderätt trots avsaknad av specifikt äktenskapsförord. Gör det inte det är det som du konstaterar så att din hustru i praktiken redan har dold samäganderätt.
Skatteverket menar (av bekvämlighetsskäl) att dold samäganderätt inte räcker för att få ROT-avdrag i ett ställningstagande från 2009. Det kan man kanske ifrågasätta lagligheten i, men rimligen är det lättare att bara registrera hennes ägande än att ta sig an den fajten. Ingen verkar ha gjort det med framgång på 15 år i alla fall.
Som andra redan varit inne på kan ni oavsett inte få skattereduktion för ett återställningsarbete som ni får försäkringsersättning för. Det gäller alltså även om försäkringsersättningen inte täcker hela kostnaden pga. exempelvis åldersavdrag. Om det däremot görs annat arbete i samma uppdrag, exempelvis helkakling av ett badrum som tidigare hade matta på väggarna, så kan ni få avdrag för det tilläggsarbetet.
Skatteverket menar (av bekvämlighetsskäl) att dold samäganderätt inte räcker för att få ROT-avdrag i ett ställningstagande från 2009. Det kan man kanske ifrågasätta lagligheten i, men rimligen är det lättare att bara registrera hennes ägande än att ta sig an den fajten. Ingen verkar ha gjort det med framgång på 15 år i alla fall.
Som andra redan varit inne på kan ni oavsett inte få skattereduktion för ett återställningsarbete som ni får försäkringsersättning för. Det gäller alltså även om försäkringsersättningen inte täcker hela kostnaden pga. exempelvis åldersavdrag. Om det däremot görs annat arbete i samma uppdrag, exempelvis helkakling av ett badrum som tidigare hade matta på väggarna, så kan ni få avdrag för det tilläggsarbetet.
Klicka här för att svara