Hej! har nyligen köpt mig en tomt i fjällnära miljö i Norrbotten och jag har också beställt en stuga från lovikka träförädling på 53kvm och i 94mm timmer, och i den är tanken att jag ska underhålls värme hela året dels via luftvärmepump samt el element men det kommer även finnas en kamin i stugan. Men då är frågan ska man lägga på 70mm isolering invändigt eller räcker det med att bara köra på 94 mm timmer i väggen eller egentligen hur stor blir förlust/vinst i värme

Tack på förhand!

Massivt trä har ungefär en tredjedel av isoleringsförmågan jämfört med mineralull av samma tjocklek. 94 mm trä motsvarar alltså ca 31 mm mineralull, vilket inte är mycket att komma med i Norrbotten när man behöver underhållsvärme. Timmer har den fördelen att det lagrar solvärme under dagen och skickar den inomhus under natten. Tyvärr är nyttan av detta begränsad i Norrbotten på vintern. Någon form av invändig isolering är alltså nödvändig. Det går att räkna ut vad som är ekonomiskt försvarbart. Eftersom en invändig isolering av ytterväggarna krymper den användbara ytan i stugan, kan det vara bra att begränsa isoleringens tjocklek genom att se till att golv och tak är välisolerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.