1 396 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Mer glipor (i sidled mellan golvsockel och parkett)
Tack för det! Det får bli en sågning av karmen och omläggning av golvet. Jag litar bara inte på att samma killar kan få detta snyggt heller.N Nissegandhi skrev:
Men jisses, hur gör jag med vardagsrummet? Glipan är ju 14 mm mellan golv och vägg i hörnet, d.v.s. det dubbla av vad den ska vara. Om snickarna fusklagar i hörnet genom att bygga ut sockeln, finns ju risk att glipan växer om golvet rör sig? Så den enda rimliga, fackmannamässiga åtgärden är att lägga om det?
När jag tittat på det igen på plats, inser jag att det nog inte går att lägga om bara vardagsrumsdelen, utan även köksgolvet måste läggas om? Väggarna är redan färdigmålade, täcksidor i köket är på plats, vitvaror, rubbet. Fullt med möbler till bredden. Jag antar att väggarna kommer behöva målas om ifall man gör åverkan på dom och tar bort socklarna?
Jag pratade med Beijer, där golvet är köpt. Enligt dem bör man kunna använda golvet igen utan att kassera det, eftersom det är en klickparkett. Rörelsen kan bli 2-3 mm i sidled enligt säljaren.
Bor med sambo och en 2-årig dotter i ett totalt flytt- och renoveringskaos nu, eftersom vårt stora sovrum inte är klart ännu heller.
Redigerat:
Om glipan mellan sockel och golv nu är 14mm så skulle jag säga att den är minst 15mm för stor, inte hälften.H H_C skrev:
Golvet ska ligga med 6-8mm från väggen, därefter monteras sockeln ovanpå och täcker bort detta.
Ursäkta otydligheten. Glipan är 2mm mellan golv och sockel, dvs 14mm mellan golv och vägg. Jag redigerade mitt förra inlägg.R Rowah skrev:
Man kan rädda målning och tapeter om man skär med en gipskniv i överkant på sockeln innan man lossar den. Sedan kan man sätta en högre sockel som täcker där man skurit.H H_C skrev:Tack för det! Det får bli en sågning av karmen och omläggning av golvet. Jag litar bara inte på att samma killar kan få detta snyggt heller.
Men jisses, hur gör jag med vardagsrummet? Glipan är ju 14 mm mellan golv och vägg i hörnet, d.v.s. det dubbla av vad den ska vara. Om snickarna fusklagar i hörnet genom att bygga ut sockeln, finns ju risk att glipan växer om golvet rör sig? Så den enda rimliga, fackmannamässiga åtgärden är att lägga om det?
När jag tittat på det igen på plats, inser jag att det nog inte går att lägga om bara vardagsrumsdelen, utan även köksgolvet måste läggas om? Väggarna är redan färdigmålade, täcksidor i köket är på plats, vitvaror, rubbet. Fullt med möbler till bredden. Jag antar att väggarna kommer behöva målas om ifall man gör åverkan på dom och tar bort socklarna?
Jag pratade med Beijer, där golvet är köpt. Enligt dem bör man kunna använda golvet igen utan att kassera det, eftersom det är en klickparkett. Rörelsen kan bli 2-3 mm i sidled enligt säljaren.
Bor med sambo och en 2-årig dotter i ett totalt flytt- och renoveringskaos nu, eftersom vårt stora sovrum inte är klart ännu heller.
Just ja. Kan det räcka att lägga i lite parkett där i hörnet, typ 9mm brett som mest? Eller måste man lägga om hela golvet?N Nissegandhi skrev:
Om inte "klicken" är bortsågad kan det gå.
Du menar han som kallar sig snickare.
Jag är ganska säker på att golvtillverkarens anvisningar säger att det ska vara en rörelsefog på 8-10 mm mot alla fasta objekt. Så om man passar in golvet på millimetern mot dörrkarmarna så är det ändå fel. Golvet måste in under karmen om man inte vill få en springa som behöver täckas med något.H H_C skrev:
Ja, absolut. Det är bestämt med PL nu, golvet ska läggas om och komma in under karmarna. De måste sågas på plats.useless skrev:
Tyvärr är ena karmen redan halvt förstörd på grund av alla stötskador. Så den måste nog bytas helt. Målaren är riktigt grym och kan nog iofs spackla den och måla in alla karmar…